• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (5omdan)

imperia72: Nej, det är inte svårare att sluta när man har ett barn i magen. Det är säkert lättare, men kanske inte tillräckligt lätt för alla.

• Vårkänslor

Lägg ner detta eviga krig!! Ååh. Folk bestämmer över sig själva o sina kroppar vare sig andra människor har andra åsikter eller inte!!

• musan

Saga o Kevin.....

Du kanske ville betona det jag redan sagt eller så förstod du inte att jag verkligen menade att det är NOLL nikotin som gäller.
    Vill bara förtydliga det igen...Plåster och snus är inte heller bra.

• saga o kevin

citerar musan: Någon skrev att använd snus eller plåster istället..det gör inte saken bättre för bebisen i magen i alla fall...
    Fast det glädjer ju omgivningen i alla fall..som slipper otäck passiv rökning.

: det är farligare  o använda plåster om man är gravid  (barnet), än om man skulle röka..

• Marlene78
    musan skrev 2006-07-19 19:52:22 följande:
    Någon skrev att använd snus eller plåster istället..det gör inte saken bättre för bebisen i magen i alla fall...Fast det glädjer ju omgivningen i alla fall..som slipper otäck passiv rökning.Det är nikotinet som är farligt inte röken i sig...säger dem som vet...dem sk. experterna.Många gravida rökare börjar snusa eller använda plåster..men kommer inte undan riskerna som nikotinet medför.
    Nu är det väl alla andra gifter i cigarettröken som är giftiga också? Och det är ju ett par tusen..
    Sen är all rök giftig, det är själva brännandet av saker som blir giftigt. I detta fallet brännandet av tobaken, rök=giftigt.
    Så det var nog fel skrivet!

Sen är det så här att en gravid rökare inte har en enda bra eller acceptabel ursäkt till varför hon inte slutar röka. Att man inte kan tycker jag är larv!!
    Visst fan Kan man om man vill. Ingen stoppar in ciggen och tänder den åt er! Men ni tycker uppenbarligen inte att barnet är värt uppoffringen. Jag har varit storrökare och det vavr inga problem då jag skulle skaffa barn att sluta. Det är larv och inget annat. Beroendeframkallande; Ja som fan! Men omöjligt att sluta? 
    Ja, kanske i egoistens värld. Men att era stackars barn ska kunna sluta då de föds tycker ni är OK? Eller ska ni stoppa in cigg i käften på dem efter maten? 
    Sluta för fan och rök och tänk på de små liven i er mage istället! 
  • Marlene78

Åh! Jag blir så arg! Herregud det är jobbigt att leva oxå!

• amswart

Självklart GÅR det att röka, men psyket ÄR starkt och bara för att ALLA inte har samma upplevelser behöver det inte betyda att INGEN tycker att det är svårt att sluta röka bara för att ni inte gjorde det!!! Jag försvarar ingenting, jag lägger bara fram MINA upplevelser... Och jag VET att det finns fler som har kännt att det är svårare att sluta röka som gravid för det blir mer press... Sen att det är svårt att förstå; fine men det gör det inte mindre sant för det.

Och hade jag en lösning på problemet skulle jag inte sitta här och diskutera, då skulle alla gravida vara rökfria, men världen är inte perfekt och alla gravida som röker måste ta itu med det på sitt sätt själva. INGEN kan sluta röka åt dem, oavsett om vi klagar eller stöttar, i slutändan är det ändå rökaren som måste ta det steget.

• Anonym (arg)

Läste någon som skrev...

"Jag rökte som en skorsten innan jag blev gravid, och jag hade inga problem alls att sluta röka. Det är inte svårt"

Det har ingenting med hur många cigg man röker om dagen och göra, det handar väl om hur stort ens beroende är... vissa är mer beroende än andra... och har lättare för att bli beroende än andra...

Sen visst, det är fel... det vet ju alla...
    Men att en människa som klarat av att sluta hur lätt som helst, säger att den tycker att det är skitsnack när andra säger att dom tycker att det är svårt, eller inte klarar av det på en gång.. det tycker jag är fel.

Alla människor är olika... sen har alla människor olika starka psyken också...
    Sen handlar mycket om vilja.. visst..

Sen är det inte lättare (för mig) att sluta röka bara för att jag har ett barn i magen.

Även om man skulle kunna tro det... Jag trodde inte att jag skulle ha några som helst problem att sluta när jag blev gravid, INNAN jag vart gravid...

Men tycker att den ständiga pressen och det dåliga samvetet gör det MYCKET svårare..

Tyvärr.. så har det vart för mig..

• FuriousAngel

jag slutade röka några dagar efter jag plussat, och har inte rört en cigg sen dess. Jag skulle ha aldelles för dåligt samvete mot mitt barn om jag skulle röka, men jag vet hur svårt det är att låta blir och tänka på något annat när suget är sååå stort.
    Men detta är en sak som jag väljer nu att inte röka under graviditeten för jag skulle inte kunna förlåta mig själv om något hände min Saga, precis som alla andra väljer saker för sig själva... sluta och klanka och klaga på människor för alla är vi olika och gör olika val i livet! Vissa tycker vissa saker är bra medans andra tycker att andra saker är bra! Vi vill ju kunna välja själva i allt annat så varför får man inte välja själv i denna fråga utan att man blir påhoppad?

• midvinterblot

Tänk om alla skulle stå o kolla på när någon sparkar på någon som ligger också?! 

Är det inte bra att någon går emellan, säger sin mening och säger stopp då, när en annan människa blir skadad!? I detta fall barn i sin moders mage, det mest oskyldigaste som finns!

Inte för att man kan stoppa när någon annan en än själv röker när man har barn i magen, men man kan ju i alla fall försöka få någon att öppna ögonen och inse hur mycket det verkligen tar skada! Självklart så är det upp till var o en om man vill röka när man är gravid, men har man valt det får man nog också räkna med reaktioner från andra!

Tyvärr så är det så att det handlar om ren vilja!!!!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----