• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (tonårsmamma)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 16:07:29 följande:
    Jag sa först att det är ok att vi reser en gång med hans barn om han och jag sedan åker själva. Trodde aldrig att detta vuxna barn skulle vilja åka med mig och pappan. Men det ville han, trots att det inte varit roligt tidigare. Pappan vill och barnet vill. Det är jag som tycker det är helt meningslöst att slösa 20.000 kr på en resa som jag redan vet att jag inte kommer njuta av pga dels charter och bara solande, men även att vi är 3 personer som bor i samma rum.
    Ok så sonen tyckte inte att det var kul att resa med tidigare.
    Kanske är det då för att göra pappan glad och att dom trivs ihop.
    Men då tycker jag att det mer verkar vara din partner som absolut tycker att ni måste åka alla tre, sonen kanske tycker att det är ok att bara dom två åker.

Bo 3 personer i ett rum verkar inte vara något bra upplägg, möjligtvis om man bodde i en lägenhet med flera rum. Ska man ens föreslå en resa med en tonåring får man ju i alla fall boka 2 rum.

Det bästa är ju om dom 2 åker själva på en resa, och du och sambon åker på en.
    Funkar det inte ekonomiskt kanske det får bli 2 billigare resor eller i alla fall att du och sambon planerar en resa till när ni har råd så ni har något att se fram emot.

Det är ju inget fel att dom två åker iväg på en resa, men din partner får nog försöka förstå situationen, kanske även sonen föredrar en resa ensam med pappan. Din partner vill ha med dig men måste nog förstå att ni vill olika med semestern. 
  • Anonym (Är väl rätt najs att göra?)

Att ha med min vuxna bonus på semester tycker jag är riktigt roligt. Nån att shoppa med och som gillar ungefär samma grejer.  Fast blir kanske lite mer naturligt eftersom vi är ungefär samma ålder (jag är 3 år äldre).

Dessutom blir vi då 2 mot 1 om han vill gå på medeltidsmuseum eller sån shit.

• Anonym (MR klister)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 15:46:50 följande:

Min partner VILL resa med mig, helst med hans barn, pga att han inte har så bra ekonomi att resa mer än en gång per år. Därför vill han slå två flugor i en smäll så att säga. Han vill inte resa ensam med sitt barn, så nej han utesluter inte mig på något sätt. Men han känner att de senaste två åren har han rest bara med mig pga coronan etc och då är det barnets tur. 

Jag är inte bitter eller avundsjuk. Har bara lite svårt att förstå att ens en så stor tonåring VILL åka med mig och pappan, när man borde ha roligare med vänner tex. 

Dessa två urklipp är verkligen de som i mina ögon utmärker dig som en bitter och till viss del egoistisk människa. 

Om övriga livsfrågor i livet gällande den delen av familjen som du genom blod inte är en del av är lika stökiga med dig som partner så hade jag lämnat relationen om jag var mannen. 

Du saknar ju helt empati i denna frågan...
  • Anonym (Hmmm.. ...)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-16 07:09:16 följande:
    Dessa två urklipp är verkligen de som i mina ögon utmärker dig som en bitter och till viss del egoistisk människa. 

Om övriga livsfrågor i livet gällande den delen av familjen som du genom blod inte är en del av är lika stökiga med dig som partner så hade jag lämnat relationen om jag var mannen. 

Du saknar ju helt empati i denna frågan...
    Håller verkligen med. Han borde lämna TS och träffa en mer ödmjuk och fin kvinna som passar honom bättre.
  • Räkan77

Är det av ekonomiska skäl som din man vill att ni tre ska bo i samma rum? Har 19-åringen tackat ja till att bo i samma rum som er? Känns som ett upplägg som är dömt att misslyckas, bra att du backat ur. 

• Anonym (bonus)
    Räkan77 skrev 2022-06-16 09:43:50 följande:

Är det av ekonomiska skäl som din man vill att ni tre ska bo i samma rum? Har 19-åringen tackat ja till att bo i samma rum som er? Känns som ett upplägg som är dömt att misslyckas, bra att du backat ur. 

Ja, det är av ekonomiska skäl som han inte kan ta 2 separata rum. Tonåringen är ok med detta, vilket är konstigt att man ändå väljer att vilja följa med. Det är nog både tonåringen och pappan som vill resa, men inte jag. Jag vill isåfall att de reser tillsammans detta år och vi gör en resa senare om han har råd.

Jag har inte heller råd att resa så mycket, och vill verkligen inte betala 20.000 kr för en resa med tonåringen till ett all inclusive ställe om jag måste välja en resa per år. Ser inget egoistiskt med detta alls. Han prioriterar att resa med sitt vuxna barn och jag prioriterar att resa med honom eller ensam. hade jag haft mer pengar så hade jag gjort båda sakerna.
  • Anonym (äää)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 15:46:50 följande:

Min partner VILL resa med mig, helst med hans barn, pga att han inte har så bra ekonomi att resa mer än en gång per år. Därför vill han slå två flugor i en smäll så att säga. Han vill inte resa ensam med sitt barn, så nej han utesluter inte mig på något sätt. Men han känner att de senaste två åren har han rest bara med mig pga coronan etc och då är det barnets tur. Jag känner att det inte är några problem om vi sedan hade åkt ensamma igen på någon resa, men så blir det troligtvis inte pga ekonomin.

Nu har jag inte läst exakt hela tråden, men om han inte har råd så han han väl inte råd? 
    Han kan inte trolla fram pengar till två resor, antar jag, 

Ni har rest under coronan? 
    Ja, det kanske är barnets tur då. Du stannar hemma och slipper lägga pengar på den resan, och så bjuder du honom på en parrresa senare, som är en present från dig för att ni ska få ensamtid? 
  • Anonym (äää)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 10:43:26 följande:

Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. 

Det här funderade jag på också. Varför är det viktigt att just resa tillsammans? Och varje år?
    Jag är själv bonusförälder. Min man och jag har enbart rest ensamma utan ungdomar när vi åkt på spahelger och liknande (i Sverige) och en gång var vi 5 dygn ensamma på västkusten. Vi har aldrig varit utomlands de här ca 8 åren vi varit ett par. Vi har råd. Vi tycker däremot att vi umgås så bra och skapar egen tid utan att behöva lägga 20.000 på en resa varje år. 

Du kanske skulle må bra av att bredda ditt tänkande runt resor samt om hur man kan umgås bara de vuxna. 
  • Anonym (bonus)
    Anonym (äää) skrev 2022-06-16 10:45:25 följande:
    Nu har jag inte läst exakt hela tråden, men om han inte har råd så han han väl inte råd? 
    Han kan inte trolla fram pengar till två resor, antar jag, 

Ni har rest under coronan? 
    Ja, det kanske är barnets tur då. Du stannar hemma och slipper lägga pengar på den resan, och så bjuder du honom på en parrresa senare, som är en present från dig för att ni ska få ensamtid? 
    Jag förstår inte hur man kan säga att det är barnens tur när det handlar om en snart 20 åring. Självklart kan de följa med, men det är väl ändå inte ett måste längre när barn är vuxna?! Iallafall inte i en bonusfamilj. Är man en kärnfamilj så kan jag förstå att det vuxna barnet ibland hänger med på vissa resor, men annars förstår jag inte alls vad som är problemet. Detta är inga 10 & 12 åringar vi pratar om, utan vuxet barn.
  • Anonym (Lizzie)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 10:58:55 följande:
    Jag förstår inte hur man kan säga att det är barnens tur när det handlar om en snart 20 åring. Självklart kan de följa med, men det är väl ändå inte ett måste längre när barn är vuxna?! Iallafall inte i en bonusfamilj. Är man en kärnfamilj så kan jag förstå att det vuxna barnet ibland hänger med på vissa resor, men annars förstår jag inte alls vad som är problemet. Detta är inga 10 & 12 åringar vi pratar om, utan vuxet barn.
    Fast det är ju inte vi som ska tycka, utan din man. Han tycker att det är barnets tur och det kan ju inte vi ändra på. Inte du heller, tydligen. 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?