• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • nusse1

+ ökad risk för cancer och andra hemska sjukdomar som att tarmarna inte växer ihop som dom skall på barnet, det är en sjukdom som ENBART drabbar rökare. Tex min FD kompis vars barn höll på att dö, hon fortsatte att röka trots att lilans liv svävade i fara fy!!! Som tur är dottern nu helt frisk med bara ett litet ärr på magen men oxå en liten rökfri rökare....

• Jessyelina

nusse1... vänta bara snart kommer det en massa MEN JAG RÖKTE OCH MITT BARN MÅR HYVENS OCH MÅDDE HYVENS I MAGEN- inlägg . För barn i magen kan ju verkligen berätta hur de mår... Men visst.
    Och sjukdomar som kommer längre fram i tiden har ju absolut inget me rökningen o göra eller hur.

Nu var andra hälften av detta inlägg ironiskt så slipper jag bli anmäld för att sympatisera rökning nu också.

Det är HAVSLUFTEN som gör det! Skyll inte på mej!
  • nusse1

Det säger sig ju självt hur mkt skada barn tar av rökning när så många vuxna dör och får svåra sjukdomar pga av just rökning!! Jag slutade för två mån sen utan att va gravid så hade jag haft ett barn i magen finns det inte att jag skulle kunn ta 1 BLOSS!!!!!

• Jessyelina

nusse1 tyvärr även om man brinner för detta ämne så är det nästan ingen idé att ge sig in i en sån här diskussion i hopp om att hjälpa eller vara till stöd fast man varit i samam sits och lyckats ta sig ur. Då e men genast en besserweisser, klankar ner på andra och inser inte hur synd det är om den som röker.
    Så blir man anmäld för "personliga påhopp" också. Och får varningar...

• nusse1

Ja gud ja, men folk får gärna anmäla mej. kan det lätta deras dåliga samvete över vad dom orsakar sina små foster via rökning så gärna för mej... Jag e skittrött på folk som inte tål sanningen!! Då skall man bennemej inte diskutera heller!!!

• nusse1

Nu skall jag ut å träna Vi kanske hörs här igen eller har du gett upp Hej så länge...

• Jessyelina

Jag ger aldrig upp!  men nu ska jag faktiskt koncentrera mej på att få ut bebis... BF idag...
    måste nog skena i trappor osv...

• Dia Dhuit

Jag tycker det är helt bisarrt att folk sitter och säger, "min mamma rökte när hon väntade mig, och jag har inte fått några skador"!

Att röka under graviditeten måste bygga på okunskap. Att kvinnor rökte under sina graviditeter förr, var ju faktiskt brist på kunskap om rökning.
    Nu vet man ju att det är farligt. Ändå försöker man påstå att det inte är det, att det inte är orättvist mot det ofödda barnet. Man försöker hävda sin egna rättighet framför barnens. Att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp osv.

Nej, det har man inte!! När man valt att behålla sitt barn, när abort inte längre är ett alternativ, är inte heller rökning på något sätt OK.
    Jag anser att från det att man bestämt sig för att bli förälder och är gravid har man ansvar över ett annat liv. Man kan inte dricka alkohol, röka eller knarka.
    Kanske har man tur och får ett friskt barn....denna generationen...Men vad en generation gör, påverkar flera generationer!!!!! Så röker du med ditt barn, kanske ditt barn föds någorlunda frisk, men inte ditt barnbarn!

Sitt inte heller och säg att vi inte vet hur svårt det är. Vi vet, jag har varit där, storrökare, som slutade när jag fick ett + på stickan.

Att vara en bra förälder hänger inte bara på att man inte röker, under graviditeten, men jag anser att det visar på hur mycket man är beredd på att ge upp för sitt barn. Kan man inte ens ge upp rökningen, vad kan man ge upp då. Varför går mammans rättigheter före barnens?

Vad en generation gör, påverkar flera generationer!

• Jessyelina

Dia Dhuit:

Jättebra skrivet men du kommer antagligen även du att tolkas som en nedvärderande besserweisser.

Eftersom rökande mammor har rökande mammor och nästan alla har rökt under graviditeterna också är väl DET om något en orsak. För när jag tänker efter känner jag INGEN som har en rökande mamma som inte röker själv. Vare sig kille eller tjej... Det är lite skrämmande.

Så att sluta röka under graviditeten och fortsätta ett rökfritt liv som förälder har säkert stor verkan i framtiden på hur många nya rökare det kommer att hamna under tobaksbolagens hårda dödsdom....

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----