Anonym(...)
Jag är hemskt ledsen men...vilket snack!
"Många som röker och försöker sluta då de är gravida, kan må psykiskt dåligt av det. Därför är det bättre att dessa som gör det röker färre cigg om dagen, än vad de brukar göra. Mår inte
den blivande mamman bra så mår inte fostret bra."
Jag vet inte hur många ziljoner gånger jag läst detta nu som ett sätt att rättfärdiga rökande under graviditeten.
Det stämmer inte. Ok?
Finns ingen forskning som stödjer det påståendet och de BM och läkare som ibland kläcker sådant gör två fel;
1) dom kommer med egenpåhittad sanning
2) lurar blivande mammor att tro att det kanske inte är så farligt iallafall...vilket är livsfarligt för det invaggar i en faslk trygghet, och stärker förnekelsen, och tillåter kvinnorna att fortsätta.
Tänk om en BM eller läkare hade sagt samma sak till en gravid kvinna som super eller knarkar? Fatta vilket ramaskri det hade blivit?
- "Ah mår du dåligt om du inte dricker två flaskor vin om dagen? Jamen, dra ner på det till en flaska eller en halv så blir det nog bra. Mår mamman bra så mår fostret bra serru."
Hello?
Hur kan man lura sig att tro att det skulle vara bra eller ok eller acceptabelt på något vis?
Oavsett hur dåligt mamman mår psykiskt under graviditeten så mår fostret ALLTID bättre av att mamman INTE röker alls än att hon fortsätter röka, oavsett hur mycket eller lite.
Mamman kanske mår självfallet kasst första veckorna, så blir det ju när alla gifterna ska ur kroppen, MEN fostret mår av rökningen fysiskt dåligt hela tiden och konsekvenserna av rökning under graviditet kan bli så ödersdigra att det faktiskt inte egentligen finns några alternativ till att sluta, och det helt såklart.