Inlägg från: Im Fabulous |Visa alla inlägg
  • Im Fabulous

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Röstade 'Vet inte'.

Jag tycker att det beror på vad kyrkan säger om homosexualitet. Är inte så insatt i kristendom eller religioner över huvud taget, men om kristendomen tydligt är emot homosexualitet kan man ju inte tvinga präster att viga homosexuella. Det är ju en tro, som de troende har rätt till, lika mycket som homosexuella har rätt till sin. Ibland krockar kulturer och religioner, och alla parter bör respekteras.

Även om min personliga åsikt är att religioner över lag är bull*

• Im Fabulous

... Kan ju tillägga att det går jättebra att gifta sig borgerligt =)

• Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:34:00 följande:
    Ja ja, har hört talas om den sagoboken!!Tycker att det är fruktansvärt att vi forfarande år 2007 kan diskriminera människor på ett sådant fruktansvärt fult sätt!! Som om deras kärlek inte är lika mycket värd en heterokärlek!! Helt sjukt!!!
    Om en präst inte vill viga ett homosexuellt par behöver han inte göra det. Om någon annan präst sedan vill göra det, är ju upp till honom. (Jag säger "han" för enkelhetens skull)

En rörelse ska ej behöva gå emot sina egna principer för att tillfredställa en målgrupp den ej riktar sig till.

Homosexuella par som ej kan hitta en präst till sin vigsel får snällt gå och gifta sig borgerligt. Du kan aldrig tvinga någon att utföra något mot sin vilja. DET vore diskriminering.
  • Im Fabulous

Alla har ju faktiskt rätt till sina åsikter, och alla har rätt att säga ifrån. Man kan inte tvinga någon att motgå sin egen vilja eller sina principer.

Vi kan dra en jämförelse, kanske inte speciellt relevant, men ändå;

Jag vägrar gå till en manlig gynekolog. Oavsett vad folk tycker och tänker kring det har jag RÄTT att välja en kvinnlig framför en manlig.
    En präst kan vägra att viga ett homosexuellt par. Han eller hon behöver inte göra det, oavsett anledning och oavsett vad andra tycker och tänker i frågan.

• Im Fabulous
    smurfan2 skrev 2007-08-29 14:39:09 följande:
    Jag tycker att religiösa samfund (varför är det alltid kristendomen och kyrkor som debatteras när det gäller homosexuellas rättigheter?) själva ska avgöra vem/vilka de vill viga i sina lokaler. I och med att vissa grupper i samhället då kommer att diskrimineras tycker jag att religiösa samfund inte ska ha vigselrätt. Precis som det är i t ex Spanien idag, och i många andra katolska länder. Eftersom vigsel mellan två människor i första hand är ett juridiskt kontrakt är det staten som ska upprätta detta och inte ett religiöst samfund.
    Håller med dig faktiskt.
  • Im Fabulous
    Piii skrev 2007-08-29 14:42:52 följande:
    även homosexuella kan väl vara kristna dessutom finns det präster inom svenska kyrkan som är homosexuella
    Jaa, då kan man ju leta reda på en sådann! Alla är ju olika och har olika principer, även inom religiösa samfund.

Jag tycker inte att det ska finnas någon lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrkan, men jag tycker inte heller att man ska tvinga präster som inte vill viga homosexuella, att göra det.
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:44:36 följande:
    Okej, jag omformulerar mig! Att kunna göra samma val som en hetero kan göra?!?!
    Men om man är homosexuell är man ju inte hetero, eller hur?

Som handikappat vill man gärna vara "normal" men det är man inte.

OBS! Jag menar inte att homosexualitet är ett handikapp. Men alla KAN inte ha samma förutsättningar! Det går inte!
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:46:51 följande:
    Har du aldrig gjort nåt på ditt jobb som du varit tvungen att göra?
    Jodå, men jag utövar inte min tro genom mitt yrke. Mitt jobb är inte mitt liv, men för en präst ser det säkerligen annorlunda ut.

För mig stannar mitt jobb på jobbet, en präst är kristen när han kommer hem också.
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:47:43 följande:
    Av vilken anledningen kan man inte ha samma förrutsättningar? Är dom sämre på nått sätt? Är dom fulare? Otrevligare?
    Just kyrkan och kristendomen är ett praktexempel på var homosexuella och heterosexuella aldrig kan ha samma förutsättningar.

Så som jag förstått det (om det nu stämmer, vilket jag inte är säker på) motsäger sig kyrkan homosexualitet. Det är en princip, en åsikt de har rätt till. Alltså kan man inte tvinga någon religiös att gå emot sin tro och viga homosexuella.

Det finns människor som är för månggifte, vill svenska kyrkan viga 4 pers i samma äktenskap? Nej. Samma sak där. Åsikter och principer, och ingen behöver motstrida dem.
  • Im Fabulous

Julias mamma skrev 2007-08-29 14:49:39 följande:

Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:46:16 följande:Vad menar du eg?Är det bara "normala" som skall få gifta sig i kyrkan?Så en handikappad får bara gilla läget, och gifta sig borgligt?
    Det var en liknelse, en paralell.

Eftersom att kyrkan bedriver ett samfund utefter sin tro, som ej riktar sig till homosexuella (tror jag? har ej läst bibeln, är ej troende) bör de ej heller behöva viga homosexuella.
  • Im Fabulous
    TigerEye skrev 2007-08-29 14:54:47 följande:
    hejsan Vännen!! alla e vi så Olika så alla ska ha rätt till samma saker. tycker jag
    jaa, och alla ska ha rätt att säga ifrån! Ingen behöver, eller ska behöva motgå sina egna principer.

Vi behöver ingen lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrken, men det innebär inte att vi ska tvinga någon att motgå sina egna principer.

För att klargöra är jag varken kristen, döpt eller konfirmerad. Tror ej heller på homosexualitet, men tycker att alla har rätt till sitt liv och sin åsikt.
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 14:56:14 följande:
    Svenska kyrkan å dom flesta andra samfund eller heter här i Sverige har mycket konstiga saker för sig som jag inte förstår mig på! Kanske också är därför jag faktsitk inte är troende! Att jag inte är troende kan ju också bero på att jag inte är lika trångsynt som de kristna verkar vara! Hur orkar man gå runt å hata/tycka sämre om å nedvärdera människor hela dagarna! Rent bedrövligt!!Men men, jag är stolt över mina homosexuella vänner som v ågar stå för deras kärlek fast dom dagligen blir nedtryckta i detta samhälle!!
    Alla blir vi nedtryckta av olika anledningar. Man behöver inte vara homosexuell för att behöva möta diskriminering eller för att bli illa behandlad.
  • Im Fabulous
    hannahlilla skrev 2007-08-29 15:01:38 följande:
    Hur menar du med att du inte tror på homosexualitet?
    Det är en diskution jag inte tänker ta, eftersom att många kan känna sig påhoppade. Min personliga åsikter kring den saken är något jag behåller för mig själv.

Tillägger att jag trots mina åsikter kan respektera homosexuella, och har många homosexuella vänner.
  • Im Fabulous
    hannahlilla skrev 2007-08-29 15:03:19 följande:
    Och det är ett argument för att fortsätta diskriminera homosexuella?
    Nej, det är det inte.
  • Im Fabulous
    mindless skrev 2007-08-29 15:02:11 följande:
    Im fabulous:?Vi behöver ingen lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrken, men det innebär inte att vi ska tvinga någon att motgå sina egna principer.?Visst ska kyrkan få bestämma själva hur de vill bedriva sin verksamhet, men nu är det ju fråga om den myndighetsutövning som kyrkan har rätt utföra. Och ska man få ha den rätten är det väl rimligt att samhället ställer vissa krav, som till exempel att man inte får diskriminera andra människor? Passar inte det kan man ju alltid avstå från rätten att viga.
    Ja, jo det var ju någon som skrev det och det tycker jag låter som en kanonidé. Ta bort kyrkans rätt att viga!
  • Im Fabulous
    820723 skrev 2007-08-29 15:07:04 följande:
    Nä nä, så bara för att homosexuella inteär dom enda som blir diskriminerade i detta sjuka salmhälle så är det helt okej att fortsätta? Borde det inte vara tvärtom? En varningsklocka å i stället börja försöka öppna varandras trångsynthet?
    Det var ett evigt tjat om trångsynthet! Tycker inte du är speciellt öppensinnad själv som inte kan acceptera och framför allt RESPEKTERA att ALLA har rätt till sin egen åsikt!
  • Im Fabulous

Nej, nu kallar jobbet. Skiter i vilket ärligt talat, tycker det är bull* alltihop.

• Im Fabulous
    stina84 skrev 2007-08-29 15:09:05 följande:
    Jag förstår bara inte varför man som homosexuell vill gifta sig i kyrkan när kyrkan är emot det.. Jag skulle aldrig vilja göra det om jag vore homosexuell. SKulle nog valt en plats vid havet och haft en utomhuscermoni, det vore väl ngt
    Jaa, men man måste ju ha rätt till aaaaallting. Trots att alla är olika och har olika förutsättningar. Jag vill ha en lyxvilla, men inte fan får jag det! Det är orättvist!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?