• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • saga o kevin
    Microlys skrev 2006-07-19 17:20:59 följande:
    Konstigt... vet inte om jag har rätt eller fel men det VERKAR som om de som är rökare valt att vara anonyma i denna diskussion, medan icke-rökarna visar sin identitet... Vad säger det, tycker ni? Och Imperia72, vilken superbra kommentar! Tänk att man än så länge FÅR ge sitt barn nikotin i magen men inte sen när det är fött... då måste det vänta ända tills det blir myndigt...
    tycker du de är konstigt eller att dom vill vara anonyma dom flesta ?
  • musan

Någon skrev att använd snus eller plåster istället..det gör inte saken bättre för bebisen i magen i alla fall...
    Fast det glädjer ju omgivningen i alla fall..som slipper otäck passiv rökning.

Det är nikotinet som är farligt inte röken i sig...säger dem som vet...dem sk. experterna.

Många gravida rökare börjar snusa eller använda plåster..men kommer inte undan riskerna som nikotinet medför.

• Anonym (5omdan)

pusselbitar: Men vem anser du att du är som har rätt att slänga det upp i ansiktet på någonannan? Är det ditt ansvar att göra det, tror du?

• Anonym (5omdan)

Microlys: Det säger att det finns antirökfanatiker som är farliga, och ingen vill bli personligt påhoppad av dessa. Vad trodde du?

• imperia72

Jag tycker att ursäkten- jag röker bara.... inte är nån bra ursäkt, man utsätter ändå sitt barn för nikotin.
    Jag vet att det är svårt att slut, jag rökte 2 paket prince om dan inana jag blev gravid, sluta direkt när jag blev gravid.
    Jag hade det jätte jobbigt, all abstenens du kan tänka dig
    men jag tänkte hela tiden helre jag än min bebis, jag började röka igen efter 5 års uppe håll, men slutade när vi planerade minstingen.
    Jag kan fort farande efter 5 år bli enormt röksugen och längta efter att ta en cigg, men har bestämt mig för att inte göra det
    Så jag vet mycket väl att det är jobbigt att sluta MEN det ger ändå ingen rätt langa nikotin till sitt ofödda barn!!!

• saga o kevin
    musan skrev 2006-07-19 19:52:22 följande:
    Någon skrev att använd snus eller plåster istället..det gör inte saken bättre för bebisen i magen i alla fall...Fast det glädjer ju omgivningen i alla fall..som slipper otäck passiv rökning.Det är nikotinet som är farligt inte röken i sig...säger dem som vet...dem sk. experterna.Många gravida rökare börjar snusa eller använda plåster..men kommer inte undan riskerna som nikotinet medför.
    ´

Nikotinplåster under graviditet kan vara farligare för fostret än om mamman röker.
  • pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-19 19:56:22 följande:
    pusselbitar: Men vem anser du att du är som har rätt att slänga det upp i ansiktet på någonannan? Är det ditt ansvar att göra det, tror du?
    Som sagt, det är ett disskusionsforum. Jag tar mig inte rätten att slänga upp det i ansiktet på någon utan jag tar mig rätten att ifrågasätta. Fast det är tydligen ett känsligt ämne att ifrågasätta rökares rätt att röka under graviditet.
  • imperia72

Tycker det är konstigt att rökare blir så förvånade och upprörda av att folk inte tycker att de har rätt att röka när de är gravida.
    Hur kan man ge sig själv den rätten?
    Vad tännker man när man ger nikotin till sitt barn?
    Det är 2 frågor jag gärna skulle villj få svar på

• amswart

Jag tror inte att rökare blir förvånade och upprörda av att folk inte tycker att de har rätt att röka när de är gravida... Jag vet med mig själv iaf att man skäms när man röker som gravid... man skäms över att man inte har kraften, orken, motivationen eller what ever att sluta röka... inte ens när det handlar om ENS EGET BARN Generad. Nu slutade jag iof röka rätt snart efter jag fick mina pluss men jag känner igen mig och det är inte lätt. Om ni tror att det är svårt att sluta röka vanligtvis ska ni bara veta hur svårt det är att sluta när man vet att man skadar ett litet liv inne i ens mage!!! Ledsen

Det enda jag tror att man kan göra för att hjälpa rökande gravida som har kört fast är att försöka få dem att inse att cigaretterna inte ger lugnet... Det är cigaretterna som från början har skapat oron. Innan man rökte hade man ju inget behov att tillfredsställa och den dagen man är tillfreds med att sluta kommer man oxå att bli en lugnare mer harmonisk, väldoftande och fantastisk mamma.

Det GÅR att sluta röka... sätt bara ord på rädslan så ser ni att världen inte går under utan cigg o att man inte hamnar på hispan... Flört

• imperia72

Jag vet att det är svårt att sluta men jag fattar inte att det skulle vara svårare när man har ett barn i magen
    För mig var det mycket lättare just för att jag visste att jag hade mitt barn i magen.
    Visst ska man stötta en som slutar röka, och jag går inte fram och säger till en gravid som röker att hon gör fel, om hon inte frågar vad jag tycker.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----