• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Huskatt

En sak finner jag lite märkligt.I nästan all info som finns om röknig och graviditet används ordet "kan".
    Men i denna tråd finns det lilla ordet inte med, utan här är det ett faktum.
    Kan det vara så att forskare "tror" och vi "vet"?

• Anonym (...)

Visst det är inte bra för någon att röka, jag tror att alla som röker i sverige vet det.

Jag röker inte, och kan därför inte komma med komentarer "sluta det är inte så svårt".

Många som röker och försöker sluta då de är gravida, kan må psykiskt dåligt av det. Därför är det bättre att dessa som gör det röker färre cigg om dagen, än vad de brukar göra. Mår inte den blivande mamman bra så mår inte fostret bra.

Visst skulle fostret må bättre om mamman kunde sluta helt, men se under 70-talet inte var der fler missbildningar då.

Jag tror att vissa håller på att trigga upp andra med rökning och alkohol. T ex hamnar inte så mycket alkohol i bröstmjölken, det är inte skadligt för barnet om den ammande mamma tar ett glas vin till maten. Eller om den gravida kvinnan tar ett glas vin någon gång under sin graviditet.

Samhället nu kommer bara med mer förbud och moraliserar folk, fram med det sunda förnuftet.

• Jeffa

Visst är det så att samhället kommer med fler och fler moralkakor till folket, men det verkar ändå dumt att utsätta foster och barn för mer risker än nödvändigt. Att försöka sluta röka, undvika alkohol, etc.
    Man vill väl ge sitt barn en så bra start som möjligt!

Finns förresten fördelar. Rökning under graviditeten hämmar fostrets tillväxt, vilket bäddar för en mindre smärtsam förlossning, givetvis på barnets bekostnad...

• Microlys

Evaviola:

Nej jag vet att inte fostret andas, och jag gillar också att märka ord... men detta är väl en petitess i det stora hela eller??? Jag menade såklart det där med syresättningen...

• AnneSophie

Anonym(...)

Jag är hemskt ledsen men...vilket snack!

"Många som röker och försöker sluta då de är gravida, kan må psykiskt dåligt av det. Därför är det bättre att dessa som gör det röker färre cigg om dagen, än vad de brukar göra. Mår inte
    den blivande mamman bra så mår inte fostret bra."

Jag vet inte hur många ziljoner gånger jag läst detta nu som ett sätt att rättfärdiga rökande under graviditeten.
    Det stämmer inte. Ok?
    Finns ingen forskning som stödjer det påståendet och de BM och läkare som ibland kläcker sådant gör två fel;
    1) dom kommer med egenpåhittad sanning
    2) lurar blivande mammor att tro att det kanske inte är så farligt iallafall...vilket är livsfarligt för det invaggar i en faslk trygghet, och stärker förnekelsen, och tillåter kvinnorna att fortsätta.
    Tänk om en BM eller läkare hade sagt samma sak till en gravid kvinna som super eller knarkar? Fatta vilket ramaskri det hade blivit?
    - "Ah mår du dåligt om du inte dricker två flaskor vin om dagen? Jamen, dra ner på det till en flaska eller en halv så blir det nog bra. Mår mamman bra så mår fostret bra serru."
    Hello?
    Hur kan man lura sig att tro att det skulle vara bra eller ok eller acceptabelt på något vis?

Oavsett hur dåligt mamman mår psykiskt under graviditeten så mår fostret ALLTID bättre av att mamman INTE röker alls än att hon fortsätter röka, oavsett hur mycket eller lite.

Mamman kanske mår självfallet kasst första veckorna, så blir det ju när alla gifterna ska ur kroppen, MEN fostret mår av rökningen fysiskt dåligt hela tiden och konsekvenserna av rökning under graviditet kan bli så ödersdigra att det faktiskt inte egentligen finns några alternativ till att sluta, och det helt såklart.

• amswart

Hej. Ville bara peta in att jag själv oxå vet med mig barnmorskor som säger sånt som att det är bättre att röka, men skära ner, än att sluta helt om man mår dåligt... finns dom som t.o.m rekomenderar att man dricker rödvin under graviditeten mot järnbrist... tragiskt men sant och om man då har ett beroende kan det va som att gripa efter halmstrån... Och visst så kanske dom har rätt till viss del, men att det ena inte är bra och det andra dåligt... utan att det är som att välja mellan pest och kolera

• maddiz

Mirva, förlåt att jag påpekar än en gång, men alla får INTE åka på rökavänjningsklinik på bekostnad av sitt landsting..

• Anonym (5omdan)

AnneSophie: Du har vid ett antal tillfällen omkullkastat teorier som andra har. Tex nu senast att det är bättre om den havande röker LITE än om hon mår dåligt. Tidigare var det någon som sa att hennes barnmorska sagt att det viktigaste är att man slutar 1-2 månader innan födseln, eftersom då hinner fostret bli återställt. Dessa teorier har du helt självsäkert omkullkastat.

Jag vet inte om de stämmer eller inte, för jag har inte själv forskat inom området. Men jag antar att du har det, eftersom du är så tvärsäker på din sak. Har du lagt ut resultatet av din forskning på nätet någonstans så att man kan få tal del av hela resultatet? Det skulle vara intressant.

Du verkar vara så säker på din sak, och inte alls som många andra som bara redovisar andra forskares teorier hej vilt och väljer vad de ska tro på och inte. Detta gäller båda sidorna gär i debatten.

• Anonym (5omdan)

Huskatt: Jag här är det några stycken som VET. I fortsättningen behöver vi inte använda oss av några utbildade forskare. Det är bara att fråga på FL. Det är ändå här sanningen kommer fram.

Så sjukt att samhället slösar en massa pengar på forskning när "de som VET" mer än gärna sprider sina teorier här. Helt GRATIS dessutom!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----