Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Eftersom att gifta sig i kyrkan är väldigt mycket en trosfråga och i detta fallet så är det biblen som lägger grunden för tron så har jag lite svårt för att se homosexuella gifta sig i kyrkan. Samtidigt tycker jag dock att det borde vara upp till varje präst hur de vill göra.

Oavsett så tycker jag att homosexuella borde få gifta sig, inte bara registera partnerskap (som får mig att tänka på kommunistregistrering, tvångssterliseringar mm)

Live and let live
  • Fru U

Präster är människor också och borde få möjlighet att följa sina övertygelser precis som andra utan att de innebär att de förlorar jobbet. Dvs om de inte vill viga homosexuella (om kyrkan bestämmer att det är okej) så ska de inte tvingas till det

Live and let live
  • Fru U

Jag har svårt för att förstå varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Kyrkan är trots allt en symbol för tro, en tro på Gud och allt vad det innebär.

Live and let live
  • Fru U

Långt ifrån alla i Sverige har samma förutsättningar, och det är många grupper som hamnar utanför och det görs väldigt lite för att ändra på detta. Fast vad det har att göra med vigsel i kyrka har jag svårt att förstå

Kanske beror det på om man ser kyrkan som bara ett ställe att bli gift eller ett ställe där man gifter sig inför Gud därför att man tror på Gud

Live and let live
  • Fru U

Rättvist för vem? Är det rättvist mot de som anser att kyrkan är en helig plats att personer som inte ser den som en helig plats använder den som vilken lokal som helst?

Live and let live
  • Fru U

Det är inte hets att tycka olika. Det är inte hets att de som inte delar värderingarna inte skulle vara välkomna (vilken plats det än månde vara - behöver inte vara kyrkan)

Live and let live
  • Fru U

Att vara kristen innebär inte att hata/fördöma, snarare tvärtom men det är en ANNAN diskussion *ler*

Live and let live
  • Fru U

Idag blir inte alla medlemmar i kyrkan. Kyrkan och staten har skiljts åt, just därför att tvångsinskrivning i kyrkan inte är förenligt med ett modernt samhälle

Live and let live
  • Fru U

Borde inte debatten handla om homsexuellas rätt att gifta sig. Jag menar var detta giftemål sedan ska äga rum är ju egentligen en senare fråga

Att registrera partnerskap är inte att gifta sig. Ett heterosexuellt par vigs och det borde homosexuella också få göra

Live and let live
  • Fru U

Varför ska ALLA har rätt till ALLT? Varför är det så fel med krav?

Live and let live
  • Fru U

Så om jag vill bli medlem i låt oss säga en kattförening som gör allt för att rädda katter men jag personligen tycker att alla katter borde dö så ska jag få det?? Borde inte krav för att vara med i en förening/samfund vara att man delar värderingarna?

Live and let live
  • Fru U

Jag vet att man inte behöver dela kyrkans värderingar för att få använda kyrkan som vigsellokal och jag tycker det också är fel

Live and let live
  • Fru U

Om du äger affären så kan du välja vem du vill sälja till (men man får inte säga varför, knäppt men sant)

Live and let live
  • Fru U

Sallisen, du har en poäng. Om alla kan bli medlemmar så borde alla få utnyttja föreningens/samfundets lokaler

Sallisen skrev 2007-08-29 15:16:58 följande:
    Absolut borde det ju vara så. Grejen är ju att kyrkorna (många av dem) accepterar alla Man borde ju ta och bestämma sig hur man vill ha det i kyrkan...1. Följa Bibeln2. Acceptera alla som medlemmar och då även låta dem gifta sig3. Frånsäga sig rätten att viga någon.
    Live and let live
  • Fru U

Mori, jag kan tyvärr inte hänvisa till något specifikt bibelställe men det är själva kärleksakten (samlag) mellan två män (av någon anledning nämns inte kvinnor) som inte är okej (dvs det är otukt). Kärlek rakt upp och ner är däremot okej

Live and let live
  • Fru U

Njae...... Jag tror fortfarande att Gud inte avsåg att två personer av samma kön skulle vara par.... Att jag sen tycker det är okej är ganska oväsentligt

Redan i moseboken kan man läsa följande:Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Live and let live
  • Fru U

Jeffa, så du säger att det inte står något om att homosexualitet inte är okej i biblen, vad är detta då?

3 Mosebok 20 kap:

13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en
    kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med
    döden, blodskuld låder vid dem.

Live and let live
  • Fru U

Registrerat partnerskap är inte det samma som att gifta sig, så jag håller med dig i den saken pusselbitar

Bara ordet "registrera" är illavarslande tycker jag. Som jag skrivit innan så får det mig att tänka på 30-talet när vi registrerade fattiga, kommunister, mfl

Live and let live
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?