Inlägg från: Anonym (5omdan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (5omdan)

-----Rökning under graviditeten-----

Tyvärr röker jag också under graviditeten. Har satt 5 om dagen som max. Räkte minst en ask om dagen tidigare, och det har jag gjort i 17 år. Inget man bara lägger av med, tyvärr.

• Anonym (5omdan)

Marlene78: Jag frågade inte om hur mycket mina cigaretter är för mitt barn. Så jag fattar inte varför du anser att du måste komma och skriva mig det på näsan.

• Anonym (5omdan)

Marlene78: Nej så skrev jag inte. Jag skrev att jag hade satt 5 st som max. Inte att jag "bara" röker 5.

Och jag har fortfarande inte bett dig om en åsikt angående hur mycket det är. Varför bara hoppa på folk sådär?

• Anonym (5omdan)

Marlene78: Men jag har inte skrivit något om barnets intag, utan om mitt intag.

• Anonym (5omdan)

Anonym inlägg 1517: Tack för ditt inlägg! Det är så jag också resonerar.

Blir bara så irriterad när personer helt oombedda kommer och skriver en på näsan. Som om alla som inte röker autommatiskt skulle vara lämpligare att skaffa barn...NOT!

• Anonym (5omdan)

Marlene78: Hur kommer det sig att en del kan sluta medan andra inte kan?

FÖR ATT MÄNNISKOR ÄR OLIKA INDIVIDER!

Därför kan man aldrig säga att en annan människa KAN sluta röka, för man vet inget om det. Man vet inget om vad cigaretterna faktiskt betyder för denna andra människa. Att spä på denna människas ångest är att göra problemet värre. Bättre att visa lite medkänslighet och ödmjukhet, vilket också är bra egenskaper hos en förälder för övrigt......

• Anonym (5omdan)

Jag vågade inte säga det, men jag känner också många som rökt under graviditeten, och de har ALLA fått helt friska barn. De icke friska barn jag vet är födda av mammor som inte rökt under graviditeten.

Nu menar inte jag att det är generella fakta bara för att det just är så bland de som jag känner till, men innan man stirrar sig blind på skrämselfakta om rökning så kanske man kan tänka ett steg längre. Det är jävligt inne att klanka ned på rökare idag, så det görs nog också i onödan.

Och som Huskatt skrev i inlägg 1528, så finns det fler faktorer som spelar in. Men det är fortfarande mest "inne" att klaga på rökare.

Jag hoppas verkligen att det inte är någon överviktig person (gravid) som är här och klankar ned på rökare. Eller någon som är sjuklig av sig rent allmänt. Eller för gammal.....

• Anonym (5omdan)

Marlene78: "Ja, röken innehåller gifter som fastnar i kläder ochpå huden och som sedan kan falla av... Efter en nyrökt cigg så är lungan nyss fylld med ny rök och nya gifter som kommer upp med andetagen.."

Men snälla nån! Hur ren tror du att luften är i allmänhet idag? Bara för att nämna ett exempel. Det kanske inte går att skydda sig eller sina barn från ALLT! Det är liksom lite skadligt när det går åt det extrema andra hållet också.

• Anonym (5omdan)

Lillpluttens mamma: "Jag antar att du även tycker det är ok att tända en cigg alldeles bredvid nån som står i t.ex en busskur?"

För bara några få år sedan skulle ingen reagera om någon gjorde det.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----