Inlägg från: smurfan2 |Visa alla inlägg
  • smurfan2

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag tycker att religiösa samfund (varför är det alltid kristendomen och kyrkor som debatteras när det gäller homosexuellas rättigheter?) själva ska avgöra vem/vilka de vill viga i sina lokaler. I och med att vissa grupper i samhället då kommer att diskrimineras tycker jag att religiösa samfund inte ska ha vigselrätt. Precis som det är i t ex Spanien idag, och i många andra katolska länder. Eftersom vigsel mellan två människor i första hand är ett juridiskt kontrakt är det staten som ska upprätta detta och inte ett religiöst samfund.

• smurfan2

Jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg med att säga att jag anser att det är _kyrkan_ och inte samhället som ska bestämma vad _kyrkan_ gör. Om man inom Svenska Kyrkan kommer fram till att man tycker att vigsel av homosexuella stämmer överens med läran så är det naturligtvis jättebra, men det är Svenska Kyrkan (liksom alla andra religiösa samfund) som ska bestämma detta själv. Under förutsättningen att de inte har vigselrätt. Jag insåg att mitt tidigare inlägg kunde tolkas som att jag var emot vigsel av homosexuella i kyrkan, och det är jag alltså inte.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?