• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (5omdan)

Mirva: Ja, det skulle vara bra om man erbjöds inläggning på rökavvänjningsklinik. Med sjuklön dessutom. Dock ingenting som existerar i verkligheten.

• Huskatt

Hm...jo, jag har hört(inte fakta på något sätt alls) att om man gör ett abrubt rökstopp före v. 12 finns risk att fostret stressas så till den milde grad att det aborteras.(enligt en soconom, inget proffs på graviditeter)
    Undrar om det kan stämma?
    Men hur ska man kolla sånt?

I bland kan man undra om inte läkare gör det lite lätt för sig när de skyller allt på röknig, när de inte har någon bra forsknig att luta sig mot.

Jo, sen hävdade samma soconom att, om man tar hand om mammorna, då mår även barnen bra. Vilket de flesta hjälporganisationer tagit fasta på. Men sånt tjafs ägnar vi oss inte åt, eller?

• AnneSophie

Anonym (5omdan)

Ja, alltså ursäkta...men du är ju anonym och kommer med en massa påståenden. Skulle det vara mer rätt?
    Men visst...

Jag mailade min BM om det här med minskad rökning (och påståendet att det skulle vara bättre) under graviditet för sex månader sedan. Fick följande svar (som har klistrats in säkert 5 gånger bara i denna tråd):

---
    När det gäller rökningen är jag helt säker på att du har rätt!
    Jag vet inte att det finns några studier gjorda där man kan påvisa ett samband mellan psykisk stress och skador på fostret. Jag skickade vidare ditt mail till en kollega och god vän som jobbar på Aurora-mottagningen i Malmö och som också forskat kring ämnet stress under graviditeten. Hon kan mycket om stress och hur stress påverkar den gravida kroppen och fostret. Hon svarade idag att hon tycker att det är avskyvärt att det finns barnmorskor och läkare som säger att det är mer skadligt för fostret att sluta röka än att fortsätta. Det finns inga studier som visar att så är fallet skriver hon och eftersom hon arbetat som barnmorska minst lika länge som jag och med just stress och graviditet och forskat inom området så borde ju hennes svar väga ganska tungt.

Däremot finns en hel del studier gjorda på rökning och graviditet, där man bl.a ser sämre viktuppgång hos fostret och en ökad risk för intrauterin fosterdöd. Någon som verkligen ska tas på allvar och det är därför det är bättre att ta ett par veckors rökavvänjningsstress under graviditeten än att fortsätta röka. Jag uppmanar själv alla rökande gravida kvinnor att sluta röka helt och med en gång. Det finns inga genvägar. Det är bara att sluta rakt av.

När jag själv arbetade med förlossningar och tiden efter, upplevde jag ofta att barnen till rökande kvinnor var mycket oroligare och skrikigare ? troligen abstinens.
    Det är min egna erfarenhet dock?men det är egentligen ganska självklart.

Det är pinsamt att det finns barnmorskor och läkare som säger sådana saker. Det går emot allt vi lärt oss under utbildningen.

MvH

Gunilla XXXXX. Leg. Barnmorska
    ---

Gällande NÄR under graviditeten det är ?extra? farligt att röka så är det liksom inget hemligt att det alltid är som störst risk i början på graviditeten och i slutet.
    De första tre månaderna byggs cell för cell ett embryo och ett foster upp. Det faktum att rökande gravida löper minst 30-40%, upp till 50%, ökad risk för missfall eller missbildningar säger dig inget kanske? Och det är inget ?tror?...det är något som man VET, något som är välkänt.
    Dock, sker rökstoppet under de första tre månaderna så har graviditeten nästan lika stor chans att gå lika bra och med lika liten påverkan som för en icke-rökande kvinna.
    MEN de sista tre månaderna är, om man bortset från de första tre, ?värst?, när det gäller medicinering, alkohol och tobak. Och IGEN det är inget ?tror?...det är något som man VET, något som är välkänt.
    Du kan i princip fråga vilken utbildad läkare eller BM som helst, även om det uppenbarligen med tanke på svaren i denna tråd finns tomtar inom alla yrken. Och just för att en del BM och läkare, av outgrundlig anledning (feghet kanske?) sitter och hittar på sina egna sanningar så sprids en massa felaktigheter och många kvinnor fortsätter att röka just för att det liksom mellan raderna ?godkänns? av de som borde säga ifrån.
    Man kan också läsa på tobaksfakta.se, där står en hel del nyttig fakta som reder ut en del frågetecken...eller kanske skingrar rökdimman i huvudet.

Sedan slänger jag väl in de sedvanliga sanningarna, för det går inte att komma från dom oavsett hur man vänder och vrider på det.
    Och minns väl att detta bara är ett fåtal av de oändliga sanningar som finns gällande rökning och graviditet.
    Ett f-å-t-a-l.

- Risken för PSD ökar kraftigt.
    Forskare i USA har funnit ytterligare bevis för att rökning under graviditet ökar riskerna för plötslig spädbarnsdöd. Ett forskarlag vid Arizonauniversitetet har visat att nikotin påverkar receptorerna för signalämnet GABA, ett av hjärnans viktigaste signalämnen, som bl a kontrollerar andningsrytmen.
    Enligt en dansk studie skulle drygt en tredjedel av all plötslig spädbarnsdöd
    kunna undvikas om alla rökande kvinnor avstod från tobak när de
    väntade barn (18).
    Flera beräkningar har påvisat upp till en sexdubbling av risken för plötslig
    spädbarnsdöd bland barn vars mammor rökt under graviditeten (19).
    Förklaringen kan vara störningar i de neurologiska processer som reglerar
    andning och blodtryck (där både kolmonoxid och nikotin tros spela roll)
    (20, 21).
    "Om inte en enda mamma rökte eller snusade skulle vi uppnå närmast en nollvision när det gäller plötslig spädbarnsdöd, med undantag för enstaka fall på grund av någon djupare sjukdomsorsak." säger barnläkaren och professorn Hugo Lagercrantz vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna.

- Barn vars mödrar röker under graviditeten löper ökad risk för astma och andra luftvägssymtom som vuxna. Barn till mödrar som röker under graviditeten kan få bestående lungskador. Lungvolymen blir mindre än hos rökfria barn och förblir mindre. Om barnet så småningom själv blir rökare är risken att drabbas av KOL, kroniskt obstruktiv lungsjukdom, större än normalt.
    Rökning under graviditet ökar risken för tidig astma hos både barn och barnbarn. Och kanske till och med i tredje och fjärde led.

- Rökning under graviditet kan hos fostret skada de arvsanlag som har betydelse för blodbildningen. Det ökar risken för leukemi, blodcancer, hos barnet. Det visar en studie vid det autonoma universitetet i Barcelona som publicerats i JAMA.

- Rökning under graviditet kan öka risken för att barnet drabbas av hjärntumör. Det visar det fortsatta arbetet i den svensk-amerikanska studie som undersökt sambandet mellan rökning under graviditet och vissa former av barncancer.

- Nya forskningsresultat stärker misstankarna om att rökning under graviditet kan öka risken för vissa former av barncancer. I en svensk-amerikansk studie undersöktes sambanden mellan mammans rökning när hon var gravid och risken för leukemi respektive lymfkörtelcancer hos barnet.

- Påverkan av tobaksrök redan under fosterstadiet kan vara förklaringen till den snabba ökningen av testikelcancer bland unga män under de senaste årtiondena. Ju fler kvinnor i fruktsam ålder som röker, desto högre är förekomsten av testikelcancer bland unga män några årtionden senare.

- Barn till kvinnor som röker under graviditeten löper större risk att bli beroende om de själva börjar röka.

- Ännu ett samband mellan rökning under graviditet och fosterskador har belagts i en studie i Skottland. Den visar att rökning under tidig graviditet ökar risken för läpp-, käk,- och gomspalt, LKG, hos barnet.

- Nyfödda barn vars mammor använt tobak under graviditeten har ett annorlunda beteende än barn som inte utsatts för nikotin. Om mamman rökt under graviditeten visar den nyfödda stressymtom ? är orolig, lättstörd, svårare att lugna och har stelare rörelser.

OSV OSV OSV i all evighet...

Konsekvenserna för fostret är ödesdrigra.

Googla på nätet först, inse fakta sen, sluta låtsas och förneka och 1) lägg av ursäkta ditt betende och 2) sluta att röka.
    Ja, jag kanske går på men det beror på att jag inte för mitt liv kan se hur något behov kan vara så starkt att man är villig att riskera livet på sitt barn. För det är det man gör genom rökning.
    Det är misshandel och inget annat, och det står jag för.

• AnneSophie

Från Cancerfonden;

Att kvinnan röker under graviditeten eller som nybliven ammande
    mamma kan betraktas som en variant av passiv rökning. Miljötobaksröken
    är en luftförorening som innehåller mer än 4 000 olika ämnen. Dessa
    ämnen kan vara både giftiga, cancerframkallande, mutagena (påverka
    arvsanlagen), ha en irriterande verkan eller på andra sätt vara skadliga för
    hälsan. Flertalet gifter i tobaksröken når också fostret via placenta (moderkakan).

Av de giftiga ämnen i tobaksröken som transporteras till fostret via placenta
    är effekterna av kolmonoxid och nikotin mest kända.
    Kolmonoxid (CO) binds till hemoglobinet i blodet cirka 200 gånger
    lättare än syre. Om kolmonoxid-hemoglobinhalten, COHb, stiger försvåras
    syrets transport. Halten av COHb har visat sig vara flera gånger högre
    hos foster vars mammor röker, jämfört med hos foster som inte påverkats
    av tobak.

När mamman röker når kolmonoxiden barnet genom placentan, och
    förhöjd koncentration av COHb tenderar att blockera fostrets blodkroppar.
    Hos exempelvis foster till storrökare (som röker minst 20 cigaretter
    om dagen) kan upp till 15 procent av syretransporten hindras (8).
    Fostret förmår inte heller andas ut kolmonoxid, utan tvingas göra sig av
    med giftgasen via placenta. Bortförseln av kolmonoxid via blodcirkulationen
    tar längre tid än hos vuxna, vilket bidrar till höga kolmonoxidhalter.

Barnet i mammas mage tar även upp nikotin från tobaksröken. Nikotin-
    halten i fostrets blod och i fostervattnet har till och med visat sig vara högre
    än i den rökande mammans blod. Nikotinets kärlsammandragande samt
    blodtrycks- och pulshöjande effekter har påvisats även hos foster (9).
    Sammantaget leder dessa processer till att fostret kan drabbas av både
    kronisk syrebrist och undernäring om modern röker (8).
    Nikotin sprids också till det ofödda barnets hjärna och binds där till receptorn
    för acetylkolin, en av nervcellernas viktigaste signalsubstanser.
    Dessa receptorer är spridda till flera områden i hjärnan och i det autonoma
    nervsystemet och tycks kunna påverka olika fysiologiska funktioner
    som regleringen av andning, puls och blodtryck (20).

cancerfonden.se

• Huskatt

"Kan öka risken". Detta lilla ord nu igen ...kan.
    Är det fakta det?
    Eller bara väl grundade misstankar?

Jag står fast vid min åsikt. Att SUMMAN av ditt liv påverkar, inte bara en enda sak.
    Och att man har rättigheten att göra vad man vill med sitt liv, så länge det är lagligt.Oavsett vad andra må tycka om saken.

• Anonym (5omdan)

AnneSophie: Så just din barnmorska har rätt, och andras fel. Eller? Vad har du för rätt att kalla folk för "tomtar" inom sitt yrke när du själv inte är utbildad inom området? Nu tar jag alltså för givet att du inte är det, eftersom du hela tiden kommer med andras fakta. Om du är utbildad läkare eller barnmorska så ber jag om ursäkt för att jag antog något annat.

Och att det skulle vara ofarligt för mammor att stressa under graviditeten....jag bara ryser när jag läser det. Tur att inte alla barnmorskor anser att det är ofarligt att stressa under graviditeten.

BTW. Du ska inte heller kommentera om någon är anonym eller inte, för det har man rätt att vara här. Det är bara barnsligt att påpeka en sån sak.

• listo

5omdan: Läste en artikel (minns tyvärr inte var) där en läkare pratade om stress under graviditet, och hänvisade till studier som är gjorda på gravida kvinnor i krigsdrabbade länder.
    Det har visat sig att dessa kvinnor (som lever under oerhörd stress) inte löper större risk för fosterskador än andra kvinnor.

Stress är naturligtvis inte bra, och fostret kan känna av ökade halter av stresshormon hos mamman, men såvitt jag har förstått det så är inte stress i sig någon särskild riskfaktor under graviditet. Däremot kan stress förstås i vissa fall medföra följdproblem som t.ex. högt blodtryck och sådant som inte är helt hälsosamt, men att ens antyda att stress är lika farligt som rökning...? Näää.

• Anonym (arg)

Självklart är rökning inte bra under graviditeten, det tror jag att alla vet. Eftersom jag inte tror att det är någon som tror att det är bra att röka över huvud taget.

Under tiden jag varit gravid så har jag träffat mer än 5 läkare, och min BM, samt psykologer.. alla har sagt samma sak.. gällande min rökning och mina sntidepressiva. Att det är bättre att fortsätta, men att dra ner ORDENTLIGT. Nu menar inte jag från 25 cigg till 15. utan när jag vart gravid rökte jag uppåt 40 cigg om dagen, är nu nere under 10, vissa dagar mindre än 5. Gällande medicinen så sa dom samma sak... har man haft en depression så är det bättre att fortsätta att äta medicinen under graviditeten, istället för att sluta drastiskt och då få ett "bakslag", så att man står där på ruta ett igen...
    Sen vet inte jag hur pass "dåligt" psykiskt man måste må, för att det ska vara bättre...
    Tyckte själv att min BM var "knäpp" som sa att jag inte skulle stressa med att sluta röka...
    Men hon sa det, oavsett vad ni tycker att läkare och BM ska säga...
    Hon sa även, att dom skulle ha noll tolerans mot rökning, det var vad de fick lära sig och så.. men att om man är rökfri sista månaderna så hinner barnet återhämta sig ordentligt I MAGEN, men när man däremot fött så kan den inte det,....
    Det dumma i det, är ju att om man ska sluta en månad innan, eller två... hur kan man vara så säker på att man inte föder för tidigt?!

Nu är jag lite på bådas sidor, trotts min egen rökning...
    Men jag vet om att det är farligt... men har ni varit riktigt deprimerade och vet hur det känns att inte kunna ta sig upp ur sängen på flera månder, så vet ni att man absolut inte vill tillbaka dit. på någor sätt. Hur skulle jag då klara av att ta hand om mitt kommande barn?!

Nu tänker ni att jag är dum, som vart gravid från början... men jag mådde inte dåligt när jag vart gravid, och gör det inte på det sättet nu heller....
    Men jag kommer alltid under hela mitt liv att vara rädd för att falla tillbaka "dit ner".
    Och blir jag rekomenderad att fortsätta med medicineringen så tänker jag göra det...
    Trots att det inte är bra.. rökningen är något jag kämpar med... men kan inte till 100% säga att jag kommer att lyckats. Men jag är otroligt stolt över mig själv för så pass långt jag kommit med att ha dragit ner... förut satt jag med en cigg i munnen jämt. det var så det skulle vara... men nu har jag ändrat MINA vanor... och jag är stolt över hur långt jag har kommit. OAVSETT vad någon annan säger... men sen kan man ju alltid vara bättre...
    självklart...

• Anonym (arg)

listo

kan inte ens jämföra stressen här, med stressen nere i de länder där det är krig.
    Det är väl en vanesak också... tror att om vi skulle få krig här, så skulle vi stressa upp oss betydligt mer än dom som lever i ständigt krig...
    Sen finns det något land som är mer stressat, och som lever efter klockor så som vi gör?!

• Anonym (5omdan)

Anonym (arg): Jag tror inte att det går att tänka såhär att jag kommer att röka fram till det är en månad kvar. Bättre att sluta direkt då. Det kommer inte att vara lättare då än nu, så minska ned rejält så att du helst blir rökfri innan.

Lycka till!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----