• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Huskatt

AnneSofie

Hm...nu blir jag lite ledsen. Om du läst lite tidigare inlägg så hade du vetat om att jag inte är rökare.
    Så jag bottnar inte mitt resonemang på känslor.

• Anonym (arg)

Anonym (5omdan)

Jag vet att det skulle ha varit bättre att sluta direkt. men nu har jag inte lyckats.
    Det där om att fostret återhämtar sig i magen, vet jag inte hur pass mycket sanning det ligger bakom heller...
    Men jag fortsätter att minska ner, och hoppas att jag snart står där på Noll.
    Men just nu känner jag att jag måste få vara stolt för det jag dragit ner, sen ligger fortfarande dom där ciggen som jag röker kvar på mitt dåliga samvete...
    Men jag måste få tänka positivt om jag ska klara det här....

• Huskatt

Anonym(arg)

Klart du ska känna dej stolt!
    För varje cigg du inte röker, så är du ju på rätt väg.
    Snyggt kämpat och lycka till!

• Anonym (5omdan)

Anonym (arg): Så resonerar jag också. Känner mig också stolt som röker under 5 om dagen. Har varit storrökare i 17 år.

• Anonym (arg)

anonym (5omdan)

Hoppas inte att du uppfattade mig som arg och grinig, i så fall var det verkligen inte meningen... och då ber jag om ursäkt!

• Anonym (5omdan)

Anonym (arg): Nej då, absolut inte. Det gjorde jag inte.

Däremot är det tillåtet att vara lite grinig när man dels är stinn med graviditetshormoner och dels lägre än vanligt på cigg.

• Anonym (arg)

Ja graviditeten har verkligen gjort mig konstig i humöret...
    kan inte ens kolla på tv längre... gråter till allt...
    och ja ciggen har gjort en otroligt lätt retlig...
    men bra att du inte uppfattade mig som sån...

• AnneSophie

...och bara för att förtydliga (för svaren på bla mina inlägg framstår ju som lite märkliga nu) så togs mitt inlägg till Huskatt bort pga anmälan om påhopp. *asg*

Huskatt;

Jag var aktiv i tråden främst under de första 100 sidorna, och sedan orkade jag inte mer. Det är ju, som en bekant här på FL uttryckte det, "som att slå sig blodig med en askkopp".
    Jag visste inte att du inte hade barn, eller att du inte rökte utan utgick sonika (eftersom jag inte brydde mig om att kolla i din pres) att så var fallet då du skriver på ett sådant sätt.

Anonym(5omdan);
    Tyckte svaret du fick från Listo var väldigt talande.

• listo

Jag funderade på en sak i går kväll när jag hade lämnat datorn men inte kunde släppa tankarna på den här tråden.
    Jag skrev ju ett inlägg tidigare om att alla kan sluta röka, att det handlar om att hitta rätt motivation just för en själv, och uppmanade rökare att fundera över vad som ÄR rätt motivation.

Jag använde min mamma som exempel och berättade att hon rökte i över 30 år, minst ett paket om dagen och var stensäker på att hon aldrig skulle kunna sluta röka ens om hon ville.
    Så kom dagen då hon fick diagnosen KOL och fick veta att hon kommer dö i förtid om hon fortsätter röka, och att risken är rätt stor att hon dör i förtid även OM hon slutar röka men att hon då ändå förlänger sitt liv med många år...
    För henne var det ingen tvekan. Hon behövde ett hot mot sitt liv, men hon slutade på sekunden. Det är över 5 år sedan och hon hävdar att hon aldrig varit röksugen sedan dess. Så stark var motivationen och rädslan för konsekvenserna av att fortsätta röka. Tilläggas bör att hon har rökt sig genom 4 graviditeter och amningsperioder, så _det_ var inte tillräcklig motivation för henne...

Nåväl... när jag funderade på detta igår så funderade jag på hur många det kan tänkas vara som ens en gång har TÄNKT på det där med motivation? Många säger: "jag kan inte sluta", "jag har inte motivation att sluta" o.s.v.

Vad skulle DU behöva för att sluta?

En pistol mot huvudet... Skulle du sluta tvärt eller skulle du överväga att hellre dö?

Någon som hotade att döda en familjemedlem (människa, husdjur, välj själv)... Sluta tvärt eller överväga att låta någon dö?

Du får veta att du har en sjukdom som kan ta död på dig, men som avstannar om du slutar... Sluta tvärt eller överväga att fortsätta och bli sjukare och sjukare?

Någon erbjuder dig en miljon kronor om du slutar... Sluta tvärt eller skita i pengarna?

Någon erbjuder dig 50.000 kronor... Svarar du likadant?

10.000 kronor?

En familjemedlem blir allergisk mot rök... Sluta tvärt eller riskera att göra honom/henne/den/det sjukare?

o.s.v. o.s.v

Ja som sagt... vad skulle krävas för att DU ska få motivation till att sluta röka?
    Jag tror det är nyttigt att fundera på detta. För den enda som har kontroll över rökningen är ju faktiskt du själv. Ingen annan.
    Du väljer att röka. Varje gång du tar en cigarett och tänder den så är det för att du VÄLJER att göra det. Precis som du kanske väljer lättmjölk eller gröna äpplen på Konsum istället för att välja minimjölk eller apelsiner.
    Och om du kan välja det ena framför det andra i alla andra lägen så är det väl rätt logiskt att du även kan välja att inte röka... välj bort en cigarett i taget, skjut upp den några timmar, eller bestäm varje dag när du vaknar: IDAG ska jag inte röka. Kanske i morgon eller i övermorgon, men inte IDAG.

Motivation... vilken är din?

• Huskatt

AnneSofie

Kanske ska man inte ta så mycket för givet, och kanske ska man tro det bästa om människor, inte det sämsta.

Jag upplever inte själv att jag försvarar röknig. Jag upplever att jag försvarar det fria valet och rättigheten till ett fritt val.

Själv gör jag dagligen dåliga beslut. Som att ha trådlöst nät hemma, och talar i trådlös telefon, som man vet är skadligt.
    Men inte skulle jag vilja vli kallad "sämre människa" för det.
    Och mina barn bor ju här med, så de påverkas säkert. Vem vet, jag kanske ger dem cancer.

Så ingen är perfekt.

Låt den utan synd kasta första stenen.

(är väl lika bra att jag skriver det...nej, jag är inte kristen eller dylikt, men det är så träffande resonemang)

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----