• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • listo

Dia Dhuit: Jag tror det handlar om att rökningen är så väldigt utbredd och så socialt accepterad sedan så lång tid tillbaka... precis som kaffe.

Skulle kaffe och cigaretter "uppfinnas" idag så skulle kanske ingen av dem (definitivt inte cigaretter) vara lagliga, men det verkar ju svårt att tumma på något som verkar anses vara en "rättighet" trots att det är så välkänt hur skadligt det är (jag syftar då på cigaretter).

Sedan håller jag med dig om att alla KAN sluta röka, vilket jag också har påpekat med olika exempel många gånger i tråden. Man får alltid mothugg om man skriver så, men naturligtvis handlar det om att ha viljan och att hitta rätt motivation. Och om man inte är i ett läge där man HAR rätt motivation (och därmed tror att man inte kan sluta) så kan jag tänka mig att det sticker lite i ögonen att se folk tvärsäkert skriva att det GÅR att sluta.

Jag håller absolut med dig!

• Anonym

Ni sitter här och tjatrar om hur viktigt barnet är och hur elakt det är av moderna att röka under graviditeten och hur mycket viktigare livet är på den lilla än moderna välbefinnande osv men gång på gång bevisas det att modern alltid är viktigare att barnet är en parasit som inte har rätten att leva om mamman inte vill det och jag tror att de flesta av er håller med när frågan istället handlar om abort, när man istället förgiftar barnet och moderkakan så att det släpper livmoderväggen och barnet dör.

Då är det ju självklart moderns val och ingen kan klanka ner på henne då inte.

Då hade inte hon heller styrkan eller modet att säga ifrån att inte genomgå aborten och ta hand om ett barn, men där är det helt rätt..

En mor är en mor när hon tagit till sig sitt barn oavsett om hon röker eller ej!!

• puss

men av vilken klass? spelar det ingen roll?

klart det går att kalla sig "mamma" vi har alla läst i pressen om bobbys "mamma".

• saga o kevin
    puss skrev 2006-07-21 12:06:09 följande:
    men av vilken klass? spelar det ingen roll?klart det går att kalla sig "mamma" vi har alla läst i pressen om bobbys "mamma".
    så du menar att mammor som rökt under graviditeten iinte är en bra mamma
  • listo

saga o kevin: Du svarade aldrig på min fråga på förra sidan...

• saga o kevin
    listoplisto skrev 2006-07-21 12:10:28 följande:
    saga o kevin: Du svarade aldrig på min fråga på förra sidan...
    nä för den var så jävla dum fråga
  • listo

saga o kevin: På vilket sätt? Dum för att den tvingar dig att svara att alla KAN röka, det som du inte höll med om innan?

• saga o kevin

du kan ju inte jämföra rökning men pistolhot ..

• listo

Läste du frågan? Det var någon som påstod att ALLA kan sluta röka, och du sa emot, att alla kanske inte har styrkan att sluta.

Jag hävdar att det handlar om vilja och motivation och undrar därmed: Skulle motivationen och viljan räcka till om du var tvungen att välja mellan rökning eller en familjemedlem?
    Tror du att styrkan skulle finnas där då?

• saga o kevin

kan inte svara på.. för har inte suttit i den sittsen

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----