• amswart

-----Rökning under graviditeten-----

Självklart ska man få välja själv om man vill röka när man är vuxen, men let´s face it; det skadar inte bara en själv när man är gravid!!! Jag skiter fullständigt i folk som röker, super, knarkar eller va f*n som helst, men är man gravid har man ett ANSVAR!!! Jag såg att du skrev att du hoppas att din åsikt inte blir nedtrampad för att alla har en egen åsikt... men skulle du helt ärligt tycka att det va ok att stå o blåsa rök i ansiktet på en liten nyfödd? Helt ärligt alltså, för det är precis vad du gör, bara att det lilla livet ligger i din mage!

Så självklart får du ha din egen åsikt, men låt andra ha det oxå. Och om du känner dig sugen och verkligen tror på vad du skriver så kan du ju försöka skriva ner några positiva saker med att röka under graviditeten... Det blir nog inte så lätt. Om du istället bestämmer dig för att sluta röka så rekomenderar jag starkt boken; Äntligen icke rökare av Allen Carr. Grymt bra bok!

/ rökare sedan 12 år tebax som slutade efter hon såg pluset

• amswart

Men ärligt TS... har du några förslag på vad som skulle kunna vara bra med att röka under grav? Inget påhopp, utan vill bara att du tänker efter själv. Ta det seriöst och skriv ner fördelar mot nackdelar och jag lovar att du kommer att se saken ur vår syn och kanske kunna sluta röka för DIG SJÄLV OCH DIN BEBBE. Ingen annan kan göra det åt dig mer än du och jag önskar dig verkligen lycka till med att få upp ögonen och kunna sluta, jag lovar att du kommer att må bättre.

• amswart

Marlene78 håller med dig i det mesta men tro mig; det finns MÅNGA rökare som vill sluta, men dom syns inte.

• amswart

Absolut. Finns inga bättre rådgivare än de som har varit med om det själva.

• amswart

Marlene78; det är konstigt faktiskt att man inte kan ta emot råd när man röker... Jag va faktiskt likadan när det gällde att sluta röka förr i tiden. Va som en grinig snorunge och drog i mig mer av skiten istället för att "visa dom". När jag nu fick reda på att jag va gravid fanns det inga ursäkter längre. Hejdå till ciggen och öppna dig för alla råd som folk har att ge. Det är så självklart så jag förstår verkligen inte varför en del ska göra det till ett så stort problem. Jag slutade iof att röka när jag väntade min son för dryga 3 år sedan men började igen efter amning och så, har inget försvar till varför jag va så blåst, men nu blir det andra bullar och jag hoppas att fler gravida rökare tar åt sig och att man kan starta en sluta röka tråd istället där folk är ÖPPNA för råd och förändringar.

Kram

• amswart

Hej TS. Är det "bara" rökningen som är ett problem för dig, eller är det en massa runtikring? Om du har det väldigt stressfyllt runt om dig skulle jag råda dig till att se över din situation och försöka få det lite lugnare. Det jag gjorde sedan va verkligen att tvinga mig själv att se bilder (i mitt huvud då) av mammor som blåser rök på sina spädbarn, på det lilla krypet i magen som inte kommer någonstans oavsett hur mycket h*n skulle vilja p.g.a att mamma är beroende. Sedan köpte jag Allen Carrs bok (han rekomenderar att man väntar med att sluta röka tills man har läst färdigt boken) och skaffade mig en stickning. Genom lite tankeändringar och den boken behövde jag inte hjälp från någon och om jag klarade det så gör du det oxå... du måste bara verkligen vilja. Jag håller tummarna för det bästa och peppar järnet här hemma på att det funkar för dig om du bestämmer dig. Om du vill diskutera så är det bara att skriva till mig så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig. Kram

• amswart

Bryr sig om bäsen och graviditeten tror jag att ALLA gör, rökare som ickerökare. Jag håller med om att det är själviskt att röka trots graviditet men ibland är det grymt svårt att sluta. Om man inte får nån hjälp nånstans ifrån och om man fastnar i nåt slags tänkande att det inte är nån idé för det funkar ändå inte så behöver man hjälp och jag tycker verkligen att bm och läkare ska ta och skärpa sig på den fronten och inte ge såna idiotiska råd som dom hade gett till TS.

• amswart

TS. Hur är det? Inte hört av dig på ett tag nu på tråden... Hoppas det är bra med dig iaf och att du kanske har börjat planera för ickerökning. Om du vill så finns jag här som sagt och hjälper dig så gott jag kan. Dessutom finns det många andra exrökare som gärna skulle hjälpa till. Kram

• amswart

Hej. Ville bara peta in att jag själv oxå vet med mig barnmorskor som säger sånt som att det är bättre att röka, men skära ner, än att sluta helt om man mår dåligt... finns dom som t.o.m rekomenderar att man dricker rödvin under graviditeten mot järnbrist... tragiskt men sant och om man då har ett beroende kan det va som att gripa efter halmstrån... Och visst så kanske dom har rätt till viss del, men att det ena inte är bra och det andra dåligt... utan att det är som att välja mellan pest och kolera

• amswart

Håller med de två förra inläggen; superbra skrivet listo... riktigt klockrent

• amswart

Jag tror inte att rökare blir förvånade och upprörda av att folk inte tycker att de har rätt att röka när de är gravida... Jag vet med mig själv iaf att man skäms när man röker som gravid... man skäms över att man inte har kraften, orken, motivationen eller what ever att sluta röka... inte ens när det handlar om ENS EGET BARN Generad. Nu slutade jag iof röka rätt snart efter jag fick mina pluss men jag känner igen mig och det är inte lätt. Om ni tror att det är svårt att sluta röka vanligtvis ska ni bara veta hur svårt det är att sluta när man vet att man skadar ett litet liv inne i ens mage!!! Ledsen

Det enda jag tror att man kan göra för att hjälpa rökande gravida som har kört fast är att försöka få dem att inse att cigaretterna inte ger lugnet... Det är cigaretterna som från början har skapat oron. Innan man rökte hade man ju inget behov att tillfredsställa och den dagen man är tillfreds med att sluta kommer man oxå att bli en lugnare mer harmonisk, väldoftande och fantastisk mamma.

Det GÅR att sluta röka... sätt bara ord på rädslan så ser ni att världen inte går under utan cigg o att man inte hamnar på hispan... Flört

• amswart

Självklart GÅR det att röka, men psyket ÄR starkt och bara för att ALLA inte har samma upplevelser behöver det inte betyda att INGEN tycker att det är svårt att sluta röka bara för att ni inte gjorde det!!! Jag försvarar ingenting, jag lägger bara fram MINA upplevelser... Och jag VET att det finns fler som har kännt att det är svårare att sluta röka som gravid för det blir mer press... Sen att det är svårt att förstå; fine men det gör det inte mindre sant för det.

Och hade jag en lösning på problemet skulle jag inte sitta här och diskutera, då skulle alla gravida vara rökfria, men världen är inte perfekt och alla gravida som röker måste ta itu med det på sitt sätt själva. INGEN kan sluta röka åt dem, oavsett om vi klagar eller stöttar, i slutändan är det ändå rökaren som måste ta det steget.

• amswart

Anonym; det där med plåster är inget som bm kan veta med all säkerhet, för då skulle alla rökare få det som råd. Har själv hört att det är illa med ALLA sorters nikotinläkemedel... vilket som dock är värst återstår till forskarna att ta reda på, men det är som sagt inget som någon vet med säkerhet idag.

• amswart

Tror TS har försvunnit.... Men oavsett var du är vill jag önska lycka till med rökningen. Kram

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----