• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (Killah)

den förra tråden om just orsaker till att röka under grav. verkar ha tagits bort... ???

• Dia Dhuit

Men inte ens rökaren mår bra av att röka. Så att inte sluta för sin egna skull visar ju på att man inte tycker att man är värd bättre, eller?

• Anonym (Killah)

Det gör alla trådar isåfall där folk försvarar sin rökning enligt mig. Men det är ju min åsikt...
    Men alla tänker väl olika

• listo

Killah: Ja, jag kan hålla med dig till viss del... men läser man reglerna så ser man att det inte är förbjudet att t.ex. diskutera rökning, tala om att man själv röker eller att man inte tänker sluta. Däremot är det inte tillåtet att skapa trådar eller skriva inlägg som kan anses UPPMUNTRA människor till att röka under graviditet.
    Och den bortplockade tråden var ju just en sådan.

Jag tror att det säkert har plockats bort enskilda inlägg i olika röktrådar där någon gått över gränsen och skrivit saker som anses vara uppmuntran att fortsätta röka.

• Anonym (Killah)

Listo: vad jag förstod så var det väl en god tanke bakom: att få rökare att tänka om för alla har ju massa argument varför de röker. Men ingen hade varit inne o skrivit ett vettigt där ännu. Därför tycker jag det är synd. nå ja.

• listo

Ja, jag förstår hur du menar... grejen är väl att man måste fundera på hur man uttrycker sig. En sådan tråd kan lätt tas som tips på orsaker till att inte försöka sluta.

Men men... det är ju OT, så vi får väl släppa ämnet. Alternativt starta en ny tråd typ: "Varför lyckades du inte sluta röka under din graviditet?" och ta den vinkeln istället...

• Dia Dhuit

Men jag undrar varför det fortfarande accepteras att röka under graviditeten? När man vet att det är skadligt. När man kallar det en drog.

Det är ju inte OK att andävda någon drog under grviditeten. Varför gäller inte detta då rökning.

Handlar det kanske om bildning?

Vad vet jag. Tycker bara det är sorgligt att man inte söker hjälp då för att sluta röka, om man saknar viljan.

Rökare får ta sig i kragen och se till att hitta den där viljan, för det finns inga saker i världen ni kan köpa till era barn för att kompensera upp skadorna rökningen orsakar dem.
    Om man inte kan ge upp rökning, vad kan man då ge upp för sina barn?

Jag tror att det handlar om glättja och lathet. Att man "unnar" sig saker för lätt, och att rökare "unnar" sig cigaretterna hela tiden, och därmed påstår att man inte kan sluta. Rökare har inte någon sjukdom som får dem att fysiskt inte kunna sluta.

Det handlar i grund och botten om vilja, och insikten av att man måste leva med suget efter cigaretter utan att för den skullen ta upp cigaretterna. Som primär före detta rökare, är det bara att inse att det där suget troligtvis kommer sitta kvar i resten av ens liv. Men det suget är ju inte dödande.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----