• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • listo

Nej, och det är väl bekvämast att inte behöva föreställa sig den heller... eftersom det troligen skulle innebära att du kom fram till svaret att alla faktiskt KAN sluta röka om det bara finns tillräckligt med motivation.

Nåväl, du väljer att inte svara och det är okej.

• Dofilus

TS: Jag har inte läst hela tråden (lite många inlägg för det) men skulle du tycka det var helt OK att ge din nyfödda son/dotter en cigg efter "maten" (ammningen)?

• Dofilus

Anonym (10957825): Om jag fattat ditt inlägg rätt så jämför du rökning med abort(?) Jag anser att det är en viss skillnad, efter en abort finns det inget barn som kan komma att leva ett helt liv med diverse olika skador orsakade av mammans val. Det finns det däremot om mamman röker. Det aborterade fostret kommer alltså aldrig lida.

• Dia Dhuit

Saga och Kevin skrev:

"så du menar att mammor som rökt under graviditeten iinte är en bra mamma"

Jag måste säga att jag starkt ifrågasätter vad det är för mammor som som inte kan hitta viljan att sluta röka för sin och sitt barns skull.

Väljer man att ha barn, att vara gravid att skaffa barn så måste man också inse att det kommer med ansvar, förpliktelser och uppoffringar.

Vill man inte sluta röka, kanske man skall tänka över det hela en gång till. Kan man inte ge upp sitt beroende som är dierkt skadligt för ett barn kanske man inte ännu är mogen för barn.

• Anonym

Nej vad denna tråd har spårat ut, skärp er!

• Anonym (arg)

Det är tydligen väldigt, väldigt lätt att säga att det bara har med viljan och göra, och att ALLA kan sluta röka. När man inte är rökare, eller när man inte vart i den situatuionen att det bara INTE går helt fullt ut.

Däremot kan jag säga, att ALLA kan dra ner... men det är en jävla skillnad att sluta helt.
    När graviditeten handlar mycket om oro, man är ständigt orolig.
    Har man en väldigt bra graviditet så kanske det är lättare... har man en svårare graviditet med ständig smärta, ständig oro och allt sånt så kanske det är svårare?!

Det är så mycket faktorer som spelar in... styrkan är en del av den, motivationen likaså...
    Men man kan inte säga att bara för att man har viljan, så klarar man det...

Alla tycker att det är så egoistiskt av mamman som bara tänker på sig själv.
    Men det finns dom som inte VILL röka under graviiteten, MEN som inte klarar av att sluta... vilket leder till att dom mår väldigt dåligt själva med...
    Tror inte att alla rökande mammor under graviditeten mår BRA av att röka... NEJ.
    Tror att dom mår ännu sämre...
    Och visst, det ska dom göra... visst...

Men tycker att den här tråden har spårat ur totalt....
    Allt handlar bara om att tala om vilka dåliga mammor rökare är, vilka Mördare dom är...

• Dofilus

Anonym (arg): Det fysiska beroende av nikotin ska tydligen vara över efter 48-72h och därefter är det ett "psykiskt beroende" så ja, allt kan sluta röka krävs bara mer eller mindre vilja/motivation. Och jag har svårt att se nåt mer motiverande än att inte vilja ge sitt barn permanenta skador av diverse slag.

• Anonym (arg)

Dofilus

Jag förstår vad du menar. och håller med.
    men det psykiska beroendet kan ju vara värre.. och jag tror att det är det som är mest jobbigt att bli av med.

Tycker också att det är dumt att röka... självklart.
    Det tycker väl alla människor, oavsett gravida eller inte...
    Alla vet ju att det skadar...

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----