Inlägg från: Anonym (vill resa med barnen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill resa med barnen)

Åka på semester med vuxet barn?

Nu är min barn något yngre, men som det känns nu kommer jag att tycka det är jätteroligt om barnen fortfarande vill semestra tillsammans med mig som unga vuxna. I min umgängeskrets är det jättevanligt med semester tillsammans med barn i den åldern. När föräldrarna åker ensamma är det snarare för att barnen har annat för sig.

Studentpappa skrev 2022-06-13 16:41:25 följande:

En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.

Inget fel alls skulle jag säga. Många av mina vänner har vuxna barn som följer med på resor nästan varje år. Barnen läser på universitetet och har fullt upp med egna aktiviteter, men de har en bra relation med sina föräldrar.
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-14 15:57:41 följande:

Ni som reser med era barn som inte är en bonusfamilj behöver ju inte svara. Det är ju en helt annan sak att åka med sitt bonusbarn som man lärde känna när han var 13-14 år gammal. 

Normala 19 åringar borde inte vilja resa med sin styvmor och pappa som femte hjulet. Men alla är olika.

Det hänger väldigt mycket på min partner som har svårt att slita sig från sina barn. Har väl dåligt samvete eller Gud vet vad. Men en vuxen person förklarar för sina barn att en partner är en partner och den måste man vårda, liksom man måste vårda sina barn så länge de behöver. När man är 19 så behöver man inte resa med sina föräldrar eller umgås hela tiden.

Men sant, det är jag och min partner som har olika värderingar.

Men normala 19-åringar vill ofta semestra med sina bioföräldrar, och här verkar ju inte pappan ha råd med det om det inte blir tillsammans med dig och sonen samtidigt. Kanske sonen också helst åker med bara pappan.
    Anonym (Aurora) skrev 2022-06-15 05:19:37 följande:
    Glömde!

Nej, de flesta 19-åringar skulle nog inte åka på semester med styvmor och pappa. Det är jag helt ening med dig om.
    De flesta i den åldern vill nog knappast åka med mamma och pappa heller, som ett småbarn. 

Möjligen om ungdomen har en partner och dessa har ett eget rum på hotellet, det vore i såfall tänkbart.

------------

Kan inte sonen ta med sig en polare eller flickvän (om han har en)?
    Det vore väl uthärdligt?

Förstår att du inte vill semestra med en halvvuxen ung man och hans far. Det är bara på FL som det ses som något normalt.
    Här på FL ska styvmödrar bara hålla käft och lyda sin partner och dennes avkommor.
    Vadå som ett småbarn? De föräldrar som har en bra relation med sina barn hittar ett nytt sätt att umgås när barnen blir större. Som sagt, en mycket stor del av mina vänners (självständiga, ansvartagande) unga vuxna barn semestrar ofta med sina föräldrar, och jag hoppas att mina barn kommer att vilja detsamma när de är vuxna (men självklart deras val).
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 08:30:39 följande:

Skönt att höra att där finns andra "normala" människor här och inte bara curlande föräldrar som tycker att deras barn fortfarande är små barn när de är 19 år!!

Jag bokade resa för mig själv igår och det kändes bra. Han får ta det som han vill. Han kallar mig för egotrippad som bara tänker på mig själv, men jag har frågat honom så många gånger om an vill med. Han kan åka med sitt barn och jag kan möjligtvis följa med kanske till hösten på någon billigare charter resa eller nåt. Men nu i sommar så kostar deras typ av charter resor med all inclusive i juli runt 20.000 per person, och jag känner inte för att spendera så mycket pengar på att vara 5:e hjulet på en resa igen. Han får göra resan ensam med sin lille unge.

Varför han har så dåligt samvete och vill resa med detta vuxna barn är för att mamman var iväg på en liten resa tidigare i år och för att senaste resan för ett år sedan gjorde vi ensamma. Men detta barn har varit på 2 resor redan i år, även om det var utan papsen, så jag förstår inte problemet.

Dessa skilsmässo föräldrar har ständigt dåligt samvete för att inte göra tillräckligt för sina redan bortskämda barn. De gör dem en björntjänst. Låt ungen jobba istället och umgås med andra i samma ålder, så hade det blivit något av ungen istället.

Som sagt, jag har gjort som ni skrev, bokat egen resa. Han vet bara inte om detta ännu.

Bra att du bokade en egen resa! Orimliga förväntningar från din partner att du ska lägga ut en massa pengar på en resa som är helt annan än den som du själv vill göra.

Men jag håller inte alls med om din definition på "normal". Globalt sett är det normala att man umgås mycket, och ofta även bor ihop, över generationsgränserna.
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?