Jag funderade på en sak i går kväll när jag hade lämnat datorn men inte kunde släppa tankarna på den här tråden.
Jag skrev ju ett inlägg tidigare om att alla kan sluta röka, att det handlar om att hitta rätt motivation just för en själv, och uppmanade rökare att fundera över vad som ÄR rätt motivation.
Jag använde min mamma som exempel och berättade att hon rökte i över 30 år, minst ett paket om dagen och var stensäker på att hon aldrig skulle kunna sluta röka ens om hon ville.
Så kom dagen då hon fick diagnosen KOL och fick veta att hon kommer dö i förtid om hon fortsätter röka, och att risken är rätt stor att hon dör i förtid även OM hon slutar röka men att hon då ändå förlänger sitt liv med många år...
För henne var det ingen tvekan. Hon behövde ett hot mot sitt liv, men hon slutade på sekunden. Det är över 5 år sedan och hon hävdar att hon aldrig varit röksugen sedan dess. Så stark var motivationen och rädslan för konsekvenserna av att fortsätta röka. Tilläggas bör att hon har rökt sig genom 4 graviditeter och amningsperioder, så _det_ var inte tillräcklig motivation för henne...
Nåväl... när jag funderade på detta igår så funderade jag på hur många det kan tänkas vara som ens en gång har TÄNKT på det där med motivation? Många säger: "jag kan inte sluta", "jag har inte motivation att sluta" o.s.v.
Vad skulle DU behöva för att sluta?
En pistol mot huvudet... Skulle du sluta tvärt eller skulle du överväga att hellre dö?
Någon som hotade att döda en familjemedlem (människa, husdjur, välj själv)... Sluta tvärt eller överväga att låta någon dö?
Du får veta att du har en sjukdom som kan ta död på dig, men som avstannar om du slutar... Sluta tvärt eller överväga att fortsätta och bli sjukare och sjukare?
Någon erbjuder dig en miljon kronor om du slutar... Sluta tvärt eller skita i pengarna?
Någon erbjuder dig 50.000 kronor... Svarar du likadant?
10.000 kronor?
En familjemedlem blir allergisk mot rök... Sluta tvärt eller riskera att göra honom/henne/den/det sjukare?
o.s.v. o.s.v
Ja som sagt... vad skulle krävas för att DU ska få motivation till att sluta röka?
Jag tror det är nyttigt att fundera på detta. För den enda som har kontroll över rökningen är ju faktiskt du själv. Ingen annan.
Du väljer att röka. Varje gång du tar en cigarett och tänder den så är det för att du VÄLJER att göra det. Precis som du kanske väljer lättmjölk eller gröna äpplen på Konsum istället för att välja minimjölk eller apelsiner.
Och om du kan välja det ena framför det andra i alla andra lägen så är det väl rätt logiskt att du även kan välja att inte röka... välj bort en cigarett i taget, skjut upp den några timmar, eller bestäm varje dag när du vaknar: IDAG ska jag inte röka. Kanske i morgon eller i övermorgon, men inte IDAG.
Motivation... vilken är din?