• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • saga o kevin
    Anonym skrev 2006-07-20 19:05:18 följande:
    Svar till signaturen Saga och KevinVar inne och läste lite i denna tråd då jag själv nyss har fått ett positivt gravtest och är rökare. Håller på och trappar ner då det inte är bra för barnet i magen att bara sluta tvärt eftersom då mammans kropp kan få nikotin sug och bli orolig mm så vi rådfråga bm om vad som var ok...Fick då svaret att nikotin plåster är mycket bättre än att barnet får i sig cigarett röken då det är den som är bland de största riskfatorerna för att barnet senare kan få astma och drabbas av för tidig spädbarns död.Så det jag ville säga med detta inlägg är att tyvär har du fel i att det är farligare att använda nikotin plåster än att röka.
    nikotinplåster ger nikotin hela tiden därför är de farligare o använda plåster än o röka..
    snus är ännu farligare är rökning 
  • Anonym

till saga och kevin. Ja ja tro det om du vill men bm sa att det inte var så och min pappa är läkare och sa att det var de dummaste han har hört. Visst är det inte bra men det är MYCKET bättre än att röka. Med Plåster så får inte barnet i sig rök och tjära.

• Anonym (jag ville)

När jag vart gravid så visste jag att röknkning inte va bra för mig eller barnet,men jag slutade i6mån..sen amma jag i 8..& tyvärr längtade jag efter en cigg HELA tiden så jag börja direkt igen!!!Äntligen var ammningshelvetet över!!!!!!!!!!men det är inte lika gott nu med liten på armen........

• Regiinaa

Jag rökte när jag var gravid. Kunde absolut inte sluta.
    Alla i min omgivning svek mig. Ingen ville veta av mig när dom fick reda på att jag var gravid. Min mamma ville inte se mig bara, hon slängde ut mig hemifrån. Hom tyckte att jag var för ung. Försökte dra ner på rökningen så jag minskade till två cigg om dagen i mitten av min graviditet. Men det var så svårt. Jag ville ju inte skada min bebis iheller. Jag tog en cigg när jag mådde dåligt helt enkelt. Nästa gång jag blir gravid så är det nog annorlunda, det är ju lättare om man har stöd från familj och vänner.

• saga o kevin
    Anonym skrev 2006-07-21 00:40:59 följande:
    till saga och kevin. Ja ja tro det om du vill men bm sa att det inte var så och min pappa är läkare och sa att det var de dummaste han har hört. Visst är det inte bra men det är MYCKET bättre än att röka. Med Plåster så får inte barnet i sig rök och tjära.
    men herregud. jag var ute på nätet o kikade ,de finns ju forskning på de ,att nikotin är skadligare än rökning pga att de avger nikotin hela tiden.
  • Anonym

regiina Jag tycker jätte synd om dig men hoppas att det har löst sig i alla fall Kram på dig

• puss

faktum är att trots 200 sidor och många desperata försök, så finns det fortfarande inget skäl att röka under graviditeten.

• Cassiss

Jag e gravid å ickerökare, så jag kan ju inte komma å säga "ja hade jag vart rökare å blivit gravid så hade jag slutat" jag kan ju faktiskt inte säga så eftersom jag inte har ngt nikotinberoende....

Vet inte om dt e skrivet innan i denna tråd men jag har läst ngnstans (kom ej i håg var) att om man e storrökare innan man blir gravid så skulle man inte sluta röka helt när man fick veta att man var gravid, utan bara dra ner på dt, för bebisen e ju redan åxå till viss del beroende. OBS jag kan ju ha fel i detta påstående!

Sen att jag tycker att dt ser väldigt illa ut när gravida röker lr mammor som går runt med barnvagn å röker e ju en annan sak

• Anonym (Killah)
    Nikotin ÄR INTE lugnande. Snarare tvärtom. Nikotin är ett beroendeframkallande gift som lurar hjärnan och kroppen, samtidigt som de ökar pulsen och drar samman blodkärlen (samma effekt som stress)

Varför ska alla gå på alla myter om rökning. Rökning, nikotinplåster, snus allt är samma skit i olika förpackningar. Ingenting av dessa preparat är BÄTTRE än de andra. Det är som om du skulle hoppa från 25 eller 23 våningen med huvudet före liksom De innehåller ju alla GIFTET NIKOTIN.

Varför oroar sig alla om räkor, fisk o sånt annat man äter ÖHT och sen är det OKEJ att nyttja RENT gift under sin väntan?
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----