• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

Visst är det ett dummt beroende, men jag kan inte hålla med om att mina barn mår sämre än andra barn bara för att jag röker!
    Jag har verkligen försökt sluta, har ej gått, men jag vet att den dagen kommer... Bättre sent än aldrig.

• stjärnströssel

jag menar när dom är i magen!
    sen kan man givetvis rka när barnen inte är i närheten och självklart är man inte en dlig mamma bara för att manröker...men när man e gravid har jag svårt att finna ord..tycker det är så fel..å förstår att det är svårt..men det finns såå mycket hjälp att få å det GÅR!!det är ju dock ändå ett barn i din mage då!å vad är 9 månader i ett helt liv??

• Anonym (5omdan)

stjärnströssel: Det finns miljontals olika saker som gör oss till bra eller dåliga föräldrar. Att tro att allt hänger på rökning är otroligt naivt.

• stjärnströssel

som sagt det gör jag inte!!det är I magen det handlar om självklart!!!sen vad man är för förebild..det är en annan femma..vi har alla våra brister!

• Anonym (5omdan)

stjärnströssel: Fast det finns fler som riskerar sina foster i magen utan att röka. Att äta fel saker, att vara överviktig, att vara i en hög ålder då det är mer riskabelt etc. Listan kan göras lång. Ändå tror jag att nästan alla gör sitt absolut bästa för sitt ofödda barn. Säkert finns det undantag, och dessa är säkert både rökare och icke rökare. De är störda.

• stjärnströssel

ja visst..men nu pratar vi om rökning!

• veronicaermanbriks

denna ständiga debatt.
    måste bara säga att anonym (5 om dan) har rätt i vad h*n skriver ang fettma mm. visst är det fel att röka under sin graviditet men är det inte alltid fel att röka??!!!
    men hur ofta ser man en gravid kvinna på stan som röker? sällan. kan bero på olika saker, vad vet jag.
    men hur som helst är detta hennes val och det kanske inte alltid är rätt de val som görs i livet men samtidigt så vet man ju inte vad som styrt henne till valet.
    det kanske finns anledningar?!
    sen argumentet som jag vet kommer dyka upp om att det är hennes val men inte barnets...nej det är inte barnets val. men barnet kan inte själv välja och jag tror inte att den rökande kvinnan dödar sitt barn pga sin rökning.
    förr innan detta med rökning var så uppmärksammat så rökte var och varannan gravid kvinna och barnen dog inte som flugor då heller!
    min mammas mamma var storrökare. min mamma är frisk. min mamma rökte under min äldre systers graviditet och min syster är frisk. nu menar jag absolut inte att man ska röka under sin grav. men vi kan väl acceptera dem som gör det som bra människor och föräldrar iaf?!

• FuriousAngel

När ja pratade med min läkare så sa han att rökning var jobbigt för barnet, Inte nog med alla ämnen som barnet får i sigmen det värsta är nog att barnet redan nu lever på ca 4000m höjd, försök andas på en sån höjd, kan ju säga att det är väldigt ansträngande, iallafall så får barnet ännu mindre syre när man röker. Så från att ha andrads och kämpad på 4000m höjd går man över till 6000m höjd.
    Detta händer när man suger i sig röken som gör så att blodkärlen krymper...

Sånt borde man ta hänsyn till, men jag har aldrig och tänker inte kritisera nån som väljer att röka, ni kan ändå vara underbara mammor.

• Jessyelina

Varför ska alla rökande mammor ALLTID ALLTID komma med påståendet att alla som slutat röka eller är emot rökning under graviditeten AUTOMATISKT kallar dom för sämre mammor än ickerökare. Är det inte så att ni känner er själva mycket sämre än oss som slutat röka vid våra + eller är det en slags försvarsmekanism?

Snälla ni. Ändra inställning så går det bättre! Att sitta o tycka synd om sig själv och ta åt sig och tycka att man är dålig gör ingen bättre till mods, ger ingen bättre självbild och inget självförtroende. Börja för tusan tänkan positivt och tro på er själva så kommer VILJAN och STYRKAN därifrån

Och NEJ jag läser INTE något svar som : tror du att det rä så lätt för alla andra för att du klarat det osv... Tysta... snälla...

Har varit i samma båt som er. Tänk på det...

Det är HAVSLUFTEN som gör det! Skyll inte på mej!
  • nusse1

Barn till föräldrar som rökt under graviditeten blir lättare rökare vid vuxen ålder. Detta p.ga att dom redan har varit kraftigt nikotinberoende och hjärnans receptorier har vaknat upp. Alltså barn som utsatts för rökning i fosterlivet är hela livet rökfri rökare utan att veta om det och faller lättare i fällan när dom blir vuxna! Är inte det skäl nog att sluta då?? Vem 17 vill att ens barn skall bli rökare...???

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----