• Dofilus

-----Rökning under graviditeten-----

TS: Jag har inte läst hela tråden (lite många inlägg för det) men skulle du tycka det var helt OK att ge din nyfödda son/dotter en cigg efter "maten" (ammningen)?

• Dofilus

Anonym (10957825): Om jag fattat ditt inlägg rätt så jämför du rökning med abort(?) Jag anser att det är en viss skillnad, efter en abort finns det inget barn som kan komma att leva ett helt liv med diverse olika skador orsakade av mammans val. Det finns det däremot om mamman röker. Det aborterade fostret kommer alltså aldrig lida.

• Dofilus

Anonym (arg): Det fysiska beroende av nikotin ska tydligen vara över efter 48-72h och därefter är det ett "psykiskt beroende" så ja, allt kan sluta röka krävs bara mer eller mindre vilja/motivation. Och jag har svårt att se nåt mer motiverande än att inte vilja ge sitt barn permanenta skador av diverse slag.

• Dofilus

Anonym (arg): Jag säger inte att det är lätt. Kan nog vara nog så j*vligt att bli av med. Men alla KAN, är ju liksom inget som kroppen kräver eller så. Lite som en ex proffcyklist sa till oss i ett föredrag. "Hur många här inne vill ha en ferrari?" Alla räckte upp handen. Då frågade han "Varför har ni inte det då?" Handlar helt enkelt om motivation och prioriteringar.

Men om man inte är motiverad nog när det handlar om sitt barns liv kanske man ska börja tänka över sina prioriteringar.

• Dofilus

xLiiindAx: "De enda som bestämmer om de ska röka eller inte är dom som gör det, det är ingen annans problem, men visst är det synd. Men det är deras val och får tyvärr stå för komlikationerna som oftast kan medfölja barnet!"

Saken är väl just den att det inte BARA är deras problem och inte bara de som får stå för komplikationerna. Vore det så hade det ju varit en annan sak, nu är det ett ofött barn det gäller.

• Dofilus

Envis som en mulåsna: Vems problemet är? Barnets kanske? Barnet som riskerar att få permanenta skador. Och som jag sa tidigare i ett inlägg. Skulle du tycka att det var OK att ge ditt nyfödda barn en cigg "efter maten" (amningen)?

"..imorgon skall det lagstadgas att alla pappor måste ta ut halva föräldrarledigheten,"... Ja för det är ju verkligen en sak som ökar risken för barnet att dö eller att få permanenta skador. Undrar vem det är som ska ta och ge sig.

• Dofilus

Ett litet tillägg till att ge en cigg till ett nyfött barn jämfört med att röka när man är gravid. I det senare fallet "ger" man barnet nikotin intravenöst och tror nog det är ännu värre faktiskt.

• Dofilus

Kan inte de som tycker det är OK att röka under graviditeten svara på om de tycker det är OK eller ej att ge ett nyfött barn en cigg?

• Dofilus

Envis som en mulåsna: Du verkar ha hakat upp dig på nåt lagstadgande i dina kommentarer på mina inlägg. När har jag sagt nåt om lagstadgande? Tror det är svårt att lagstadga om dumhet och egoism faktiskt.

• Dofilus

Dia Dhuit: "Om någon skulle sitta och ge sitt barn en cigarett efter maten, eller lite vin i nappflaskan, skulle denne förälder bli anmäld för vanvård. Det samma borde gälla under graviditeten. "

Precis vad jag har sagt tidigare i tråden men ingen som tycker det är OK att röka under graviditeten verkar ha viljat svara på om det är OK eller ej att ge en bebis en cigg. (Troligen är det dessutom mindre skadligt, men det är klart. Då ser man ju barnet).

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----