• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Beckiz86

tråkigt att människor kan vara så trångsynta..

• Noggafor

Ett giftemål är ett förbund mellan "man och kvinna"...?

• Thursday

Nej, jag tycker inte att ett religiöst samfund ska tvingas till att utföra sådant som står i strid med deras tro (om de nu anser att det gör det). Då tycker jag å andra sidan att sådana samfund helt ska förlora sin vigselrätt, eftersom vigselrätten är myndighetsutövning å statens vägnar och då skall spegla statenbs uppfattning. Då får man gifta sig borgerligt och sen kan man välja vilket religiöst hokus-pokus som helst som man vill ha därefter.

Sen kan man debattera om tillgången till kyrkobyggnaderna, eftersom de till stor del är finansierade med statliga medel... kanske borde alla få använda kyrkorna till borgerliga vigslar? Å andra sidan skulle jag aldrig vilja gifta mig en så religiös lokal när jag inte tror på det.

• Im Fabulous

Röstade 'Vet inte'.

Jag tycker att det beror på vad kyrkan säger om homosexualitet. Är inte så insatt i kristendom eller religioner över huvud taget, men om kristendomen tydligt är emot homosexualitet kan man ju inte tvinga präster att viga homosexuella. Det är ju en tro, som de troende har rätt till, lika mycket som homosexuella har rätt till sin. Ibland krockar kulturer och religioner, och alla parter bör respekteras.

Även om min personliga åsikt är att religioner över lag är bull*

• Im Fabulous

... Kan ju tillägga att det går jättebra att gifta sig borgerligt =)

• 820723
    Noggafor skrev 2007-08-29 14:26:52 följande:
    Ett giftemål är ett förbund mellan "man och kvinna"...?
    Vem har bestämt det?
  • JooCee

det finns faktiskt homosexuella präster.. och från början tyckte kyrkan inte ens att det skulle finnas kvinnliga präster.. såå.. ja även kyrkan tvingas gå vidare tillsammans med samhällets utveckling..

• Sesamfrö

Japp, det tycker jag givetvis att de ska få göra och tycker det är en otrolig diskriminering att de inte får göra det. De är människor precis som oss andra och borde givetvis få samma rättigheter.

• Sallisen
    sataya skrev 2007-08-29 14:24:53 följande:
    var i bibeln står det då?
    Se inlägg 30.
    Washington D.C. - here we come!!
  • Noggafor
    820723 skrev 2007-08-29 14:28:58 följande:
    Vem har bestämt det?
    jaaadu kan det stå i bibeln kanske?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?