Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 16:07:29 följande:
Jag sa först att det är ok att vi reser en gång med hans barn om han och jag sedan åker själva. Trodde aldrig att detta vuxna barn skulle vilja åka med mig och pappan. Men det ville han, trots att det inte varit roligt tidigare. Pappan vill och barnet vill. Det är jag som tycker det är helt meningslöst att slösa 20.000 kr på en resa som jag redan vet att jag inte kommer njuta av pga dels charter och bara solande, men även att vi är 3 personer som bor i samma rum.
Ok så sonen tyckte inte att det var kul att resa med tidigare.
Kanske är det då för att göra pappan glad och att dom trivs ihop.
Men då tycker jag att det mer verkar vara din partner som absolut tycker att ni måste åka alla tre, sonen kanske tycker att det är ok att bara dom två åker.
Bo 3 personer i ett rum verkar inte vara något bra upplägg, möjligtvis om man bodde i en lägenhet med flera rum. Ska man ens föreslå en resa med en tonåring får man ju i alla fall boka 2 rum.
Det bästa är ju om dom 2 åker själva på en resa, och du och sambon åker på en.
Funkar det inte ekonomiskt kanske det får bli 2 billigare resor eller i alla fall att du och sambon planerar en resa till när ni har råd så ni har något att se fram emot.
Det är ju inget fel att dom två åker iväg på en resa, men din partner får nog försöka förstå situationen, kanske även sonen föredrar en resa ensam med pappan. Din partner vill ha med dig men måste nog förstå att ni vill olika med semestern.