• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Atamon

Om kyrkan och kristendomen ska ha en chans att överleva i dagens samhälle och också kunna stå för sitt kärleksbudskap, så tycker jag personligen att alla som vill gifta sig i kyrkan ska få göra det.
    I övrigt så håller jag med nedanstående citerade inlägg.

presens konjunktiv skrev 2007-08-29 14:37:21 följande:

Då kyrkan är skild från staten tycker jag egentligen inte att staten och vi ickemedlemmar ska ha någonting att säga till om vad gäller kyrkans inre angelägenheter, men så länge religiösa ceremonier vinner laga kraft i civilsamhället, och så länge kyrkan uppbär statliga bidrag, så tycker jag att de ska följa lagar och praxis, och inte diskriminera på basis av sexuell läggning. [/citat]
    smurfan2 skrev 2007-08-29 14:39:09 följande:
    [citat]
    Jag tycker att religiösa samfund (varför är det alltid kristendomen och kyrkor som debatteras när det gäller homosexuellas rättigheter?) själva ska avgöra vem/vilka de vill viga i sina lokaler. I och med att vissa grupper i samhället då kommer att diskrimineras tycker jag att religiösa samfund inte ska ha vigselrätt. Precis som det är i t ex Spanien idag, och i många andra katolska länder. Eftersom vigsel mellan två människor i första hand är ett juridiskt kontrakt är det staten som ska upprätta detta och inte ett religiöst samfund.
  • challis77

...det här fick jag höra av en kille jag jobbade med en natt, han är pigstvän och jag kan inte alls vad som sår i Bibeln eller inte men han sa att det stod någonstans i Bibeln att om en kvinna och en man är gift och mannen dör så skall kvinnan gifta om sig med hans bror. Jag vet inte alls om det stämmer, men OM det skulle stämme, borde inte det också vara en "sanning" för kyrkan också? (likaväl som att homosexuella är "otrogna") Om nu Gud har skapat alla mäniskor, har han inte skapat bögarna och flatorna då också? Ni behöver inte bli arga nu, men det här är bara tankar från en som inte studerat Bibeln så mycket sedan kyrkans barntimmar och senast konfirmationen

• stina84
    mindless skrev 2007-08-29 14:56:02 följande:
    Om vi pratar äktenskap som samhällelig institution, så måste givetvis kyrkan acceptera de regler som gäller om de vill ha kvar sitt mandat att viga människor. Det är oacceptabelt att en myndighetsutövare tillåts att godtyckligt diskriminera människor.Så ja, så länge kyrkan har denna rätt är det en självklarhet att även homosexuella ska få gifta sig där.
    Vi pratar inte om det är ok att de ska få gifta sig eller inte, utan om det är ok att de ska få göra det i kyrkan. Man kan ju gifta sig borgeligt med
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • QMiss LyckadQ

Min första tanke är ja självklart och det är nog min slutgiltiga åsikt också.

Men... (Jag själv är inte kristen eller följer någon annan religion heller) jag undrar varför man vill göra det när kyrkan uppenbart motsäger sig homosexualitet.
    Om jag var homosexuell skulle jag då defenetivt inte känna att jag vill gifta mig i kyrkan, eftersom de skulle ha svårt att acceptera min sexualitet.

• Julias mamma

Jag gifte mig -inte- i kyrkan just för att jag -inte- är troende....

Samma gäller tycker jag, för gaypeople och alla andra...är man inte troende så skall man inte vigas inför gud...punkt slut!

Klart dom skall få gifta sig i kyrkan om dom vill....

• Piii
    QMiss LyckadQ skrev 2007-08-29 14:59:50 följande:
    Min första tanke är ja självklart och det är nog min slutgiltiga åsikt också.Men... (Jag själv är inte kristen eller följer någon annan religion heller) jag undrar varför man vill göra det när kyrkan uppenbart motsäger sig homosexualitet. Om jag var homosexuell skulle jag då defenetivt inte känna att jag vill gifta mig i kyrkan, eftersom de skulle ha svårt att acceptera min sexualitet.
    Om den homosexuella är kristen då???
    ♥ Oktobermamma ♥
  • sataya

Kristina E skrev 2007-08-29 14:50:41 följande:

Jag är kristen, medlem i Svenska kyrkan och kan inte se att homosexuella kan få gifta sig i kyrkan om de känner att de vill. Kyrkan tillhör alla dess medlemmar och är en inkluderande religion för de flesta av dess utövare. Sen är det en svårare fråga om man ska tvinga präster att utföra ceremonin mot sin vilja. En del menar att man inte kan tvinga präster till det om det går emot deras övertygelse. Andra menar att man kan tvinga dem att göra de plikter som yrket ger, precis som man en läkare inte kan vägra operera någon vars åsikt eller sexualitet man inte accepterar. Och jag, jag vet inte vad jag ska tycka om det.
    jag är medlem i svenska kyrkan det är alla som föds i sverige om man inte väljer att gå ur.. jag är inte kristen i tron jag tror inte ett dugg på gud osv.. men jag är medlem alltså som du säger så tillhör kyrkan alla dess medlemmar inklusive mig och alla andra som har samma åsikt eftersom att alla är medlem så länge man betalar och inte går ur.
  • Piii

man väljer ju inte antingen blir ja homo eller så blir ja kristen

♥ Oktobermamma ♥
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:56:14 följande:
    Svenska kyrkan å dom flesta andra samfund eller heter här i Sverige har mycket konstiga saker för sig som jag inte förstår mig på! Kanske också är därför jag faktsitk inte är troende! Att jag inte är troende kan ju också bero på att jag inte är lika trångsynt som de kristna verkar vara! Hur orkar man gå runt å hata/tycka sämre om å nedvärdera människor hela dagarna! Rent bedrövligt!!Men men, jag är stolt över mina homosexuella vänner som v ågar stå för deras kärlek fast dom dagligen blir nedtryckta i detta samhälle!!
    Alla blir vi nedtryckta av olika anledningar. Man behöver inte vara homosexuell för att behöva möta diskriminering eller för att bli illa behandlad.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?