• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (Smokey)

Hej TS rökare! Att be om åsikter från icke-rökare är som att be en eskimå bli solbränd. Det funkar inte. Rökning är ett känsligt och infekterat ämne som är så hatat av så många, och graviditet och rökning är bara vatten på deras kvarn.

Vi har ett beroende. Att tvärsluta för att man är gravid är kanske inte det bästa för sin egen kropp eller barnets eftersom att vi då får abstinens.

För min egen del:
    Född på -70 talet
    Mamma rökte under graviditet
    Mamma & pappa rökte i hemmet
    Jag ammade 7 dagar, sen var det ersättning för resten
    Sov på mage (alltid)

Idag: Inga allergier, näst intill aldrig sjuk.

Hur överlevde vi??? Kan sjukdommar, allergier och åkommor ha med annat att göra än om föräldrarna rökte eller inte under graviditeten?

Jag säger: Låt var och en göra som den själv vill så länge man följer lagen. Och vad jag vet är det inte emot lagen att röka???

Marlene78:  Rökrum i livmodern? Dont be a drama-queen!

• Mirva

Huskatt:
    Jag haenvisar till ett tidigare inlaegg jag skrivit i denna fraaga.

• Mirva

Huskatt:
    Men det vi vael alla att det finns flera anledningar. Jag roekte inte under graviditeten och min son dog i PSD.

evaviola:
    Det aer kostnadsfritt. Doktor Hugo Lagerkranttz paa Karolinska pratade om det paa radio i P3 foer ett aar sedan. Han sa att tyvaerr upplyses inte gravida roekare om det.

Naer jag hade astma fick jag komma till en astmaklinik paa samma saett.

• Anonym (RÖKFRI.)

Jag är jätte ledsen om detta kommer ut fel, men jag måste ändå få säga min mening.. jag var rökare innan jag blev gravid.. rökte minst 1 paket om dagen och hade inte den minsta tanken på att sluta.. tills jag blev gravid... då va det verkligen HELT STOP. Folk omkring en frågar ex min syster - men GUD hur går det med rökningen?? Hon hon säger stolt- slutat helt såklart. Det är så givet!!!! Att folk misstrodde mig gjorde ändå att jag fick lite extra krafter.. samtidigt som jag blev arg o ledsen över att dom verkligen tvivlade på en. Visst är det svårt så in i!!! Men gud, ni som säger att ni inte kan... det är fölåt mig, men bara bullshit. Både min sambo och min syster som jag umgås med dagligen röker, på morgarna, efter maten, till kaffet o tanken finns där.. men viljan är helt klart mycket starkare.. så tips till er.. SLÄNG ciggareterna om ni verkligen vill och bara njut av er rökfria graviditet. Hur skönt är det inte att veta att man har 1 mindre problem att oroa sig för under grav.

• Grus grus
    FörvånadAllvarligt TS?

Jag var heltidsrökare, ända tills vi bestämde att vi skulle skaffa barn. Jag gjorde tvärstopp. Var superjobbigt de första dagarna, men sen var det lugnt. För mig var det inget val. Man kan inte säga att rökning inte alls påverkar fostret. Däremot är det olika från barn till barn. Det är samma som att säga att man inte får cancer av rökning. Undersökning visar att man visst kan få det, men för det behöver ju inte ALLA få det. Men varför vill man utsätta sitt barn för det? Om man inte är beredd att blåsa ciggarettrök rakt ner i vagnen när bebisen ligger där, ska man inte heller röka under graviditeten. För det är faktiskt värre!

Nu när det är grillsäsong har mitt röksug plötsligt kommit tillbaka efter elva månader. Så nu kliar det igen i fingrarna. Men jag väljer ändå att inte börja röka igen. Främst för att jag inte vill att mitt eget barn ska utsättas för passiv rökning, men även för att hon inte ska tycka att sin mamma luktar äckligt.
    Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Microlys

Glömde ju säga att jag också rökte innan jag blev gravid, men slutade ca en månad innan jag blev det. Jag snusade också. Men jag slutade tvärt. Jag visste att jag mådde sämre av att röka, var mer stressad (eftersom man ju måste HINNA röka efter maten på jobbet etc...), hade sämre sångröst (har sjungit sedan 1989) osv... det ni kallar abstinens märkte jag inte av det minsta... jag kände bara hur jag blev piggare, fick finare hy, luktade godare, fick bättre kondition... jag har inte nog med positiva saker att säga om att sluta röka... INGET är bra med att röka om man jämför med hur jag har det nu.

Jag läste boken "Äntligen Icke-rökare" av Allen Carr, den har en slags omvänd psykologi som får en att inte vilja röka mer... ingen skrämselpropaganda eller så, utan den t o m uppmuntrar en att röka medan man läser... så OM ni nu vill sluta röka, men inte tror ni kan, läs den så ska ni se att det går.

Till Anonym (Smokey): Angående din kommentar till Marlene78 om rökrum i livmodern... Jag tror nog det är värre än ett rökrum där om man röker... ett rökrum kan man i alla fall välja ifall man ska gå ut ifrån eller stanna kvar i... Varje gång man drar ett bloss slutar fostret andas för en stund... Och av nikotinet får det syrebrist... Ja alla ansvarstagande mammor eller blivande mammor väljer ju HELT själva hur de vill behandla sina barn...

Lycka till alla blivande mammor!

• evaviola

Microlys: Foster andas inte, så att det slutar andas varje gågn man tar ett bloss är totalt fel.

• Who am I

"Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring." "Försämrad syreupptagning Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans, och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret" finns att läsa på sidan www.vardguiden.se/Article.asp

• evaviola

Who am i: Ja, men det har ju redan Microlys skrivit, vad har det med saken att göra?

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----