Inlägg från: Anonym (arg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (arg)

-----Rökning under graviditeten-----

Är det ett val att skada sitt barn? okej, att skada sig själv genom rökning. men nu står man faktist för två liv, och jag tror inte barnet är speciellt förtjust i din rök. Tänk vad du utsätter ditt barn för, och vad som för med sig i det.

• Anonym (arg)

jag måste hålla med dig där. jag är själv gravid och rökare. men herregud kvinnorna har levt i alla århundrade och rökt. likadant känner jag med smärtlindring till förlossningen. dom har klarat sig i alla åren innan detta kom.

händer de något med mitt barn i magen får jag fan skylla mig själv. de är ingen annans fel.

måste då påpeka att allt ser så bra ut så. och att min mamma har rökt med alla mina syskon och mej!

• Anonym (arg)

ÅHHHHHH blir så arg på folk som måste anklaga andra! Bry er om era egna liv. och skit i andras. Är man vuxen nog för att skaffa barn så är man vuxen nog för att bestämma angående sin egen rökning! Tror att alla som klagar ner på alla andra inte är så perfekta dom heller vad det gäller deras graviditeter. Säkert ätit något som man inte ska. o.s.v

• Anonym (arg)

juicy

Men om klankar ner på någon annans fel, så ska man inte göra fel själv.

Oavsett om det gäller en enda gång under graviditeten. TÄNK OM, det skulle bli något fel på barnet just för den gången???!!!!!

• Anonym (arg)

selin07

Jag vet att jag GÖR FEL. men det jag menar är att om du ex. stressar mycket, så skadar det barnet. Men det är det ingen som tänker på... eftersom stress är en del av vardagen! det finns så mycket som jag hört att man inte ska göra under graviditeten. Jag vet att rökning skadar, att rökning är FEL, men det äe fortfarande MITT val!!!

• Anonym (arg)

Hur kan man lära sig av sina misstag om man vet vad man gör?

Om du äter något som du vet att du inte borde... då gör du ju det med mening.
    Då kan du inte säga att det är ett misstag.
    Sen sitter du där efter två måånader och tänker... "det hände inget förra gången så.... "

Som sagt, vet att det är fel.. men trött på att alla andra ska lägga sig i.
    de förvärrar bara situationen, iallafall för mig!

• Anonym (arg)

Selin07

Jag förstår vad du menar.

Min syster hade jätte svårt att bli gravid, fick missfall på missfall...
    Efter många års försök så blev hon slutligen gravid. Hon läste och FÖLJDE "regelboken" för vad man ska äta, och inte äta, och inte göra under sin graviditet.
    Aldrig sett någon som vart så noga med sin graviditet.
    Hon gick på alla kontroller, allt var bra, fram tills dom V38 såg att det var något fel på barnets hjärta... LillKillen kom ut och fick leva i 10 timmar tillsammans med sin mamma och pappa på grund utav att hjärtat var missbildat.

I hennes nästa graviditet så åt hon det hon ville, och gjorde det hon vill.
    Okej, ingen rökning...
    Det barnet överlevde, och mår hur bra som helst idag.

Efter hennes första förlust så resonerade hon som så att om det gick åt helvete även fast hon gjorde precis allt man skulle och lät bli allt som man inte skulle, så skulle hon inte göra så en gång till...

förstår fortfarande era resonemang angående rökningen. alla vet att det inte är bra.
    men... som sagt, det är ens eget val!

• Anonym (arg)

selin07

Tyvärr så funkar det inte så med mitt dåliga samvete... det förvärrar bara saken.
    Som sagt... jag har sökt hjälp på MVC men fått förklarat för mig att om jag slutar 1-2 månader innan barnet föds så hinner det återhämta sig i magen. Jag vart förvånad själv över att höra en BM säga så... men det var svaret jag fick.
    Hon tyckte inte att jag skulle stressa, utan hon menade att det oftast bara förvärrar saken.

Jag försöker sluta, men allt tjat gör saker värre. tyvärr.
    Önskar att jag kunde sluta lika lätt som vissa... och ja, jag lider av allt det här...
    men jag menar fortfarande att det är ens eget val.

Plåster och snus tyckte hon verkligen inte, för det är lika farligt...
    sen är det svårare att sluta snusa än att röka... sägs det....

• Anonym (arg)

Jag förstår vad ni menar. och jag föröker...
    Jag kan inte säga så mycket mer.

Men tycker fortfarande att dom som gör andra "fel" själv... inte ska klaga på andra.

Jag vet att bebben i min mage inte har något direkt val, nej jag vet det.
    Jag har aldrig varit arg på min mamma för att hoon rökte när hon väntade mig, inte ens innan jag började röka själv....

Men tycker bara att allt tjat om rökning är så fruktansvärt.
    Ni förbättrar inte situationen.

• Anonym (arg)

Jag förstår vad du menar med att min BM sa så. Jag gick dit enbart för att FÅ HJÄLP förra gången, men det var svaret som jag fick. Och jag tycker att det är fel att hon säger så, JA. Och det är inte enbart till mig hon sagt det, har en väninna som har samma BM och hon sa exakt samma sak till henne... Så jag vet inte om hon är rökare själv lr vad det är...
    Men jag  hålller med dig om att det hon sa är fruktansvärt fel av henne och säga.
    Men tror att hon inte ville stressa upp mig när det gäller rökningen och att jag ska må ännu dåligare av det. eftersom barnet känner av hur mamman mår psykiskt.

Gick på anti depressiva när jag vart gravid, och när jag var till läkaren så ville jag sluta med dom. Men blev tillsagd att fotsätta att äta dom under graviditeten, på grund av att om jag skulle få ett "bakslag", så skulle bebisen må dåligare av det än vad den gör av att jag äter medicinen...

Kan säga av alla dom jag träffat under den här graviditeten (läkare, psykologer, Bm o.s.v)
    Så säger alla samma sak. Mår man dåligt psykiskt så är det det värsta för barnet...
    Sen vet jag inte... jag kanske har träffat "FEL" sorts läkare.....

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----