• Microlys

-----Rökning under graviditeten-----

Till trådstartaren: Det är otroligt egoistiskt att röka när man är gravid, hela ditt inlägg är egoistiskt. DU har valt att röka, ja självklart är det ditt val. Men det är INTE ditt barns val, du har påtvingat ditt barn din rökning. Antagligen kommer även barnet att börja röka när det blir större, du har redan givit det ett beroende av nikotin. Men detär kanske så du vill ha det.

• Microlys

Glömde ju säga att jag också rökte innan jag blev gravid, men slutade ca en månad innan jag blev det. Jag snusade också. Men jag slutade tvärt. Jag visste att jag mådde sämre av att röka, var mer stressad (eftersom man ju måste HINNA röka efter maten på jobbet etc...), hade sämre sångröst (har sjungit sedan 1989) osv... det ni kallar abstinens märkte jag inte av det minsta... jag kände bara hur jag blev piggare, fick finare hy, luktade godare, fick bättre kondition... jag har inte nog med positiva saker att säga om att sluta röka... INGET är bra med att röka om man jämför med hur jag har det nu.

Jag läste boken "Äntligen Icke-rökare" av Allen Carr, den har en slags omvänd psykologi som får en att inte vilja röka mer... ingen skrämselpropaganda eller så, utan den t o m uppmuntrar en att röka medan man läser... så OM ni nu vill sluta röka, men inte tror ni kan, läs den så ska ni se att det går.

Till Anonym (Smokey): Angående din kommentar till Marlene78 om rökrum i livmodern... Jag tror nog det är värre än ett rökrum där om man röker... ett rökrum kan man i alla fall välja ifall man ska gå ut ifrån eller stanna kvar i... Varje gång man drar ett bloss slutar fostret andas för en stund... Och av nikotinet får det syrebrist... Ja alla ansvarstagande mammor eller blivande mammor väljer ju HELT själva hur de vill behandla sina barn...

Lycka till alla blivande mammor!

• Microlys

Evaviola:

Nej jag vet att inte fostret andas, och jag gillar också att märka ord... men detta är väl en petitess i det stora hela eller??? Jag menade såklart det där med syresättningen...

• Microlys

Konstigt... vet inte om jag har rätt eller fel men det VERKAR som om de som är rökare valt att vara anonyma i denna diskussion, medan icke-rökarna visar sin identitet... Vad säger det, tycker ni?

Och Imperia72, vilken superbra kommentar! Tänk att man än så länge FÅR ge sitt barn nikotin i magen men inte sen när det är fött... då måste det vänta ända tills det blir myndigt...

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----