• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-14 15:57:41 följande:

Ni som reser med era barn som inte är en bonusfamilj behöver ju inte svara. Det är ju en helt annan sak att åka med sitt bonusbarn som man lärde känna när han var 13-14 år gammal. 

Normala 19 åringar borde inte vilja resa med sin styvmor och pappa som femte hjulet. Men alla är olika.

Det hänger väldigt mycket på min partner som har svårt att slita sig från sina barn. Har väl dåligt samvete eller Gud vet vad. Men en vuxen person förklarar för sina barn att en partner är en partner och den måste man vårda, liksom man måste vårda sina barn så länge de behöver. När man är 19 så behöver man inte resa med sina föräldrar eller umgås hela tiden.

Men sant, det är jag och min partner som har olika värderingar.

Din bitterhet lyser igenom och det klär dig inte att kalla andras barn för onormala bara för att de vill åka på semester med sin eller sina föräldrar oavsett familjekonstellationen ser ut.
  • Phalaenopsis

Klart vuxna barn kan semestra med sina föräldrar - om BÅDA i paret är intresserade av att ha barnet med. Om min partner hellre stannar hemma än reser på tu man hand med mig så hade jag ifrågasatt om det här verkligen är mannen i mitt liv.

• Anonym (Inte alls samma sak)

Ni som reser med era barn som inte är en bonusfamilj behöver ju inte svara. Det är ju en helt annan sak att åka med sitt bonusbarn som man lärde känna när han var 13-14 år gammal. 

Normala 19 åringar borde inte vilja resa med sin styvmor och pappa som femte hjulet. Men alla är olika.

Det hänger väldigt mycket på min partner som har svårt att slita sig från sina barn. Har väl dåligt samvete eller Gud vet vad. Men en vuxen person förklarar för sina barn att en partner är en partner och den måste man vårda, liksom man måste vårda sina barn så länge de behöver. När man är 19 så behöver man inte resa med sina föräldrar eller umgås hela tiden.

Vad som är normalt och inte är väl svårt att uttala sig om, många familjer kan ju resa ihop även efter barnen är vuxna, får egna barn osv. Det viktiga här är väl att din partner inte prioriterar dig och fattar att det är en stor skillnad på en familjeresa och en resa med bara sin partner, som dessutom inte ens är mamma till barnet. 

Jag har själv egna barn, bonus samt gemensamma barn. Jag skulle inte välja en resa som var tänkt som en resa med min partner om han bjöd in sina vuxna barn från tidigare relation. Det skulle vara en klar deal-breaker för mig. 
  • FuckGoggleAskMe

Det spelar ju ingen roll för dig vad som är vanligt, det enda som betyder något är vad din partner och hans barn tycker. Älskling, en majoritet på FL tycker detta är fel, ändra resan!

Jag ska framöver resa tillsammans med min son med både ex-bonus och ex-? som är runt 20 på olika resor. Blir kul!
  • Miss Skywalker

Det är bara bioföräldrarna som får kräva egentid. Visste du inte det? Här på FL ska bonusföräldrar bara hålla käften om sina behov..

• Anonym (Aurora)

Jag har rest med eget barn, skulle aldrig lägga pengar på att resa med någon annans. Oavsett vems.
    Utöver det så är en 19-åring inte ett "barn". Han är ju snart vuxen!

Min son ville inte ens följa med längre när han var i den åldern, sista resan han var med på skedde då han var 16.
    Och, vi reste bara han och jag. 
    Min partner hade inte råd så vi åkte utan honom, många gånger. 

Låt dem åka sjäva, skit i dem.
    Boka en resa med en vän eller åk själv.
    Jag har rest mycket på egen hand, och det kan jag säga... att det är det mest avkopplande som finns.

Så säg det till gubben din. Du åker själv och är inte längre intresserad av någon gemensam resa
  • Anonym (Aurora)

Glömde!

Nej, de flesta 19-åringar skulle nog inte åka på semester med styvmor och pappa. Det är jag helt ening med dig om.
    De flesta i den åldern vill nog knappast åka med mamma och pappa heller, som ett småbarn. 

Möjligen om ungdomen har en partner och dessa har ett eget rum på hotellet, det vore i såfall tänkbart.

------------

Kan inte sonen ta med sig en polare eller flickvän (om han har en)?
    Det vore väl uthärdligt?

Förstår att du inte vill semestra med en halvvuxen ung man och hans far. Det är bara på FL som det ses som något normalt.
    Här på FL ska styvmödrar bara hålla käft och lyda sin partner och dennes avkommor.
  • Anonym (E.)
    Miss Skywalker skrev 2022-06-15 00:30:41 följande:

Det är bara bioföräldrarna som får kräva egentid. Visste du inte det? Här på FL ska bonusföräldrar bara hålla käften om sina behov..

Ja, och då är par-tid väldigt viktig. Att lämna bort sina barn hos exempelvis mormor en 8-10 dagar går bra, till och med om de är ganska små. Äktenskapet måste ju vårdas - och det tjänar barnen på också, för annars blir det kanske skilsmässa!

Styvföräldrar däremot, ska stå ut med att ha styvbarnen i hasorna alla dagar på året. Även när styvbarnen är vuxna, om "barnen" så önskar.
  • Anonym (MR klister)
    Phalaenopsis skrev 2022-06-14 22:39:08 följande:

Klart vuxna barn kan semestra med sina föräldrar - om BÅDA i paret är intresserade av att ha barnet med. Om min partner hellre stannar hemma än reser på tu man hand med mig så hade jag ifrågasatt om det här verkligen är mannen i mitt liv.

Fast nu var det ju inte det tråden handlar om...
  • Anonym (MR klister)

Gud vilken bitterhet från så många förmodade bonus''mammor''. 
    Du får ju självklart bestämma men men det är varken konstigt eller onormalt att föräldrar och barn vill åla.på semester ihop oavsett barnet är 10 år eller 20 år, låt inte andra bittra bonusmammor få dig att tro det med sin sorgliga kommentarer. 

Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?