• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • amswart

Självklart ska man få välja själv om man vill röka när man är vuxen, men let´s face it; det skadar inte bara en själv när man är gravid!!! Jag skiter fullständigt i folk som röker, super, knarkar eller va f*n som helst, men är man gravid har man ett ANSVAR!!! Jag såg att du skrev att du hoppas att din åsikt inte blir nedtrampad för att alla har en egen åsikt... men skulle du helt ärligt tycka att det va ok att stå o blåsa rök i ansiktet på en liten nyfödd? Helt ärligt alltså, för det är precis vad du gör, bara att det lilla livet ligger i din mage!

Så självklart får du ha din egen åsikt, men låt andra ha det oxå. Och om du känner dig sugen och verkligen tror på vad du skriver så kan du ju försöka skriva ner några positiva saker med att röka under graviditeten... Det blir nog inte så lätt. Om du istället bestämmer dig för att sluta röka så rekomenderar jag starkt boken; Äntligen icke rökare av Allen Carr. Grymt bra bok!

/ rökare sedan 12 år tebax som slutade efter hon såg pluset

• Selin07

Anonym (arg) Japp stressa sig är också fel! Man ska undvika det så gått det går. Jag tar alla medel som finns att ta för att mitt barn ska födas friskt. Om det inte gör det och nåt går snett så har jag har gjort allt som står på min makt! Det är DITT val och en till individ som du bär!! Du och jag kan diskuttera i timmar och jag har svar på varje motargument du kommer med..för mig är detta bortförklaringar. Det e som att säga jag dör kanske i morn i trafik olycka då röker jag istället..fine..det e ditt val så länge det påverkar dig bara och ingen annan. Den ungen du bär har ingen som helst VAL!!!

• Anonym (arg)

Hur kan man lära sig av sina misstag om man vet vad man gör?

Om du äter något som du vet att du inte borde... då gör du ju det med mening.
    Då kan du inte säga att det är ett misstag.
    Sen sitter du där efter två måånader och tänker... "det hände inget förra gången så.... "

Som sagt, vet att det är fel.. men trött på att alla andra ska lägga sig i.
    de förvärrar bara situationen, iallafall för mig!

• Selin07

Anonym (arg) Erkänn att du får dåligt samvete och det e det som är meningen!! Ta plåster eller vad som helst..snus är bättre än rökning..men gör nåt..

• Anonym (arg)

Selin07

Jag förstår vad du menar.

Min syster hade jätte svårt att bli gravid, fick missfall på missfall...
    Efter många års försök så blev hon slutligen gravid. Hon läste och FÖLJDE "regelboken" för vad man ska äta, och inte äta, och inte göra under sin graviditet.
    Aldrig sett någon som vart så noga med sin graviditet.
    Hon gick på alla kontroller, allt var bra, fram tills dom V38 såg att det var något fel på barnets hjärta... LillKillen kom ut och fick leva i 10 timmar tillsammans med sin mamma och pappa på grund utav att hjärtat var missbildat.

I hennes nästa graviditet så åt hon det hon ville, och gjorde det hon vill.
    Okej, ingen rökning...
    Det barnet överlevde, och mår hur bra som helst idag.

Efter hennes första förlust så resonerade hon som så att om det gick åt helvete även fast hon gjorde precis allt man skulle och lät bli allt som man inte skulle, så skulle hon inte göra så en gång till...

förstår fortfarande era resonemang angående rökningen. alla vet att det inte är bra.
    men... som sagt, det är ens eget val!

• Anonym (arg)

selin07

Tyvärr så funkar det inte så med mitt dåliga samvete... det förvärrar bara saken.
    Som sagt... jag har sökt hjälp på MVC men fått förklarat för mig att om jag slutar 1-2 månader innan barnet föds så hinner det återhämta sig i magen. Jag vart förvånad själv över att höra en BM säga så... men det var svaret jag fick.
    Hon tyckte inte att jag skulle stressa, utan hon menade att det oftast bara förvärrar saken.

Jag försöker sluta, men allt tjat gör saker värre. tyvärr.
    Önskar att jag kunde sluta lika lätt som vissa... och ja, jag lider av allt det här...
    men jag menar fortfarande att det är ens eget val.

Plåster och snus tyckte hon verkligen inte, för det är lika farligt...
    sen är det svårare att sluta snusa än att röka... sägs det....

• amswart

Men ärligt TS... har du några förslag på vad som skulle kunna vara bra med att röka under grav? Inget påhopp, utan vill bara att du tänker efter själv. Ta det seriöst och skriv ner fördelar mot nackdelar och jag lovar att du kommer att se saken ur vår syn och kanske kunna sluta röka för DIG SJÄLV OCH DIN BEBBE. Ingen annan kan göra det åt dig mer än du och jag önskar dig verkligen lycka till med att få upp ögonen och kunna sluta, jag lovar att du kommer att må bättre.

• juicy

nä det är inte ens eget val,,d e väl ditt barns val oxå???

iom d e du som satt h*n t världen,,,

har inte bebben nån talan??
    å va tror du h*n skulle velat?
    bli nästan dödad i magen eller öka riskerna att födas frisk??

blir sååååå arg när man hör" d e ju mitt val""
    som fan heller!!!
    DITT BARN DÅ?

• Anonym (arg)

Jag förstår vad ni menar. och jag föröker...
    Jag kan inte säga så mycket mer.

Men tycker fortfarande att dom som gör andra "fel" själv... inte ska klaga på andra.

Jag vet att bebben i min mage inte har något direkt val, nej jag vet det.
    Jag har aldrig varit arg på min mamma för att hoon rökte när hon väntade mig, inte ens innan jag började röka själv....

Men tycker bara att allt tjat om rökning är så fruktansvärt.
    Ni förbättrar inte situationen.

• Selin07

Anonym (arg): Att din syrras grav inte gick bra första gången har nog inget med att hon skötte sig att göra..det har säkert sin orsak men inte är det pga av henne sunda sätt..Kanske hon var för nojig och stressade upp sig det e en annan sak.

Jag har både snusat och rökt. Och det går! Jag klättrade på väggarna och mådde jätte dåligt men jag fimpade min sista cigaret den dagen jag plussade..och inget kan få mig att ta en enda bloss..det sitter i hjärnan och det handlar om motivation..kan du inte gå på nån sort terapi eller hypnos. Det finns många metoder som hjälper..men snälla gör nåt! Sitt inte och säg det e mitt val och bebisen skulle inte skadas om du slutar några månager innan...det tror jag ärligt inte på..

Nej tyvärr så hjälper inte tjat..det handlar om att programmera din hjärna till det..svårt är det det e utan tvekan men omöjligt är det inte inte för ditt barns skull!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----