• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (Li)

Men det spelar väl ingen roll hur många resor bonusen varit på med andra, din partner har ju likväl inte rest med sitt barn. Tycker inte att det är konstigt att en förälder vill umgås och göra roliga saker med sitt vuxna, men ändå unga, barn. 

• Anonym (handlar)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 09:57:55 följande:
    Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

Det handlar väl knappast om rättvisa utan vem man vill umgås med och på vilket sätt. Ett 20-åring vuxet barn umgås man ju med såsom med andra vuxna, inte som barn som ska fördelas ut på sina skilda föräldrar. Din partner vill uppenbart umgås även med sitt barn under resan och det har ju inget alls med att göra vem barnet eventuellt varit på resa med innan? Eller menar du att om du varit på resa med en tjejkompis så vore det orättvist att du även fick resa med partnern?

Däremot är det väl fullt rimligt att bara åka ni två, men det verkar som att din partner inte vill det? Det är väl det ni får diskutera i så fall? Varför din partner inte vill resa med bara dig. 
  • Anonym (vill resa med barnen)

Nu är min barn något yngre, men som det känns nu kommer jag att tycka det är jätteroligt om barnen fortfarande vill semestra tillsammans med mig som unga vuxna. I min umgängeskrets är det jättevanligt med semester tillsammans med barn i den åldern. När föräldrarna åker ensamma är det snarare för att barnen har annat för sig.

• Anonym (Konsekvens)

Det är väl sånt man får räkna med om man är tillsammans med någon som har barn. Självklart vill han resa med sonen även om sonen är vuxen. 
    Jag skulle gjort detsamma med min 19- åring men tyvärr vill han inte och jag har inte råd ens att åka själv. 

• Mrs Moneybags

Om jag får sätta mig in i pappans tankar, så skulle jag nog också känna att just på grund av att sonen/dottern har varit på semester flera gånger med sin mor så skulle jag vilja ha en semester med barnet också. Det har inte direkt med åldern att göra, även om det hade varit ännu mer viktigt om barnet var yngre. 

Det skulle nog handla mer om mig själv än om barnet, jag vill av egoistiska skäl umgås med mitt barn och ha roligt tillsammans. Det är ju inget som hindrar att ni tar en weekend eller annan resa själva också. 

• Anonym (japp)

Både jag och min särbo har barn som håller på att bli vuxna - 18-20 år. Det är vår höjdpunkt på året när vi åker var för sig med våra respektive barn. Jag åker med mitt barn och han med sina. Min resa är med krånglig att planera, så vi planerar vår sommar utifrån den resan till och med. 

Om vi därutöver har råd och möjlighet så åker vi på en resa bara vi två.

Snart kommer barnen inte alls vilja resa med sin förälder längre...bäst att passa på när de vill umgås! 

Däremot åker vi inte som par tillsammans med barnen på semester. Vi träffades när barnen var ganska stora, så det känns bättre att lägga tid på sina egna barn och på oss som par. Alla barnen har så olika intressen, så det är omöjligt att få till en resa som alla har glädje av.

• Gameofthrones

Men herregud, 

Är det synd om dig? Jisses hade du resonerat så om det var ditt eget barn.?

Se det som kvalitetstid med familj. Ni har väl tid och rum med din partner i hotellet. Ni har väl inte barn i samma sovrum?

Jag/vi kommer alltid åka med våra barn. Även i vuxen ålder. Även om de skaffar eget, familj etc. Tradition är bra och bygga upp med familj. 

• sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2022-06-13 10:22:25 följande:

Men herregud, 

Är det synd om dig? Jisses hade du resonerat så om det var ditt eget barn.?

Se det som kvalitetstid med familj. Ni har väl tid och rum med din partner i hotellet. Ni har väl inte barn i samma sovrum?

Jag/vi kommer alltid åka med våra barn. Även i vuxen ålder. Även om de skaffar eget, familj etc. Tradition är bra och bygga upp med familj. 

Är det inte lite olika resor. 
    Man kan ju göra både och. 
    Jag skulle nog säga att det är än viktigare att man ser till att man har partid, när det är blandfamiljer är det än viktigare att man tar sig tid till varandra. 
    De har uppenbarligen aldrig haft en resa ihop. Jag hade nog blivit lite trotsig och upplyst om att nästa gång jag ska resa, så blir det antingen ensam med mannen eller med en väninna.
  • Anonym (Lilla S)

Att åka med 20-åriga barn är väl inget konstigt alls...utan nog ganska vanligt...

Jag kan både förstå dig som vill ha lite egensemester och din partner som vill semestra med sitt barn...
    Kanske ni kan stanna några dagar extra och få några dagar bara ni?

• Anonym (bonus)

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?