Dia Dhuit skrev 2006-07-24 09:23:28 följande:
Jag tycker det är helt bisarrt att folk sitter och säger, "min mamma rökte när hon väntade mig, och jag har inte fått några skador"!Att röka under graviditeten måste bygga på okunskap. Att kvinnor rökte under sina graviditeter förr, var ju faktiskt brist på kunskap om rö
kning.Nu vet man ju att det är farligt. Ändå försöker man påstå att det inte är det, att det inte är orättvist mot det ofödda barnet. Man försöker hävda sin egna rättighet framför barnens. Att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp osv.Nej, det har man inte!! När man valt att behålla sitt barn, när abort inte längre är ett alternativ, är inte heller rökning på något sätt OK. Jag anser att från det att man bestämt sig för att bli förälder och är gravid har man ansvar över ett annat liv. Man kan inte dricka alkohol, röka eller knarka. Kanske har man tur och får ett friskt barn....denna generationen...Men vad en generation gör, påverkar flera generationer!!!!! Så röker du med ditt barn, kanske ditt barn föds någorlunda frisk, men inte ditt barnbarn! Sitt inte heller och säg att vi inte vet hur svårt det är. Vi vet, jag har varit där, storrökare, som slutade när jag fick ett + på stickan.Att vara en bra förälder hänger inte bara på att man inte röker, under graviditeten, men jag anser att det visar på hur mycket man är beredd på att ge upp för sitt barn. Kan man inte ens ge upp rökningen, vad kan man ge upp då. Varför går mammans rättigheter före barnens? Vad en generation gör, påverkar flera generationer!
Det är inte brist på kunskap! vem har kunnat missa idagen samhälle denna debatt. Det har inget med det att göra.
Som sagt de flesta lyckas sluta, många drar ner avsevärt alltså röker kanske bara 1-4 cigg per dag andra lyckas hålla i flera dagar innan de av ngn anledning måste ta en.
De som röker som gravida har inget alls att göra med okunskap (iaf inte i vårat land) de kan helt enkelt inte sluta. De är svårt för vissa människotyper att förstå hur svårt det kan vara att sluta med ngn ingrott beteende.
Här inne finns det många sådana!!! (säger inte att du är en av dem).
De är så lätt att dömma andra o peka finger oftast bevisar det inget mer en att det finns ngt man inte tycker om om sig själv o därför tar ut det på ngn annan.