• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (chockad!!)

Jag har oxå hört att det kommer att bli olagligt. Vore jättebra då många tvingas sluta och antalet som börjar kommer sjunka otroligt mycket! Jag förstår igentligen inte att det är lagligt. En cigg innehåller 4765 gifter bl.a insektsmedel, bensin m.m. Herregud hur kan staten tillåta sånt i vanliga butiker igentligen

• nusse1

jaa det e fruktansvärt rent ut sagt!! Jag fattar inte att jag har rökat alltså!! UCH!!! Har du rökt chockad??

• amswart

TS. Hur är det? Inte hört av dig på ett tag nu på tråden... Hoppas det är bra med dig iaf och att du kanske har börjat planera för ickerökning. Om du vill så finns jag här som sagt och hjälper dig så gott jag kan. Dessutom finns det många andra exrökare som gärna skulle hjälpa till. Kram

• Anonym (chockad!!)

Nusse1 japp jag rökte i 10 år, slutade samma dag jag väntade min son och jag har inte tagit ett bloss sen dess!!

• Anonym (chockad!!)

Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att förgifta mitt barn som inte på något sätt kan värja sig mot den skadliga röken. För mig fanns inget annat alternativ än att sluta! Jag förstår inte människor som röker under graviditeten Det är så fruktansvärt egoistiskt!

• Jeffa

Tyvärr är det så att kaffa orsakar ett beroende liknande det som nikotin gör. Det ä rinte skadligt på samma sätt, men det ä rinte på något sätt nyttigt. WHO vill förbjuda kaffe i hela världen. Om rökningen försvinner blir nog kaffe god tvåa eller trea efter alkoholen.
    men visst vore det nyttigt att illegalisera rökning. Även kaffe egentligen. Fast det vore inte lika kul...

Hoppas att det går bra för TS. Ville inte ha några moralpredikningar. Misstänker att en och annan förekommit. Är int ebättre själv än att man har åsikter i frågan...
    Lycka till i alla fall!

• Anonym (5omdan)

Förutom nikotin, alkohol och kaffe kanske man borde förbjuda övervikt också. Mycket skadligt både för individen och för fostret om man är gravid. Och dessutom kostar det pengar för samhället.....

• Marlene78

Skulle någon av er rökanade gravida kunna ställa in ert barn i ett rökrum?
    Så som ni gör i livmodern?

• pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-16 20:28:22 följande:
    Förutom nikotin, alkohol och kaffe kanske man borde förbjuda övervikt också. Mycket skadligt både för individen och för fostret om man är gravid. Och dessutom kostar det pengar för samhället.....
    Det är en hel del saker som man borde förbjuda, iaf under en graviditet. Alla de saker du nämner är väl bra exempel på det? Själv slutade jag med både kaffe, cigg och alkohol innan jag blev gravid eftersom dessa saker minskar fertiliteten. Men att lagstifta mot övervikt är nog en omöjlig sak. Övervikt existerar i tusen olika former, många skäl till övervikt är oxå sjukdomar och vi kan ju inte lagstifta mot sjukdomar? Men att du jämställer kaffe med cigg är väl ändå en löjlig jämförelse? Dom två sakerna är långt ifrån varandra. Visst är kaffe beroendeframkallande och ett gift i sig. Men jämför hellre rökning med drogmissbruk, där pratar vi likheter. Och droger är ju som sagt förbjudet! Det är inte många som med sinnet i behåll skulle dra en lina kokain eller spruta i sig heroin när dom var gravida.
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----