Inlägg från: Anonym (rökare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

juicy: det var mkt siffran du nämner, över 70%. Ja det kanske är en sån hög siffra, men då har alla jag känner haft väldigt stor tur, och här handlar det om minst 30 pers om jag drar in även mina släktingars sambos,fruar,män mm. Tar alltså med även personer som fötts av rökande föräldrar och som idag är kring 50-60 år men fortfarande inte haft nåt fel pga rökning. Men nu lät det igen som att jag säger rök på för det är ok. Men så menar jag inte. Tänk att man måste tänka på att göra långa förklarande utlägg hela tiden så det inte missuppfattas av någon, suck.

• Anonym (rökare)

idiblon: faktiskt så är jag 100% säker på det. Mesta antalet av dessa människor tillhör min släkt och mina vänner är så nära vänner till mej så hade dom haft ngt problem hade jag varit den första att veta det. Men vi har alltså haft tur! Jag har iaf "bara" rökt 2 cigg idag

• Anonym (rökare)

idiblon: jag har en stor släkt, min mamma har 12 syskon och tänk att dessa har minst 2 barn var, en del mer, sen alla mina kusiner, ojoj det blir många Och tyvärr så är det många av dessa som är rökare.

• Anonym (rökare)

anonym killah: jag har iaf erkänt att min ena son har krupp och jag personligen skyller hans problem med luftvägarna för min rökning. Har sagt det till alla som frågar, och det var tyvärr då när jag fick ett barn med problem som jag verkligen insåg att cigg och graviditet går inte ihop. Synd att nåt ska behöva hända innan man reagerar!

• Anonym (rökare)

anonym killah: jag tror det är så att taggarna vänds inte utåt pga att dom ifrågasätts, utan taggarna vänds utåt pga det sätt man ifrågasätts på. Anklagelser, skitsnack, en del har ju rent ut sagt att rökare är dum i huvet. Hur kul är det att höra nåt sånt? Inte roligt, och då blir det taggarna utåt direkt och vi som rökt/röker tycker det är den som utrycker sej så om rökare som själv är otroligt dum i huvudet. Har själv 4 barn och alla barnen har vägt mellan 3300-3800 som den sista vägde. Men här handlar ju inte bara om vikt, det är ju så mkt annat som kan hända. Nej, rätt och slätt så är det så att vissa personer kan inte disskutera på rätt sätt utan dömer ut direkt, och det är ju fel tycker jag. Som det sagts tidigare så kanske stöttande ord får fler att sluta röka än om dom får skit slängt i ansiktet för då tror jag det ger motsatt effekt. Håller faktiskt med om att mvc måste börja informera rökande blivande mödrar mer. Kanske rent ut sagt att dom borde ha nån faktafilm att kunna visa upp om vad som kan hända om man röker under graviditet. cTror det skulle gå in mer än en massa tomma ord. Vi borde alla tala med mvc i de kommuner vi bor och ta upp detta, för det var väl så att alla här vill hjälpa en rökare att sluta när hon är gravid Att gapa här kommer vi ingen vart med, man måste nog göra ngt konkret åt detta stora problem, eller hur?

• Anonym (rökare)

ja det går ju inte att tvinga på människor en massa info dom inte vill ha, men jag tycker ändå att bm borde kunna erbjuda att man under ett besök kunde få se en film om man vill ang rökning och graviditet. Det enda dom i dagsläget gör är att fråga varje besök : röker du, jaha, hur många cigaretter röker du per dag ca? Sen noterar dom det och säger inget mer än möjligtvis: du vet väl om att det inte är bra att röka nu? Klart man svarar ja, men sen är det slutdisskuterat ang det.

• Anonym (rökare)

Även fast jag inte är gravid nu så tycker jag ändå man borde framföra detta till sjukhus och bm, att dom måste börja informera mer om detta. Vet faktiskt inte vem man ska prata med gällande sådana här saker? Vet nån av er det? För jag är nästan säker på att skulle man få bättre info genom ex ngn film på mvc så skulle nog många ha mkt lättare att ta det slutgiltiga steget och fimpa!

• Anonym (rökare)

idiblon: TACK!!
    anonym mini: du använder så rätt nicknamn till dej själv så jag måste le, mini, för det är så jag uppfattar dej just nu. Har du rökt någon graviditet själv så du vet vad jag pratar om gällande mv information ang rökning och graviditet?????Det har jag och jag vet att dom inte informerar ett smack annat än frågar hur mkt man röker. Visst fan vet vi alla att det är livsfarligt men vissa människor kanske behöver bli MER upplysta om det och tomma ord hjälper inte alltid. Ids ej gå bakåt i tråden och söka vem som skrivit om en studie några rökare gjort på lassa med hjälp av ul och rökning, hur fostret faktiskt påverkas. Håll inne med ditt skitsnack helt enkelt för du verkar definitivt inte vara en person som vill hjälpa någon annat än gapa på här.

• Anonym (rökare)

mini: hur skulle du själv kunna hjälpa en rökare att sluta om man får fråga??Nåt bra förslag som du tror funkar bättre än det jag själv skrev??

• Anonym (rökare)

men hallå och snääällla alla. förstår ingen vad jag menar med att tomma ord inte går in i huvet på alla. Jag har själv ringt sluta röka linjen tidigare, se,,jag orkade anstränga mej liiite iaf. Fick höra att en cigg innehåller över 4000 olika gifter och allt dåligt som kan hända i och med att man röker. Jag hade kontakt med dom flera ggr, men för mej lyckades det inte att sluta den gången(var INTE!!!gravid då) det var helt enkelt tomma ord för mej.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----