Inlägg från: Sallisen |Visa alla inlägg
  • Sallisen

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Struntar ärligt talat i vad som görs i kyrkan.

Egentligen borde ju hela vigselgrejen flyttas ut från kyrkan egentligen, göra den helt borgerlig. Då slipper man ju problematiken...

Washington D.C. - here we come!!
  • Sallisen
    sataya skrev 2007-08-29 14:23:02 följande:
    jag har för mig att det inte ens står i bibeln om sådant.. och kollar man tillbaka så ansågs det väl vara fint om en man hade sex med yngre killar? både homosexuellt och pedofili.. jag har hört detta iaf.. någon som vet om det är sant?
    Romarna 1:24-27
    1. Timoteus 1:9-11
    1. Korintierna 6:9-11....
  • Sallisen
    sataya skrev 2007-08-29 14:24:53 följande:
    var i bibeln står det då?
    Se inlägg 30.
  • Sallisen
    sataya skrev 2007-08-29 14:33:06 följande:
    tyvärr har jag ingen bibel här.. du kan väl leta på nätet och ge mig istället...
    Går bra att söka på t.ex. www.bibeln.se
  • Sallisen
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:35:34 följande:
    Men om det nu är en sagobok så förstår jag inte varför man alls vill gifta sig i kyrkan.Då gifter man sig borgerligt för bövelen.
    Mmm, håller med dig där.
  • Sallisen
    challis77 skrev 2007-08-29 14:58:54 följande:
    ...det här fick jag höra av en kille jag jobbade med en natt, han är pigstvän och jag kan inte alls vad som sår i Bibeln eller inte men han sa att det stod någonstans i Bibeln att om en kvinna och en man är gift och mannen dör så skall kvinnan gifta om sig med hans bror. Jag vet inte alls om det stämmer, men OM det skulle stämme, borde inte det också vara en "sanning" för kyrkan också? (likaväl som att homosexuella är "otrogna") Om nu Gud har skapat alla mäniskor, har han inte skapat bögarna och flatorna då också? Ni behöver inte bli arga nu, men det här är bara tankar från en som inte studerat Bibeln så mycket sedan kyrkans barntimmar och senast konfirmationen
    Det stod så i Lagen, men kristna är inte under Lag. Jesus kom med ett nytt förbund.
  • Sallisen
    Fru U skrev 2007-08-29 15:10:45 följande:
    Så om jag vill bli medlem i låt oss säga en kattförening som gör allt för att rädda katter men jag personligen tycker att alla katter borde dö så ska jag få det?? Borde inte krav för att vara med i en förening/samfund vara att man delar värderingarna?
    Absolut borde det ju vara så. Grejen är ju att kyrkorna (många av dem) accepterar alla som medlemmar bara för att fylla sina salar.... sen om de delar Bibelns värderingar är inte lika viktigt. Och då står man ju där med skägget i brevlådan när medlemmarna vill gifta sig där trots denna fråga... och prästerna får huvudbry (vissa av dem).

Man borde ju ta och bestämma sig hur man vill ha det i kyrkan...

1. Följa Bibeln
    2. Acceptera alla som medlemmar och då även låta dem gifta sig
    3. Frånsäga sig rätten att viga någon.
  • Sallisen
    MissTag skrev 2007-08-29 15:38:01 följande:
    Ni som är hetero, troende och gifta. Varför ville ni gifta er i kyrkan?? Var det för att så gör man bara eller var det för att ni ville att erat äktenskap skulle vara välsignat av gud? Jag tror de flesta svarar det senare, iaf om man verkligen är troende. Kan det kanske vara därför homosexuella troende vill gifta sig i kyrkan?Bibeln är inte den mest dagsfärska, uppdaterade boken som finns. Om man levde ordagrant efter bibelns ord skulle man inte fungera i dagens samhälle. Om man tror på allt som står i bibeln så har man livlig fantasi och brist på logiskt tänkande. Personligen är jag inte troende men jag kan inte tänka mig att Gud skulle vara så inskränkt att han dömde folk på grund av deras sexuella läggning. Jag tror att H*n mer dömer människor genom deras handlingar i så fall.
    Jag är hetero, troende och gift. Gifte mig dock inte i kyrkan (tillhör ett annat samfund) utan gifte mig i en ceremoni i vår församlingslokal. Jag tror på att man ska gifta sig om man vill leva med den man älskar och jag tror att äktenskapet är skapat av Gud till att vara något mellan man och kvinna, inte mellan man-man eller kvinna-kvinna.

Jag tycker och tror också att det går alldeles utmärkt att leva efter det som Bibeln lär, även i dagens moderna samhälle, om man är redo att följa de normer som Gud har gett genom Bibeln.

Gud fördömer handlingar, det är sant. Han dömer ingen pga dennes läggning.
  • Sallisen
    Sussie82 skrev 2007-08-29 16:05:38 följande:
    Det var jag som råka nämna det. Sorry!
    Det har nog funnits trådar om även den frågan... eller så kanske man kan starta en ny?
  • Sallisen
    Gabriella S skrev 2007-08-30 10:48:39 följande:
    Jadå. På flera ställen, så DET behöver det inte råda någon oenighet om. Här till exempel i 3 Mosebok 20 kap:13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos enkvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas meddöden, blodskuld låder vid dem.
    Romarna 1:24-27
    1. Timoteus 1:9-11
    1. Korintierna 6:9-11
  • Sallisen
    Alexiaa skrev 2007-08-30 11:31:03 följande:
    Gabriella s- Vad vet du om andra länder?Kan ju tillägga att USA (världens starkaste ekonomi och ett folktätt land) har homosexuella präster, likaså Frankrike och England även ett land som SydAfrika har det.Jag förstår inte hur man kan vara så naiv att tro att allt som skrevs ner av några människor för väldigt många år sedan "gäller idag".Samhället har förändrats och som någon skrev att i bibeln står något liknande att man ska "aga barn" och det gör väl ingen människa idag...Jag tror det finns ytterst få människor som lever efter bibeln till punkt och pricka.Jag tycker att man kanske skulle vara öppen lite för nytänkande och sånt, och inte så naiv och vägra utveckla sig själv!
    Gud har inte gett oss en ny Bibel där han säger att saker som människor gör idag är okej enligt Honom. Så länge som han inte gör det får vi ju anta att det Han låtit nerskriva i Bibeln gäller.

Det går alldeles utmärkt att leva som kristen och följa normerna i NT, det är miljontals människor som gör det. Så det GÅR.
    Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?