Inlägg från: pusselbitar |Visa alla inlägg
  • pusselbitar

-----Rökning under graviditeten-----

Nu har jag inte läst hela tråden för den är aldedes för lång så jag vänder mig direkt till TS.

Om du nu vet att det är farligt att röka, varför har du då aktivt tagit ett beslut att röka under graviditeten? För det går att sluta. Det vet jag. Jag är själv fd rökare men slutade en månad innan vi skulle börja inseminera. Sen vill du att alla som klagar på att det är hemskt med gravida som röker bara ska låta er vara? Men ska vi då oxå strunta i om grannen låter sina barn fara illa, om någon slår sitt barn i mataffären mm? För det är ju faktiskt vad man gör när man röker som gravid. Man utsätter sitt barn för fara, man skadar det medvetet. Det är bara när det gäller rökning som folk propagerar för att alla ska sköta sig själva och strun ta i vad andra gör. I alla andra lägen ska vi bry oss om ifall barn far illa.

• pusselbitar
    bentebent 1 skrev 2006-07-14 14:46:51 följande:
    Naturligtvis är det inte bra att röka under graviditeten. Men man skall heller inte "racka" ned på de som inte förmår att sluta, det är olika för alla hur lätt/svårt det är att sluta med rökning.
    Men om man inte klarar att sluta röka, ska man då verkligen blir gravid? För visst skulle inte ett resonemnang som: Jag älskar mitt barn men jag klarar inte av att sluta misshandla det hålla? Varför är det då bara OK att komma med ursäkten jag vill sluta röka men jag kan inte? Vadå kan inte. Det är bara att söka hjälp! Ska man skaffa barn om man nte ar karaktär nog att fimpa?
  • pusselbitar
    evaviola skrev 2006-07-14 15:06:25 följande:
    pusselbitar: Om man inte klarar av att gå ner i vikt, ska man då verklligen bli gravid?
    Det var den konstigaste jämförelse jag hört!
    Det är ju inte ens i närheten av varanndra.
  • pusselbitar
    evaviola skrev 2006-07-14 15:13:43 följande:
    Pusselbitar: Då har du inte hängt med i utvecklingen....."Senare tids forskninghar visat att risken för fosterskador ökar om kvinnan är överviktig när hon går in i graviditeten. Risken anses vara väl så stor som vid rökning""Ett barn blir till" av Lenart nilsson
    Ja då borde man väl gå ner i vikt innan man blir gravid?
  • pusselbitar
    evaviola skrev 2006-07-14 15:19:09 följande:
    pusselbitar: Ja, det verkar ju så. Men varför är det ingen som hackar på människor som är överviktiga och blir gravida? Nu försöker jag inte rättfärdiga gravida rökare övht, men jag bara undrar. För helt ärligt, det är inte så många som är överviktiga pga en sjukdom och som inte kan gå ner i vikt. Varför är det tabu att påpeka vikt, men inte rökning?
    Jag har aldrig tänkt på det som tabu att tala om övervikt. Jag är inte heller supersmal men inte så övervitkig att jag inte fick insemineras. Hade det krävts att jag skulle gå ner i vikt innan jag fick insemineras så skulle jag gjort det. På samma sätt som jag slutade röka eftersom det är skadligt för mitt barn. Att utsätta sitt barn för fara i magen är lika hemst som när ett barn utsätts för fara när det väl är fött. Jag har tröttnat på alla rökare som är trötta på kritik. För för mig finns inga ursäkter.
  • pusselbitar
    evaviola skrev 2006-07-14 15:32:39 följande:
    pusselbitar: Jag är en av rökarna som inte bryr mig om att andra kritiserar mig. Jag vet vad det kan göra att jag röker och det är något jag själv får bära om det skulle hända något. Jag var också en av dom som skrek o gapade allra mest om gravida rökare innan jag själv blev gravid. NU har jag lärt mig att aldrig dömma någon innan jag själv varit i deras sits.Men du får hålla med om att det ändå är tabu att "kritisera" en överviktig person för att den är överviktig, även om du själv inte tänker på det som ett tabu. Om jag skulle startat en tråd där jag undrar varför överviktiga inte går ner i vikt först innan de skaffar barn så hade jag fått fruktansvärt mycket kritik, eller hur?
    Men visst du struntar i kritiken. Men det är bara när det gäller rökning och i sånt fall oxå övervikt som man kan resonera så som du gör att du får leva med det om det händer något. Skulle en mamma eller pappa som utsatte sina barn för fara när dom var födda säga något sådant kan jag ge mig fan på att denna någon skulle bli anmäld.
  • pusselbitar
    LillaLulla skrev 2006-07-14 15:54:27 följande:
    pusselbitar - åh... tänk på alla livsfaror föräldrar utsätter sina barn för, dagligen... Avgaserna i luften i en storstad, risken att sätta något i halsen...
    Javisst men man behöver ju inte överdriva. Risken att sätta något i halsen är inte samma sak för mig som att medvetet utsätta sitt barn för den fara som tex rökning är. Jag skulle ju aldrig lägga fram något som mitt barn kan sätta i halsen och sedan stå och vänta och se, kanske sätter hon i halsen, kanske inte.
  • pusselbitar

Varför ser ni rökande gravida det som ert eget val att röka under graviditeten? Det är ju som att säga att jag väljer att ge mitt barn gift men det ska alla andra strunta i ... ?
    Att "välja" att röka är ju som att önska sitt barn illa? Inte funkar det väl att gå och hoppas att man är en av dom som får ett barn som inte tagit skada av rökningen? Att jämföra rökning med att äta opastöriserad ost eller att äta vakuumförpackad skinka är väl att gå till överdrift?

Vad har era barn för talan i detta? Varför går inte deras hälsa framför allt annat?

• pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-14 22:31:57 följande:
    Pusselbitar: "Att "välja" att röka är ju som att önska sitt barn illa?"Varför komma med sådana sjuka påståenden? Det finns väl inga gravida som önskar sina barn illa! Välj dina ord och sparka inte bara rakt ut!
    Jag valde mina ord mycket väl!
    Men om ni inte vill era barn illa så sluta rök, sök hjälp. Men säg inte att det är för svårt att sluta för så är inte fallet. Jag kunde inte leva utan mina cigg förrut. Trodde aldrig att jag skulle kunna sluta röka men gav mig faan på att göra det innan vi började inseminera. Jag slutade av en enda anledning, för mitt barns bästa. Och idag är jag rökfri. Du säger att det inte finns några gravida som önskar sitt barn illa, men varför fortsätter ni röka då? Egentligen är det så enkelt, sluta rök. Stoppa bort alla undanflykter.
  • pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-16 20:28:22 följande:
    Förutom nikotin, alkohol och kaffe kanske man borde förbjuda övervikt också. Mycket skadligt både för individen och för fostret om man är gravid. Och dessutom kostar det pengar för samhället.....
    Det är en hel del saker som man borde förbjuda, iaf under en graviditet. Alla de saker du nämner är väl bra exempel på det? Själv slutade jag med både kaffe, cigg och alkohol innan jag blev gravid eftersom dessa saker minskar fertiliteten. Men att lagstifta mot övervikt är nog en omöjlig sak. Övervikt existerar i tusen olika former, många skäl till övervikt är oxå sjukdomar och vi kan ju inte lagstifta mot sjukdomar? Men att du jämställer kaffe med cigg är väl ändå en löjlig jämförelse? Dom två sakerna är långt ifrån varandra. Visst är kaffe beroendeframkallande och ett gift i sig. Men jämför hellre rökning med drogmissbruk, där pratar vi likheter. Och droger är ju som sagt förbjudet! Det är inte många som med sinnet i behåll skulle dra en lina kokain eller spruta i sig heroin när dom var gravida.
  • pusselbitar
    Anonym (Håller med) skrev 2006-07-19 11:40:07 följande:
    Håller med dej TS, Det är helt klart vårt val om vi vill röka eller inte. Jag rökte under nästan hela graviditeten och fick en underbar dotter som är frisk. Så inte påverkade min rökning henne. Och hur lätt är det att sluta röka när man är beroende`??

Hur vet du att hon inte påverkats av din rökning än? Det behöver jui nte alls visa sig under de första åren utan kan komma i tonåren eller liknande.

Och hur kan du försvara ditt rökande med att du är beroende? Är man beroende så skaffar man sig hjälp till att sluta röka!

• pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-19 11:58:08 följande:
    Alltså hur kan man ifrågasätta en mamma som säger att hennes barn är friskt? Hur har man mage att påpeka för en mamma att hon ska vänta och se till tonåren innan hon glädjs över sitt barn.Ibland är det bättre att bara HÅLLA KÄFTEN! Men vissa kan inte det... vad är det för FEL?Usch vad arg jag blir när jag läser insändare från folk som tror att de har rätt att säga vadomhelst till någon. T ex bara för att denna någon är rökare.
    För att hon ännu inte vet om hennes barn har fått några men av att hon rökt. Bara för att barnet föds friskt så vet hon ju inte att hon inte skadat barnet?

Hur jag har mage att påstå att hon ska vänta till tonåren innan hon vet att barnet inte blivit skadat? JUST för att det kan ta så lång tid, eller ännu längre, innan hon vet om hon skadat sitt barn. Men visst ska hon glädjas över sitt barn. Har jag påstått att hon inte ska det? Det är konstigt att du upprörs över fakta. För visst är det bevisat att rökning under graviditeten skadar barnet.

Detta är ett diskussionsforum. Kan man inte ta att saker diskuteras så bör man kanske inte vara här? Inte tänker jag hålla käften ialla fall!
  • pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-19 19:56:22 följande:
    pusselbitar: Men vem anser du att du är som har rätt att slänga det upp i ansiktet på någonannan? Är det ditt ansvar att göra det, tror du?
    Som sagt, det är ett disskusionsforum. Jag tar mig inte rätten att slänga upp det i ansiktet på någon utan jag tar mig rätten att ifrågasätta. Fast det är tydligen ett känsligt ämne att ifrågasätta rökares rätt att röka under graviditet.
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----