Inlägg från: Anonym (rökare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

jag har 4 barn, har rökt varje graviditet. Rökte svagaste cigaretterna men ändå ca 10 om dan. Jag vet att jag är en hemskt människa pga detta i mångas ögon.MEN.....min egen bm sa att många ggr kan fostret må sämre om mamman slutar röka och mår dåligt av det, det förs över på fostret.
    Alla mina barn har vägt mellan 3200-3800 gr. Alla har börjat gå mellan 8 mån-1 år.
    Alla har haft lätt för att lära sej. Ingen är efter på något sätt.
    Sjukdomar finns inte i vår familj annat än vanliga sjukdomar som förkylning, feber, osv ibland. MEN.....jag har haft kolikbarn vilket jag är säker på är av rökningen.
    Jag anser själv att det är fruktansvärt fel att röka när man är gravid, men jag kunde inte sluta, tro mej, så jag gillar inte heller detta att alla rökare döms ut av ickerökare.
    Visst finns det de gravida rökare som bolmar på av starkaste ciggen hela tiden och det är det mest ansvarslösa, men vi andra som faktiskt försöker sluta eller som jag inte kan utan tar svagaste istället behöver inte trampas på. Vi mår nog så dåligt ändå, jag iaf.
    Men alla dessa forskningar verkar komma med en riktig skrämselpropaganda om att så här blir barnen till rökare, och ni ickerökare tror att detta gäller alla graviditeter och att så här går det för alla barn nu. Får dom inte sjukdomar så händer nåt annat. Tycker man borde sätta stopp för att dom får skriva på detta sätt. Alla vuxna kan nog ta sitt ansvar och välja hur dom vill leva.

• Anonym (Rökare)

Håller absolut med ts och är trött på alla påhopp!!

• Anonym (rökare)

emmies: vad gör du här om denna tråd stör dej så mkt? Du är ju inte hittvingad, eller hur? Finns en massa andra trådar att välja bland!
    Jag kan inte sluta förundras över alla som skriver att så fort jag fick ett plus så slutade jag röka på en gång. Ni har verkligen gjort det bra, jag beundrar er, men samtidigt tänker jag : kan dom verkligen haft riktiga abstinens som jag får? Som saga o kevin säger:dom som inte haft ett starkt behov ska inte yttra sej alls. Bra talat!!
    Tror ni andra verkligen att vi gör detta med gott samvete mot våra ofödda barn? Nej den som påstår det vet inte vad hon/han pratar om! Jag sitter inte och försvarar rökandet vid graviditet men kan man inte sluta så kan man inte. MEN då anser jag att man ska röka de svagaste (blend ultima) som jag själv gjort.
    Nu får alla ickerökare säga vad dom vill och idiotförklara men om dom vill. Jag har som sagt försökt men inte kunnat sluta.
    Inte konstigt man måste vara anonym om detta pga alla påhopp. Glöm stöttande ord. Tack till alla ni som förstår vad vi stackars rökare som försöker sluta får gå igenom!!

• Anonym (rökare)

det är så att denna tråd verkar aldrig ta slut ser det ut som, och ni som inte röker eller har slutat röka verkar inte vilja eller kunna fatta att det faktiskt finns folk som inte KAN sluta röka helt lätt. Ganska synd att många som har så lätt att sluta röka inte haft motivationen tidigare då? Innan dom + ade alltså. Då har dom gladeligen gått och blåst ut giftig rök i omgivningen utan att tänka sej för.
    Nu skyr ni det som pesten. Ja tänk om det var så enkelt att sluta, då fanns som sagt inte rökare, narkomaner, alkisar, mm.
    Men vet ni vad??Jag är en sådan människa som inte dömmer hunden efter håret. Brukar säga:Sköt ditt och skit i andra. Så nu ser ni inte mej i denna tråd längre för den har enbart gjort mej upprörd. Gillar inte moralpredikare som tror dom vet bäst.
    OBS!!!!!Hatar ändå också rökning under graviditeten,som ni moralisar

• Anonym (rökare)

var bara tvungen komma med ett sista inlägg här. Hade inte läst hela tråden och gjorde det sen och vill bara säga ursäkta till emmies!!Jag hade bara läst dina sista inlägg och trodde du var en av moraltanterna, förlåt!!

• Anonym (rökare)

envis som en mulåsna: det du skrivit är det bästa!! Tack för de orden. Mkt klokt talat, och skulle alla tänka som dej vore det nog mkt enklare att sluta för många. Stöttande är vad människor som försöker sluta röka behöver. Inte en massa påhopp och utdrag ur olika skrifter som kommer från ickerökare som inte vet vad dom pratar om.
    En cigg innehåller över 4000 olika gifter så nog vet jag vad det innebär att röka.
    Ett tips till alla gravida rökare är: när du tar fram en cigg för att tända den, tänk då efter. Behöver du tända just den ciggen? Kan du hoppa över den och ta nåt annat istället? Pröva så ska ni se att ni fort kommer ner i antalet cigg per dag. Oftast röker man fast man kunde varit utan just den ciggen. Jag är inte gravid nu så jag talar om mej själv i detta fall.

• Anonym (rökare)

sista anonyma som skrivit till saga och kevin. jag uppfattade det inte som att saga och kevin menar ngt när hon påpekar varför folk är anonym här. Hon har ju helt rätt i att man vill vara anonym pga påhoppen. Läs tidigare inlägg hon skrivit så förstår du!
    Men jag håller med dej det du säger om rökning och mögelost mm.  va dum vi är som anser att röken är bättre än mögelosten
    Jag själv hatar mögelost, urk, och dricker aldrig alkohol. Min enda last var rökningen.

• Anonym (rökare)

saga och kevin:jag håller på dej! Du törs stå för vad du tycker!Tack för det.

• Anonym (rökare)

idiblon och emmies: jag har också svåra koncentrationsproblem men min mamma har aldrig rökt en cigg i hela sitt liv, så jag vet inte vad jag ska skylla på då? kanske hon fick i sej rök från omgivningen ute, passiv rök som är farligare än att röka själv, och kanske jag fick skador av det då?? Nej, den teorin var bara ett skämt. Men problem med koncentration har jag. Det kanske är pga min egen rökning???

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----