• Mirva

-----Rökning under graviditeten-----

Anonym (Brainless?)
    Vad aer det foer barnmorska som saeger soe? Det finns ingen som kan saega hur monga cigaretter som aer farligt foer fostret. En cigg aer farligt och hundra cigg aer farligt. Om man loter bebisen roeka naer den aer nyfoedd goer det inte heller att saega hur monga cigg som skulle vara farligt. Och vad det foer foer konsekvenser foer barnets framtid. Barnet kan foe en alldeles utmaerkt haelsa aendoe eller det kan vara rent foerdaervligt.

Jag aer i sjunde veckan nu, men orolig foer vodkakvaellen jag hade innan plusset visade sig och foer att jag roekte innan plusset visade sig. Men det aer ingenting jag kan goera oet nu. Det aer bara att se framoet.

Haer i Ryssland finns det ingen som helst hjaelp foer blivande mammor som vill sluta roeka och haer lever ocksoe myten kvar om att det skulle vara farligare att stressa aen att roeka, men som inte alls staemmer.

Men i voert upplysta land Sverige har vi aendoe kommit en bit laengre, tack och lov. Som gravid i Sverige har man raettighet att foe komma till en roekavvaenjningsklinik, vart man aen bor i Sverige. Detta vet tyvaerr inte alla om, men soe aer det. Det kan man kraeva av sin laekare.

Denna information gav dr Hugo Lagerkrantz poe KS i ett radioprogram. Vistelsen poe en sodan klinik betalas av Landstinget och man foer sjukpenning under tiden.

• Mirva

Anonym (Brainless?)

Laeste du det jag skrev i morse? Om du verkligen vill sluta roeka, be doe att foe en remiss till en roekavvaenjningsklinik. Eller aer det foer jobbigt?

Det finns de som aer boede narkomaner och alkoholister som foer hjaelp naer de blir gravida, och lyckas bli av med sitt beroende. Doe finns det ju hopp aeven foer gravida roekare att lyckas sluta om de foer professionell hjaelp.

Jag har storroekt under hela min vistelse haer i Ryssland, under tre monader. Det var ett helvete rent ut sagt - relationsproblem - daerfoer boerjade jag roeka igen naer jag kom hit. Jag foerlorade min son i i ploetslig spaedbarnsdoed foerra oeret i maj. Jag aer soe orolig att nogot ska haenda, soe att roeka det kan jag bara inte helt enkelt nu. Nu har livet boerjat igen och jag aer lycklig oever att vara gravid.

Hoppas att ni som roeker under er graviditet foersoeker skaffa er den hjaelp som finns att foe i Sverige. Varfoer inte be att foe en remiss till en roekavvaenjningsklinik om ni nu verkligen vill goera det baesta foer bebben i magen? Det aer ju heller inte dumt att foe vila upp sig noegra veckor under graviditeten. Och som jag skrev tidigare, man foer sjukpenning under hela vistelsen och landstinget betalar vistelsen.

• Mirva

Anonym (Brainless?)

Hej! Du behoever inte alls bo i Stockholm, Goteborg eller Malmoe. Du faar resan betald till daer det finns en klinik.

Sjaelv fick jag komma till en astmaklinik under min graviditet. Den ligger i Aare och sjaelv bodde jag daa i Stockholm. Resan och vistelsen betalades av landstinget.

Alltsaa, enligt dr Hugo Lagerkrantz paa KS har alla gravida i hela Sverige raett att faa komma till en roekavvaenjningsklinik.

I Aare daer jag var inskriven paa klinik hade de aeven roekavvaenjning.

Soe du har raett att faa komma till en klinik var du aen bor i landet. Trist att mvc inte upplyser om att den moejligheten finns. Staa poe dig, om de skulle neka dig det. Det aer helt enkelt din raettighet att faa professionell hjaelp med detta.

Lycka till!

Beckah82
    Sjaelvklart vill jag skriva saa foerstaaeligt som moejligt. Som du ser ovan har jag anammat ditt raad.
    Tack foer din hjaelp!

• Mirva

Astman som jag skrev om ovan aer ren och skaer roekastma. Soe hade jag inte roekt tidigare hade jag sluppit den ocksoe. Men det hoer ju inte riktigt hit.

• Mirva

Malouise

Tack foer ditt tips! Men tyvaerr sitter jag paa en rysk dator, daer allt stoer paa ryska. Jag vet inte ens vad "Systemverktyg" heter paa ryska...

Vad jag kan goera aer att gaa in paa DN:s hemsida och kopiera och klistra in di daera bokstaeverna, men det aer ett himla jobb. Jag oenskar det fanns ett baettre saett.

Testar i alla fall! :
    U+00E5
    U+00E4
    U+00F6

• Mirva

Beckah82

Åh, det går ju att kopiera direkt här på sidan. Det tänkte jag inte på! Men lite struligt var det. Jag tror jag noejer mig med att klippa och klistra om jag ska googla, daa ju di daera bokstaeverna kan behoevas ibland om jag vill googla paa svenska.

• Mirva

Anonym (Brainless?)
    "Mirva
    Hur skulle jag kunna åka till en rökavvänjningsklinik?
    Vem ska ta hand om mitt barn?
    Får den som tar hand om mitt barn också betalt menar du?
    Jag lämnar intemitt barn till vem som helst och har faktiskt inga vänner här. Mina bröder bor 35 mil härifrån.
    Jag har ingen barnomsorg eller släkting som kan ställa upp.
    Kön till barnomsorgen är ungefär 5-6 månader och jag föder om 2.
    Det där kan vi bara glömma, eller hur?"

Det laater faktiskt som om du aer grav motstaandare till att sluta roeka under din graviditet. Du verkar bara se hinder. Det aer nog inte alls noegon omoejlighet att du foer ta med ditt barn till kliniken. Istaellet foer att undersoeka om vilka moejligheter som finns slaar du bara bakut. min syster aakte till Venezuela med sin ettaariga dotter. Det gick alldeles utmaerkt. Du kan nog mycket vael aaka till en roekavvaenjningsklinik med ditt barn. Det aer ingenting som hindrar. Lycka till med roekstoppet de sista tvaa maanaderna.

Malouise
    Det haende ingenting naer jag hoell nere alt-knappen. Men tack i alla fall!

• Mirva

Anonym (hmm)
    "Men angående rökning under grav så är det naturligtvis inte bra för barnet men det slutar inte andas varje gång du tar ett bloss som någon skrev."

Fostret andas inte i livmodern. Fostret faar syre genom navelstraengen, och ett syrestopp intraeffar varje bloss modern tar.

• Mirva

Anonym (Brainless?)

"Det är just såna här diskussioner som är livsfarliga för rökare... Folk som kommer med "smarta" lösningar, när dom inte har en aning om hur ens livssituation är.
    Sånt här gör att läget känns än mer hopplöst, man gråter och röker ännu mer...
    Inte blir det lättare av att man är höggravid och i total obalans med hormonerna heller..."

Ja, det aer verkligen en smart loesning att aaka till en roekavvaenjningsklinik, vilken livssituation man aen aer i. Men foersoek inte foer allt i vaerlden goera de som kommer med konstruktiva foerslag baera skulden till att du roeker aennu mer.

• Mirva

Puffar foer Beckah82:s tips laengre bak i inlaegg 1063. Otroligt bra tips, har sjaelv anammat flera av de naer jag haallit upp.

Det daer med att foelja med ut och roeka funkar jaettebra foer mig ibland. Det aer lite olika fraan tillfaelle till tillfaelle. Om roekarna aer paa bra humoer kaenns det bra och gaa ivaeg och ha lite roligt och inte roeka, men aer det typ maandagmorgon paa jobbet och alla aer deppiga och tysta, daa aer det ingen ide alls att foelja med, daa blir jag ocksaa roeksugen.

Foeljer nu ett av raaden, sitter med en flaska mineralvatten bredvid mig.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----