• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:34:00 följande:
    Ja ja, har hört talas om den sagoboken!!Tycker att det är fruktansvärt att vi forfarande år 2007 kan diskriminera människor på ett sådant fruktansvärt fult sätt!! Som om deras kärlek inte är lika mycket värd en heterokärlek!! Helt sjukt!!!
    Om en präst inte vill viga ett homosexuellt par behöver han inte göra det. Om någon annan präst sedan vill göra det, är ju upp till honom. (Jag säger "han" för enkelhetens skull)

En rörelse ska ej behöva gå emot sina egna principer för att tillfredställa en målgrupp den ej riktar sig till.

Homosexuella par som ej kan hitta en präst till sin vigsel får snällt gå och gifta sig borgerligt. Du kan aldrig tvinga någon att utföra något mot sin vilja. DET vore diskriminering.
  • SeTa

Enligt bibeln är homosexualitet onaturligt.

"Har ni glömt att ingen orättfärdig får ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller avguderieller hor eller homosexualitet...."
    1a Kor 6.9..

Vad jag undrar är varför man vill vigas i kyrkan som homosexuell? Av en religion som helt förkastar dej och ditt liv?

• Henrik31

Olika testamenten kanske? Det står knappast på sidor efter varandra.
    Weird One skrev 2007-08-29 14:37:56 följande:

Under häxprocesserna var bibeln lag.Och se hur det gick!Skämt o sido, hur kan man ens välja att tro på ett enda ord i den samlade skrifters bok?Motsägelsefull och extremt inskränkt.På ena sidan läser man att man ska icke dräpa.Och på den andra sidan läser man att man skall stena otrogna kvinnor.Man ska förlåta de som skyldiga oss äro.Men samtigigt gäller öga för öga.HUR går det ihop?
  • smurfan2

Jag tycker att religiösa samfund (varför är det alltid kristendomen och kyrkor som debatteras när det gäller homosexuellas rättigheter?) själva ska avgöra vem/vilka de vill viga i sina lokaler. I och med att vissa grupper i samhället då kommer att diskrimineras tycker jag att religiösa samfund inte ska ha vigselrätt. Precis som det är i t ex Spanien idag, och i många andra katolska länder. Eftersom vigsel mellan två människor i första hand är ett juridiskt kontrakt är det staten som ska upprätta detta och inte ett religiöst samfund.

• huge smile

Självklart borde de få gifta sig i kyrkan, precis som alla andra.

Vissa hävdar att homosexualitet är en synd, och att de därför inte ska få gifta sig i kyrkan. Men faktum är ju att alla människor, enligt bibeln, är syndare. Varför vill kyrkan då peka ut just de homosexuella genom att förbjuda homovigslar i kyrkan? Hur är det med lögnare, brottslingar, de som haft sex före äktenskapet, de som är fåfänga, de som talar illa om folk o.s.v. Borde man inte förbjuda dem också att gifta sig i kyrkan också? För de är ju också syndare, enligt bibeln!

Och hur kommer det sig att kyrkan tillåter folk att gifta om sig i kyrkan? Enligt bibeln: "det Gud har sammanfogat får människan inte skilja åt" eller liknande, hur är det med alla som skiljer sig och sen gifter om sig, ska de också bannlysas från kyrkan?

Jag tycker det är sjukt att homosexuella inte får gifta sig i kyrkan!

• Sallisen
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:35:34 följande:
    Men om det nu är en sagobok så förstår jag inte varför man alls vill gifta sig i kyrkan.Då gifter man sig borgerligt för bövelen.
    Mmm, håller med dig där.
    Washington D.C. - here we come!!
  • Weird One
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:39:03 följande:
    Olika testamenten kanske? Det står knappast på sidor efter varandra. Weird One skrev 2007-08-29 14:37:56 följande:
    Visst, men att hävda "det står i bibel" blir ju lite löjligt då.
    Vilket testamente skall man välja att tycka bäst om?

Ska man inte helga HELA bibeln som kristen?
    Väljer man gamla testamentet som stöttesten kan man ju lika gärna konvertera till judendomen.
    Ironi är min religion
  • Im Fabulous

Alla har ju faktiskt rätt till sina åsikter, och alla har rätt att säga ifrån. Man kan inte tvinga någon att motgå sin egen vilja eller sina principer.

Vi kan dra en jämförelse, kanske inte speciellt relevant, men ändå;

Jag vägrar gå till en manlig gynekolog. Oavsett vad folk tycker och tänker kring det har jag RÄTT att välja en kvinnlig framför en manlig.
    En präst kan vägra att viga ett homosexuellt par. Han eller hon behöver inte göra det, oavsett anledning och oavsett vad andra tycker och tänker i frågan.

• 820723
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:37:46 följande:
    Varför?
    Varför vad? varför jag inte vill gifta mig i kyrkan?

Jag tror inte på gud så för min del känns det som ett hyckleri att stå där å lova en massa saker inför gud! Jag är inte konfirmerad å min dotter är inte döpt!
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:38:44 följande:
    Om en präst inte vill viga ett homosexuellt par behöver han inte göra det. Om någon annan präst sedan vill göra det, är ju upp till honom. (Jag säger "han" för enkelhetens skull)En rörelse ska ej behöva gå emot sina egna principer för att tillfredställa en målgrupp den ej riktar sig till. Homosexuella par som ej kan hitta en präst till sin vigsel får snällt gå och gifta sig borgerligt. Du kan aldrig tvinga någon att utföra något mot sin vilja. DET vore diskriminering.
    Men det tycker iaf jag är en heeelt annan sak!
  • Im Fabulous
    smurfan2 skrev 2007-08-29 14:39:09 följande:
    Jag tycker att religiösa samfund (varför är det alltid kristendomen och kyrkor som debatteras när det gäller homosexuellas rättigheter?) själva ska avgöra vem/vilka de vill viga i sina lokaler. I och med att vissa grupper i samhället då kommer att diskrimineras tycker jag att religiösa samfund inte ska ha vigselrätt. Precis som det är i t ex Spanien idag, och i många andra katolska länder. Eftersom vigsel mellan två människor i första hand är ett juridiskt kontrakt är det staten som ska upprätta detta och inte ett religiöst samfund.
    Håller med dig faktiskt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?