• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:44:36 följande:
    Okej, jag omformulerar mig! Att kunna göra samma val som en hetero kan göra?!?!
    Men om man är homosexuell är man ju inte hetero, eller hur?

Som handikappat vill man gärna vara "normal" men det är man inte.

OBS! Jag menar inte att homosexualitet är ett handikapp. Men alla KAN inte ha samma förutsättningar! Det går inte!
  • Fru U

Eftersom att gifta sig i kyrkan är väldigt mycket en trosfråga och i detta fallet så är det biblen som lägger grunden för tron så har jag lite svårt för att se homosexuella gifta sig i kyrkan. Samtidigt tycker jag dock att det borde vara upp till varje präst hur de vill göra.

Oavsett så tycker jag att homosexuella borde få gifta sig, inte bara registera partnerskap (som får mig att tänka på kommunistregistrering, tvångssterliseringar mm)

Live and let live
  • SeTa

Jag har ganska bestämt för mej att bibeln blandar sej i först när man faktiskt lever ut sin homosexualitet.
    Tyvär kan jag inte ge något belägg eftersom jag inte hittar var det står.

• sataya
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:43:47 följande:
    Att gifta sig i kyrkan är ingen rättighet.
    vill man gifta sig i kyrkan så är det en rättighet...
    eller?

sedan kan man inte rå för om man är hetro eller gay det är inget man väljer.. man blir kär i en människa inte ett kön!

blev du kär i den du är kär i pga att det är en kille/tjej? jag tror inte att det är riktigt så.
    homosexuella tror jag inte väljer att bli kär i en av samma kön de tänker nog inte på det sättet jag evt att jag inte gör det och jag är hetro..

ibland tror jag att homosexuella är smartare än "vanligt" folk..
  • 820723
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:44:36 följande:
    Jaa, då kan man ju leta reda på en sådann! Alla är ju olika och har olika principer, även inom religiösa samfund. Jag tycker inte att det ska finnas någon lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrkan, men jag tycker inte heller att man ska tvinga präster som inte vill viga homosexuella, att göra det.
    Har du aldrig gjort nåt på ditt jobb som du varit tvungen att göra?
  • SeTa
    SeTa skrev 2007-08-29 14:46:39 följande:
    Jag har ganska bestämt för mej att bibeln blandar sej i först när man faktiskt lever ut sin homosexualitet.Tyvär kan jag inte ge något belägg eftersom jag inte hittar var det står.
    På tal om att präster också kan vara homo.
  • challis77

Min syster gick ur kyrkan för nga år sedan av den enkla anledningen att hon inte vill betala till något där hon känner att hon inte får något tillbaka, där hon inte känner sig välkommen. Innan utträdet hade hon ett längt samtal med prästen här, prästen var fakrtist på min systers linje och förstod att hon inte ville vara med längre. Men det här var för flera år sen, jag vet inte om synen har ändras för kyrklig vigsel nu för homosexuella?

• 820723
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:46:16 följande:
    Men om man är homosexuell är man ju inte hetero, eller hur?Som handikappat vill man gärna vara "normal" men det är man inte.OBS! Jag menar inte att homosexualitet är ett handikapp. Men alla KAN inte ha samma förutsättningar! Det går inte!
    Av vilken anledningen kan man inte ha samma förrutsättningar? Är dom sämre på nått sätt? Är dom fulare? Otrevligare?
  • Vi ska bli tre

Kön och vem man knullar med styr inte vem som är troende eller inte.

• Piii
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:44:36 följande:
    Jaa, då kan man ju leta reda på en sådann! Alla är ju olika och har olika principer, även inom religiösa samfund. Jag tycker inte att det ska finnas någon lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrkan, men jag tycker inte heller att man ska tvinga präster som inte vill viga homosexuella, att göra det.
    självklart ska man inte tvinga nån att viga homosexuella, likaså ditt exempel på manlig o kvinnlig genekolog.

Men även om man vägrar viga så tycker ja man kan acceptera att folk är olika. Många präster avstår från ex för att anförtro sej till gud, o det bryr inte jag mej om, man ska ju inte vara så himla försömande.. =)
    ♥ Oktobermamma ♥
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?