Åka på semester med vuxet barn?
Förstår självklart att du vill åka med din partner men förstår inte hur du menar med nedanstående?"
Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället.
Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan.
Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. "
----------------------------------------------------------------------------------------------
Det är förståeligt att du vill resa med din partner men förstår inte riktigt ditt resonemang. Hur du tänker när du skriver vad som är rättvist? Rättvist mellan dig och barnet?
Att barnet åkt på en resa med sin mamma och en resa med sina vänner har ju inget med din partner att göra. Hur har det med rättvisa att göra gentemot dig?
Din partner har ju inte åkt med barnet. Hade din partner åkt med barnet hade man kunnat säga att det vore rättvist han åkte med dig men nu har han ju inte rest med någon så rättvisa förstår jag inte varför du tar upp, Det är ju inte rättvisa mellan dig och barnet för att barnet rest med andra.
Sen skriver du att det är mer rättvist att han åker med dig och sen att ni alla kan åka till hösten.
Men i nästa inlägg skriver du att kan hålla med om att han kan åka på en resa med barnet men problemet är att han bara har råd med en resa. Hur går det i hop med att du skrev att bara ni två borde åka nu och sen alla tillsammans i höst?
Det borde ju i så fall även gälla om han åker med dig först och sen att ni alla åker eller? Eller har han råd med två resor om det är dig han reser med först och sen alla tillsammans? Hur går det ihop?
Så förstår inte riktigt ditt resonemang.
Med det sagt förstår jag verkligen att du vill resa själv med din partner, det är inte ditt barn och vill vara med din partner och göra saker ihop bara ni, inget konstigt alls.
Dock kan jag även förstå din partner om det bara kan bli en resa och att han vill ha med sitt barn på en resa och har trevligt ihop precis som barnet hade med sin mamma.
Det är en upplevelse i hop med barnet. Man vet ju heller inte om det kanske är sista gången på länge. Nästa år kanske barnet har andra planer.
En del skriver att det är konstigt att vuxna barn åker med, jag upplever att det var lite så när jag själv var i den åldern men numer reser många unga med sina föräldrar.
Jag har själv tonåringar och dom följer gärna med på resor, nu är en 17 år och den andra yngre.
Dom har annars fullt upp med aktiviteter och kompisar mm men dom gillar att resa.
Många av våra vänner har med sina barn på resor längre upp i åldrarna än vi själva följde med.
Ser inget konstigt i det. De flesta vill följa med på solresor och t ex skidresor.
Men förstår att du inte tycker att det är lika roligt när det inte är ditt barn som din partner.
Förstår som sagt att du vill resa själv med din partner och det bästa vore ju om det gick att göra två resor.
Har din partner redan frågat barnet? kanske har barnet redan gjort andra planer för sommaren och inte kommer att följa med även om din partner önskar det.