Inlägg från: Anonym (rökare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

annesophie: då måste väldigt många bm vara väldigt oproffesionella för min har sagt precis samma till mej: klarar du inte av att sluta röka helt så minska ner!!Det är mer skadligt för fostret att känna mammans stress än att hon tar några bloss om dan och mår bra! Och emmies: jag menade inget när jag skrev om att idiblon skålat på natten, jag gör själv så ibland men tycker faktiskt att det borde vara samma ramaskri inför det som inför rökningen och gillar inte att idiblon försökte få mej som rökare att inte alska mitt barn lika mkt som om jag var ickerökare, för det är rent skitsnack!

• Anonym (rökare)

idiblon:du har helt rätt i att det är stor skillnad mellan dagligt missbruk av cigg och feströkning. Men vilken dubbelmoral alla som feströker har, usch. Men du vill ju tydligen alla rökare väl, så tack för det. Och när jag var 15 så var det aldrig prat om hur farligt det var att röka som det är idag.Du vet, det är ju som sagt över 20 år sen och då var det populärt att röka på ett annat sätt än idag. Då b'var ciggen det närmast farligaste som fanns om man gämför mot idag med all narkotika osv.

• Anonym (rökare)

denna tråd har blivit lång det finns en till tråd nu av en ickerökare som hatar cigg. Där påpekades hur många tar skada av rökning.Allergiker ex som inte tål att känna röklukten utomhus heller. Helt klart är ju att cigg är livsfarligt för alla, från foster till barn, vuxna, ja alla som utsätts ofrivilligt av röklukt och jag håller med alla om att det är ju fel. Har skrivit det tidigare också.

• Anonym (rökare)

josean: min mamma har haft cancer(bröst) var med henne på ett stort sjukhus och såg en massa cancerfall. Borde väl ha blivit rädd och slutat då direkt men som jag sagt, här handlar om viljan och jag har tydligen inte haft den tillräckligt.Nej det finns inget som får mej att sluta förrän jag själv vill tillräckligt mkt och den dan är inte här än.

• Anonym (rökare)

idiblon: tack!!jag är faktiskt inte en elak människa fast du kanske tycker det. Jag vill bara få dej att förstå att rökning är något alla väljer själv. Det betyder inte att man mår dåligt för att man röker, att man ska trösta sej på ngt sätt. Jag har helt enkelt inte haft motivation tillräckligt till att vilja sluta, hemskt men sant. Jag råkar gilla mina vänner ciggen, fast dom är livsfarlig.

• Anonym (rökare)

jag är inte ts så ni vet.

• Anonym (rökare)

är inte gravid, höll upp de sista 4 mån senaste grav och 2 mån efter att barnet var född. Ska sätta mej ner och fundera på om jag ska ta mej i kragen och sluta. Fick en liten tankeställare till hur folk ute måste tycka att det stinker när vi röker.(från en annan tråd) alla ni andra, tack för all info om rökn. Vi vet allt det där men behövde kanske bli påminda.

• Anonym (rökare)

mary bell: precis det undrar jag också, varför man stoppar en cigg i munnen och vill dra in gift ibland när man inte behöver det? Kanske ordspråket: när spriten går in i kroppen, går vettet ut ur knoppen, stämmer här?
    Hur som helst har jag som inbiten rökare här fått nåt att fundera över. Någon hade tidigare skrivit att kvinnan får mindre ägglossningar om hon röker. Det visste faktiskt inte jag, så jag har verkligen fått en tankeställare till detta med rökning. Har försökt bli gravid i 3 mån utan att lyckas. Har inte haft dessa problem innan. Kanske det beror på min rökning. Och skulle jag bli gravid så skulle jag nog tänka mej väldigt noga för denna gång innan jag fortsätter röka som tidigare pga att jag faktiskt har fått mej rejäla tankeställare i denna tråd som emellanåt varit ganska så "het"

• Anonym (rökare)

att vara omogen och omdömmeslös är en sak, men att vara medvetet ansvarslös är nåt helt annat. Jag räknar mej själv till sista kategorin. Den som påstår att rökning under graviditet och annars också är ofarligt är ute och cyklar på fel stig! Jag har läst många inlägg som verkligen kan förknippas med omogenhet här, men att vara ansvarslös som jag själv varit är ju faktiskt förjävligt rent ut sagt. Jag visste att rökning kan vara skadligt för fostret, men jag fortsatte. Ansvarslöst!! Har fått 4 barn och har rökt under alla graviditeter om än svagaste ciggen och endast några st per dag. Har 3 friska barn, men har en som har problem med luftvägarna. Jag vet att det är från min rökning. Kan nog säga det med 99% säkerhet. Jag har hela tiden gapat här om att var och en gör som dom vill, och visst, så är det ju. Var och en måste ta detta beslut själv men jag vill på detta sätt uppmärksamma er som skrivit ex: har rökt hela grav och har ändå en frisk baby på 4 mån(detta var ett ex) att det märks inte på en gång om ngt är fel, det kan komma senare som det gjort för mitt barn. Han fick problem med luftvägarna när han var ca 1,5 år.
    Jag har följt denna tråd och nu fått så dåligt samvete så jag ska göra ett allvarligt försök att sluta med hjälpmedel från apoteket. Önskar bara att ni som inte gillar cigg slutar vara så påhoppande på oss rökare, för detta är faktiskt ett stort problem som vi inte alltid kan göra ngt åt utan hjälp och push från vänligt sinnade människor. Gapas det en massa skit åt oss så blir det motsatt effekt. Alla ni som varit vänligt sinnade här vill jag säga TACK åt. Det är er förtjänst att jag öppnat ögonen äntligen!!!Kan ej lova resultat men kan lova att jag ska försöka.

• Anonym (rökare)

Det största tacket vill jag ge till dej, idiblon!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----