• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Henrik31

Jag tycker som du, men homona tycker på andra sättet. Annars ar det hets ju.
    Fru U skrev 2007-08-29 14:54:31 följande:

Rättvist för vem? Är det rättvist mot de som anser att kyrkan är en helig plats att personer som inte ser den som en helig plats använder den som vilken lokal som helst?
  • sataya
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:48:23 följande:
    Huruvida bögar o flator är sjuka eller inte har inte med saken att göra i denna diskussion. Däremot om de skall gifta sig inför en religion, samfund som anser att giftermålet är fel.
    var ju inte det jag sa riktigt heller..
    de väljer inte att bli homosexuella.. och de kan fortfarande ha den kristna tron.. för allt som står i bibeln är en tolkningsfråga..
  • mindless

Om vi pratar äktenskap som samhällelig institution, så måste givetvis kyrkan acceptera de regler som gäller om de vill ha kvar sitt mandat att viga människor. Det är oacceptabelt att en myndighetsutövare tillåts att godtyckligt diskriminera människor.

Så ja, så länge kyrkan har denna rätt är det en självklarhet att även homosexuella ska få gifta sig där.

• 820723
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:52:11 följande:
    Just kyrkan och kristendomen är ett praktexempel på var homosexuella och heterosexuella aldrig kan ha samma förutsättningar.Så som jag förstått det (om det nu stämmer, vilket jag inte är säker på) motsäger sig kyrkan homosexualitet. Det är en princip, en åsikt de har rätt till. Alltså kan man inte tvinga någon religiös att gå emot sin tro och viga homosexuella. Det finns människor som är för månggifte, vill svenska kyrkan viga 4 pers i samma äktenskap? Nej. Samma sak där. Åsikter och principer, och ingen behöver motstrida dem.
    Svenska kyrkan å dom flesta andra samfund eller heter här i Sverige har mycket konstiga saker för sig som jag inte förstår mig på! Kanske också är därför jag faktsitk inte är troende! Att jag inte är troende kan ju också bero på att jag inte är lika trångsynt som de kristna verkar vara! Hur orkar man gå runt å hata/tycka sämre om å nedvärdera människor hela dagarna! Rent bedrövligt!!

Men men, jag är stolt över mina homosexuella vänner som v ågar stå för deras kärlek fast dom dagligen blir nedtryckta i detta samhälle!!
  • Fru U

Det är inte hets att tycka olika. Det är inte hets att de som inte delar värderingarna inte skulle vara välkomna (vilken plats det än månde vara - behöver inte vara kyrkan)

Live and let live
  • Henrik31

Hur funkar det inom islam förresten? Deras syn på homosexualitet?

• Piii
    Fru U skrev 2007-08-29 14:51:08 följande:
    Jag har svårt för att förstå varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Kyrkan är trots allt en symbol för tro, en tro på Gud och allt vad det innebär.
    Jag är döpt i yrkan o ja har haft alla skolavslutningar i kyrkan, för mej är inte själva kyrkan en symbol för tron på gud, den är så mycket annat därför Tänker jag gifta mej där, vilket ja har rätt till.

Men om nu svenska kyrkan är sååå imot homosar, varför anställer dom sådana i så fall?????
    Dom har väl ändå samma policy vart än i sverige man bor?
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Shorona

Ja absolut! Varför skulle dem inte få det?! Dem är inte mindre värda eller något!

Stolt mamma till Nicke-lilltroll! 061103
  • Fru U

Att vara kristen innebär inte att hata/fördöma, snarare tvärtom men det är en ANNAN diskussion *ler*

Live and let live
  • Im Fabulous
    TigerEye skrev 2007-08-29 14:54:47 följande:
    hejsan Vännen!! alla e vi så Olika så alla ska ha rätt till samma saker. tycker jag
    jaa, och alla ska ha rätt att säga ifrån! Ingen behöver, eller ska behöva motgå sina egna principer.

Vi behöver ingen lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrken, men det innebär inte att vi ska tvinga någon att motgå sina egna principer.

För att klargöra är jag varken kristen, döpt eller konfirmerad. Tror ej heller på homosexualitet, men tycker att alla har rätt till sitt liv och sin åsikt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?