-----Rökning under graviditeten-----
Anonym (Brainless?)
Vad aer det foer barnmorska som saeger soe? Det finns ingen som kan saega hur monga cigaretter som aer farligt foer fostret. En cigg aer farligt och hundra cigg aer farligt. Om man loter bebisen roeka naer den aer nyfoedd goer det inte heller att saega hur monga cigg som skulle vara farligt. Och vad det foer foer konsekvenser foer barnets framtid. Barnet kan foe en alldeles utmaerkt haelsa aendoe eller det kan vara rent foerdaervligt.
Jag aer i sjunde veckan nu, men orolig foer vodkakvaellen jag hade innan plusset visade sig och foer att jag roekte innan plusset visade sig. Men det aer ingenting jag kan goera oet nu. Det aer bara att se framoet.
Haer i Ryssland finns det ingen som helst hjaelp foer blivande mammor som vill sluta roeka och haer lever ocksoe myten kvar om att det skulle vara farligare att stressa aen att roeka, men som inte alls staemmer.
Men i voert upplysta land Sverige har vi aendoe kommit en bit laengre, tack och lov. Som gravid i Sverige har man raettighet att foe komma till en roekavvaenjningsklinik, vart man aen bor i Sverige. Detta vet tyvaerr inte alla om, men soe aer det. Det kan man kraeva av sin laekare.
Denna information gav dr Hugo Lagerkrantz poe KS i ett radioprogram. Vistelsen poe en sodan klinik betalas av Landstinget och man foer sjukpenning under tiden.