• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Jeffa

Högst upp på WHO:s lista över saker som bör förbjudas står kaffe. Högre än cigaretter. Är inte det lite kul? Detta har inte enbart med beroendet och koffeinet att göra utan även med handel och rättvisefrågor. men faktum kvarstår: Koffein är ett ämne som kan tas som vilken drog som helst och är inte alls nyttigt.

• Anonym (arg)

Jag försöker som sagt.. och hoppas att jag kommer lyckas snart. Var SÅÅÅ otroligt nära att kasta mina cigg igår kväll, så att jag inte skulle kunna ha någon imorse... Men det är svårt som sagt. Tack för alla de som visat att de kommer ihåg hur det var själv, och som stöttar. Det hjälper mer än ni tror.. Har ändrat mig otroligt mycket bara de senaste dagarna. vilket innebär att jag inte rökt lika "mycket" heller...

• Mirva

Huskatt:
    Jag skrev: "Visa mig en enda serioes laenk daer sambandet roekning - PSD foernekas!"
    Du svarade: "Om du är intresserad kan du leta själv. Google lite."

Som sagt, det aer du som paastaar att det inte finns naagot samband mellan roekning och PSD, saa daa faar du visa mig en saadan laenk! Jag taenker inte ge mig in i det, foer jag tvivlar starkt paa att det oeverhuvudtaget finns. Eller kan du inte bevisa ditt paastaaende? Ehh, naer jag goer en enkel soekning paa Google med orden roekning och PSD faar jag 145 traeffar och alla jag kollat hittills saeger att roekning avsevaert oekar risken foer PSD. Saa du Huskatt, du faar sjaelv komma upp med en serioes laenk som foernekar sambandet roekning - PSD. Lycka till!

• Mirva

Selin07
    Snus eller nikotinplaaster aer definitivt inte baettre. Inte om du aer gravid. Det stryper ocksaa syretillfoerseln. Snus aer inget alternativ oeverhuvudtaget.

• Mirva

AnneSophie:
    "Jag vet inte varför en del BM gör på det där viset. Kanske är dom rädda för konflikter eller att stöta bort den gravida mamman om dom inte är på hennes sida oavsett vilka märkligheter hon hittar på."
    Det har gjorts en undersoekning om just detta bland barnmorskor och det var ett skraemmande hoegt antal bm som inte var aerliga om roekning och graviditet gentemotmot den gravida mamman, just av raedsla foer att stoeta sig med henne.

• Huskatt

Mirva

Har aldrig påstått att det inte finns ett sammband mellan PDS och röknig.Att du väljwer att tolka mina inlägg på det sättet är upp till dej.
    Där i mot har jag påstått att det finns fler saker än röknig som är skadligt. Så, åter igen, jag tror det är SUMMAN av hur vi lever som i slutändan avgör.

• Mirva

Anonym (arg)
    Aak till en roekavvaenjningsklinik. Alla roekande gravida mammor har raett att faa komma till en roekavvaenjningsklinik kostnadsfritt. Resan dit aeven kostnadsfritt. Ditt landsting betalar. Tala med din bm eller laekare om detta. Eventuellt kaenner de inte till det, men det aer din raettighet. Du faar foerberedande sjukpenning under tiden, saa du kan vara ledig fraan jobbet, om du har ett saadant.

Daer faar du professionell hjaelp. Jag anser att man ska prova allt som gaar.

• Huskatt

Mirva

Inlägget du tänker på är 1740 och om du tar och tittar så ser du att jag skrev, att "alla" fall av PDS sannorligt inte kan härledas till röknig.
    Så vad man skriver och vad andra "läser" är inte alltid samma sak.

• evaviola

Mirva: Va, var har du fått det ifrån? Du får gärna länka till en sida eller berätta vart du läst/hört det. Jag har aldrig hört talas om det och att det skulle vara gratis har jag svårt att tro. Varför blir inte fler mammor rekomenderade då?

• Microlys

Till trådstartaren: Det är otroligt egoistiskt att röka när man är gravid, hela ditt inlägg är egoistiskt. DU har valt att röka, ja självklart är det ditt val. Men det är INTE ditt barns val, du har påtvingat ditt barn din rökning. Antagligen kommer även barnet att börja röka när det blir större, du har redan givit det ett beroende av nikotin. Men detär kanske så du vill ha det.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----