• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Beckah82
    imperia72 skrev 2006-07-19 13:06:51 följande:
    Jag tycker att det är så konstigt att det är förbjudet att köpa ut nikotin till barn under 18 år, men helt okej att "bjuda" sitt foster/barn på det!
    *lol*

Applåder, vilken smart kommentar Det borde man spinna vidare på! Kontakta politiker. Detta kan ju bli inkörsporten till ett förbud för sjutton!
    ♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • Mirva

maddiz:
    Det aer ju mycket moejligt att din bm inte ens kaenner till moejligheten. Ibland kan man behoeva gaa hoegre upp foer att faa raett till saadant man aer beraettigad till. Eller till naagon annan.

Jag hade astma i flera aar innan jag hamnade hos en laekare som skickade mig paa en maanadsvistelse paa en astmaskola i Aare, med foerberedande sjukpenning.

• pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-19 11:58:08 följande:
    Alltså hur kan man ifrågasätta en mamma som säger att hennes barn är friskt? Hur har man mage att påpeka för en mamma att hon ska vänta och se till tonåren innan hon glädjs över sitt barn.Ibland är det bättre att bara HÅLLA KÄFTEN! Men vissa kan inte det... vad är det för FEL?Usch vad arg jag blir när jag läser insändare från folk som tror att de har rätt att säga vadomhelst till någon. T ex bara för att denna någon är rökare.
    För att hon ännu inte vet om hennes barn har fått några men av att hon rökt. Bara för att barnet föds friskt så vet hon ju inte att hon inte skadat barnet?

Hur jag har mage att påstå att hon ska vänta till tonåren innan hon vet att barnet inte blivit skadat? JUST för att det kan ta så lång tid, eller ännu längre, innan hon vet om hon skadat sitt barn. Men visst ska hon glädjas över sitt barn. Har jag påstått att hon inte ska det? Det är konstigt att du upprörs över fakta. För visst är det bevisat att rökning under graviditeten skadar barnet.

Detta är ett diskussionsforum. Kan man inte ta att saker diskuteras så bör man kanske inte vara här? Inte tänker jag hålla käften ialla fall!
  • Trancequeen

Att ni rökare har gjort erat val att röka när ni väntar barn, OK!
    MEN att era barn får lida för ett så korkat beslut tycker jag inte är OK. Hur tänker du? Skulle du kunna leva med dig själv om du sätter ett osyldigt barn till världen med missbildningar, bara för att DU är korkad nog för att inta tobak?!

Avskyr rökare!
  • imperia72

Inte bara med missbildningar utan också till ett beroende som inte mamman klarade av att ta sig ur, det var lättare att låta barnet ta den abstinensen som hon skulle ha haft i stället.
    Att tro att ett barn till rökande mammor föds utan att få abstinens efter nikotin är befängt, nikotin är ett beroende fram kallande medel har du från början blivit van vid det så får du svårt att sluta oavsett om du är en bebbis eller vuxen!

• Microlys

Konstigt... vet inte om jag har rätt eller fel men det VERKAR som om de som är rökare valt att vara anonyma i denna diskussion, medan icke-rökarna visar sin identitet... Vad säger det, tycker ni?

Och Imperia72, vilken superbra kommentar! Tänk att man än så länge FÅR ge sitt barn nikotin i magen men inte sen när det är fött... då måste det vänta ända tills det blir myndigt...

• Anonym (trött)

Anledningen till att rökarna valt att vara anonyma här kan du läsa i ts...
    Om man bara nämner cigg så blir man ju påhoppad från alla möjliga håll av alla som hatar rökare..
    Börjar bli häxjakt tycker jag!
  • maddiz

Mirva.. Ja men ska jag strida för nåt som är så självklart som du säger, mycket konstigt lär jag ju säga..

• maddiz

Microlys..
    Jag är en fd rökare, men jag står inte på nån sida så..vet att det är ett helvette att sluta, och jag vet att predikningarna inte funkar för fem öre..
    Jag slutade bara, det enda som funkade, fast visst..suget är stort än, och det kommer att dröja en massa herrans år innan det suget är borta, så sant så..

• spacebeare

har inte läst hela tråden orkar inte...
    nån klaga på att vi rökare var anonyma så jag visar mitt fula nylle ....
    är 12+3 och har inte lyckats sluta röka(röker 1 om dan ung) och jag har det inte lätt att sluta så jag tror att folk olika grader beroende men jag ska!!!!!
    kom ihåg att nikotin är den mest beroendeframkallande av alla droger
    "nyttigheten" i att röka vet nog vi rökare bättre än ickerökarna så uppmuntrande ord istället för pekpinnar funkar nog bättre ifall ni vill hjälpa till

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----