• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Henrik31

Huruvida bögar o flator är sjuka eller inte har inte med saken att göra i denna diskussion.

Däremot om de skall gifta sig inför en religion, samfund som anser att giftermålet är fel.

sataya skrev 2007-08-29 14:46:48 följande:
    vill man gifta sig i kyrkan så är det en rättighet...eller? sedan kan man inte rå för om man är hetro eller gay det är inget man väljer.. man blir kär i en människa inte ett kön!blev du kär i den du är kär i pga att det är en kille/tjej? jag tror inte att det är riktigt så. homosexuella tror jag inte väljer att bli kär i en av samma kön de tänker nog inte på det sättet jag evt att jag inte gör det och jag är hetro.. ibland tror jag att homosexuella är smartare än "vanligt" folk..
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:46:51 följande:
    Har du aldrig gjort nåt på ditt jobb som du varit tvungen att göra?
    Jodå, men jag utövar inte min tro genom mitt yrke. Mitt jobb är inte mitt liv, men för en präst ser det säkerligen annorlunda ut.

För mig stannar mitt jobb på jobbet, en präst är kristen när han kommer hem också.
  • Piii
    Vi ska bli tre skrev 2007-08-29 14:47:46 följande:
    Kön och vem man knullar med styr inte vem som är troende eller inte.
    enkelt o bra svar.

Jag är inte troende men ja tänker gifta mej i kyrkan, ska nån vägra viga mej då med?
    ♥ Oktobermamma ♥
  • 820723
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:48:23 följande:
    Huruvida bögar o flator är sjuka eller inte har inte med saken att göra i denna diskussion. Däremot om de skall gifta sig inför en religion, samfund som anser att giftermålet är fel.
    Så homosexuella får inte vara kristna?
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:48:24 följande:
    Jodå, men jag utövar inte min tro genom mitt yrke. Mitt jobb är inte mitt liv, men för en präst ser det säkerligen annorlunda ut. För mig stannar mitt jobb på jobbet, en präst är kristen när han kommer hem också.
    Ja, det kan du ju ha rätt i faktiskt!!
  • Julias mamma

Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:46:16 följande:

Men om man är homosexuell är man ju inte hetero, eller hur?Som handikappat vill man gärna vara "normal" men det är man inte.OBS! Jag menar inte att homosexualitet är ett handikapp. Men alla KAN inte ha samma förutsättningar! Det går inte!
    Vad menar du eg?
    Är det bara "normala" som skall få gifta sig i kyrkan?

Så en handikappad får bara gilla läget, och gifta sig borgligt?
  • Fru U

Präster är människor också och borde få möjlighet att följa sina övertygelser precis som andra utan att de innebär att de förlorar jobbet. Dvs om de inte vill viga homosexuella (om kyrkan bestämmer att det är okej) så ska de inte tvingas till det

Live and let live
  • Honeydew

Men nu är det ändå 2007.
    Finns nog mycket annat i bibeln som man inte fick göra då men som görs nu. Varför ska inte den biten om homosexualitet ändras?

Big girls don't cry
  • Kristina E

Jag är kristen, medlem i Svenska kyrkan och kan inte se att homosexuella kan få gifta sig i kyrkan om de känner att de vill. Kyrkan tillhör alla dess medlemmar och är en inkluderande religion för de flesta av dess utövare. Sen är det en svårare fråga om man ska tvinga präster att utföra ceremonin mot sin vilja. En del menar att man inte kan tvinga präster till det om det går emot deras övertygelse. Andra menar att man kan tvinga dem att göra de plikter som yrket ger, precis som man en läkare inte kan vägra operera någon vars åsikt eller sexualitet man inte accepterar. Och jag, jag vet inte vad jag ska tycka om det.

• Julias mamma
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:18:27 följande:
    varför vill de gifta sig i kyrkan om de nu föraktas?Det förstår jag inte.
    Dom föraktar kanske inte kyrkan!

Är man troende så förlåter gud bla bla bla...så tänker väl även kristna bögar!
  • Fru U

Jag har svårt för att förstå varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Kyrkan är trots allt en symbol för tro, en tro på Gud och allt vad det innebär.

Live and let live
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?