• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Piii

svergie verkar ju hela tiden tjata m att alla SKA HA samma förutsättningar o många olika ämnen utom just homosexuella. jävligt märkligt.

♥ Oktobermamma ♥
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:47:43 följande:
    Av vilken anledningen kan man inte ha samma förrutsättningar? Är dom sämre på nått sätt? Är dom fulare? Otrevligare?
    Just kyrkan och kristendomen är ett praktexempel på var homosexuella och heterosexuella aldrig kan ha samma förutsättningar.

Så som jag förstått det (om det nu stämmer, vilket jag inte är säker på) motsäger sig kyrkan homosexualitet. Det är en princip, en åsikt de har rätt till. Alltså kan man inte tvinga någon religiös att gå emot sin tro och viga homosexuella.

Det finns människor som är för månggifte, vill svenska kyrkan viga 4 pers i samma äktenskap? Nej. Samma sak där. Åsikter och principer, och ingen behöver motstrida dem.
  • fia sthlm

Nix tycker det är upp till svenska kyrkan själva och bestämma vilka dom vill viga.

Nu säger bibeln att homosexuallitet är fel så varför vill man då som homosexuell gifta sig där, det förstår jag inte?

Någon skrev en gång att det är samma sak som om en mörk man skulle vilja teckna medlemskap i kukluxklan, rätt bra liknelse faktiskt

Våran prinsessa är här
  • Fru U

Långt ifrån alla i Sverige har samma förutsättningar, och det är många grupper som hamnar utanför och det görs väldigt lite för att ändra på detta. Fast vad det har att göra med vigsel i kyrka har jag svårt att förstå

Kanske beror det på om man ser kyrkan som bara ett ställe att bli gift eller ett ställe där man gifter sig inför Gud därför att man tror på Gud

Live and let live
  • smurfan2

Jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg med att säga att jag anser att det är _kyrkan_ och inte samhället som ska bestämma vad _kyrkan_ gör. Om man inom Svenska Kyrkan kommer fram till att man tycker att vigsel av homosexuella stämmer överens med läran så är det naturligtvis jättebra, men det är Svenska Kyrkan (liksom alla andra religiösa samfund) som ska bestämma detta själv. Under förutsättningen att de inte har vigselrätt. Jag insåg att mitt tidigare inlägg kunde tolkas som att jag var emot vigsel av homosexuella i kyrkan, och det är jag alltså inte.

• Henrik31

För att annars är det inte rättvist!
    Fru U skrev 2007-08-29 14:51:08 följande:

Jag har svårt för att förstå varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Kyrkan är trots allt en symbol för tro, en tro på Gud och allt vad det innebär.
  • Im Fabulous

Julias mamma skrev 2007-08-29 14:49:39 följande:

Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:46:16 följande:Vad menar du eg?Är det bara "normala" som skall få gifta sig i kyrkan?Så en handikappad får bara gilla läget, och gifta sig borgligt?
    Det var en liknelse, en paralell.

Eftersom att kyrkan bedriver ett samfund utefter sin tro, som ej riktar sig till homosexuella (tror jag? har ej läst bibeln, är ej troende) bör de ej heller behöva viga homosexuella.
  • Strömberg
    Kristina E skrev 2007-08-29 14:50:41 följande:
    Jag är kristen, medlem i Svenska kyrkan och kan inte se att homosexuella kan få gifta sig i kyrkan om de känner att de vill. Kyrkan tillhör alla dess medlemmar och är en inkluderande religion för de flesta av dess utövare. Sen är det en svårare fråga om man ska tvinga präster att utföra ceremonin mot sin vilja. En del menar att man inte kan tvinga präster till det om det går emot deras övertygelse. Andra menar att man kan tvinga dem att göra de plikter som yrket ger, precis som man en läkare inte kan vägra operera någon vars åsikt eller sexualitet man inte accepterar. Och jag, jag vet inte vad jag ska tycka om det.
    Kristendomen står ju ändå väldigt tydligt att äktenskapet är skapat av gud att förenas mellan man och kvinna...Jag har inget emot personerna i sig som är honomsexuella det är deras beslut o det har jag ingenting med att göra men att börja blanda in religion i det och kalla oss trångsynta för att man inte vill ha homovigslar i kyrkan är fel bara för att kyrkan är en romantisk plats som många säger och för att det är tradition...Försök att gå till en moske och få igenom samma sak där, skulle aldrig gå
    Josefin + Mikael + Knodden
  • Fru U

Rättvist för vem? Är det rättvist mot de som anser att kyrkan är en helig plats att personer som inte ser den som en helig plats använder den som vilken lokal som helst?

Live and let live
  • TigerEye

hejsan Vännen!! alla e vi så Olika så alla ska ha rätt till samma saker. tycker jag

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?