• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Gameofthrones

Jag är uppvuxen så med mina bröder hade polare med sig de bodde eget rum i samma hotell. De körde sitt, drack, träffa tjejer etc åkte hem med solbrillorna med bakfylla och de hade roligt och vi åkte hem tillsammans. Vad är det för fel med det? 

• Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-14 07:38:25 följande:
    I vilken värld kommer du ifrån?
    Självklart så finns det familjet som gör så. Tradition det finns träffa släkt, ha semestrar tillsammans.
    Det beror på hur sammansvetsad familj, släkt man har.

Men vi har släkt i USA och Asien. Så det kommer bli så om mina barn väljer och följa med i vuxen ålder. 
    Ja uppenbarligen finns det ju det, själv kan jag ju inte komma på särskilt många anledningar varför en vuxen person ska vilja hänga med sin kompis och dennes familj utomlands. Att sina egna barn följer med till släkten i andra länder känns fullt rimligt, men det är väl inte riktigt vad TS handlar om utan där är det 1-2v på Mallis med all inclusive som verkar gälla. 

-Du Peter, farsan och hans nya flamma ska till Mallis en vecka på all inclusive vill du haka på?
    -Öööh va, varför då?

Så hade jag reagerat i 20-årsåldern.

Att två polare i vuxen ålder gärna drar själv på äventyr däremot är ju fullt förståeligt. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (tonårsmamma)
    Förstår självklart att du vill åka med din partner men förstår inte hur du menar med nedanstående?

"

Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. "
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

Det är förståeligt att du vill resa med din partner men förstår inte riktigt ditt resonemang. Hur du tänker när du skriver vad som är rättvist? Rättvist mellan dig och barnet?
    Att barnet åkt på en resa med sin mamma och en resa med sina vänner har ju inget med din partner att göra. Hur har det med rättvisa att göra gentemot dig? 
    Din partner har ju inte åkt med barnet. Hade din partner åkt med barnet hade man kunnat säga att det vore rättvist han åkte med dig men nu har han ju inte rest med någon så rättvisa förstår jag inte varför du tar upp, Det är ju inte rättvisa mellan dig och barnet för att barnet rest med andra. 

Sen skriver du att det är mer rättvist att han åker med dig och sen att ni alla kan åka till hösten.
    Men i nästa inlägg skriver du att kan hålla med om att han kan åka på en resa med barnet men problemet är att han bara har råd med en resa. Hur går det i hop med att du skrev att bara ni två borde åka nu och sen alla tillsammans i höst?
    Det borde ju i så fall även gälla om han åker med dig först och sen att ni alla åker eller? Eller har han råd med två resor om det är dig han reser med först och sen alla tillsammans? Hur går det ihop?
    Så förstår inte riktigt ditt resonemang.

Med det sagt förstår jag verkligen att du vill resa själv med din partner, det är inte ditt barn och vill vara med din partner och göra saker ihop bara ni, inget konstigt alls.
    Dock kan jag även förstå din partner om det bara kan bli en resa och att han vill ha med sitt barn på en resa och har trevligt ihop precis som barnet hade med sin mamma. 
    Det är en upplevelse i hop med barnet. Man vet ju heller inte om det kanske är sista gången på länge. Nästa år kanske barnet har andra planer.
    En del skriver att det är konstigt att vuxna barn åker med, jag upplever att det var lite så när jag själv var i den åldern men numer reser många unga med sina föräldrar.
    Jag har själv tonåringar och dom följer gärna med på resor, nu är en 17 år och den andra yngre. 
    Dom har annars fullt upp med aktiviteter och kompisar mm men dom gillar att resa. 
    Många av våra vänner har med sina barn på resor längre upp i åldrarna än vi själva följde med.
    Ser inget konstigt i det. De flesta vill följa med på solresor och t ex skidresor. 
    Men förstår att du inte tycker att det är lika roligt när det inte är ditt barn som din partner. 
    Förstår som sagt att du vill resa själv med din partner och det bästa vore ju om det gick att göra två resor.
    Har din partner redan frågat barnet? kanske har barnet redan gjort andra planer för sommaren och inte kommer att följa med även om din partner önskar det.
  • Anonym (MR klister)
    Studentpappa skrev 2022-06-14 07:52:39 följande:
    Ja uppenbarligen finns det ju det, själv kan jag ju inte komma på särskilt många anledningar varför en vuxen person ska vilja hänga med sin kompis och dennes familj utomlands. Att sina egna barn följer med till släkten i andra länder känns fullt rimligt, men det är väl inte riktigt vad TS handlar om utan där är det 1-2v på Mallis med all inclusive som verkar gälla. 

-Du Peter, farsan och hans nya flamma ska till Mallis en vecka på all inclusive vill du haka på?
    -Öööh va, varför då?

Att två polare i vuxen ålder gärna drar själv på äventyr däremot är ju fullt förståeligt. 
    Ja det säger kanske mer om dig än om oss andra som faktiskt kan tycka att det är en okej lösning. 
    Inte så att kompisen behöver smörja in sin kompis bonusmammas rygg med solkräm....
  • Studentpappa
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-14 08:00:56 följande:
    Ja det säger kanske mer om dig än om oss andra som faktiskt kan tycka att det är en okej lösning. 
    Inte så att kompisen behöver smörja in sin kompis bonusmammas rygg med solkräm....
    Så är det säkert, jag var självständigt tidigt. Många idag verkar behöva barnvakt upp i 30-årsåldern. 

Valde du nicket för att du har svårt att släppa taget?
  • LaFontaine
    Studentpappa skrev 2022-06-14 07:52:39 följande:

-Öööh va, varför då?

Att du saknar förmågan att förstå varför andra gör andra val än du själv, säger faktiskt mer om dig än om andra. Och nej, jag reste inte heller med mina föräldrar i den åldern, men jag kan absolut förstå varför andra gör och gjorde det. Du framstår mest som en obildad, medelålders gubbe, i dina försök att spela cool och "självständig".

Självständig förresten, varför utgår du från att man är osjälvständig för att man reser med sina föräldrar? Är det för att du inte förstår ordets innebörd?
  • Gameofthrones
    Studentpappa skrev 2022-06-14 08:05:36 följande:
    Så är det säkert, jag var självständigt tidigt. Många idag verkar behöva barnvakt upp i 30-årsåldern. 

Valde du nicket för att du har svårt att släppa taget?
    Du är omogen person som har problem med andras val

"Studentpappa" har du också svårt att släppa din nick?

Du har verkligen problem. Hur andra har ett i sitt liv.

Skrev klart och tydligt 20 åringen har val. Stanna hemma eller följ med.
  • Studentpappa
    LaFontaine skrev 2022-06-14 08:11:36 följande:
    Att du saknar förmågan att förstå varför andra gör andra val än du själv, säger faktiskt mer om dig än om andra. Och nej, jag reste inte heller med mina föräldrar i den åldern, men jag kan absolut förstå varför andra gör och gjorde det. Du framstår mest som en obildad, medelålders gubbe, i dina försök att spela cool och "självständig".

Självständig förresten, varför utgår du från att man är osjälvständig för att man reser med sina föräldrar? Är det för att du inte förstår ordets innebörd?
    Precis därför, kan inte du vara så snäll att förklara? Du som är en bildad medelålders tant.

Givetvis därför att de som har den relationen ofta har rätt osjälvständiga vuxna barn. Väldigt vanligt bland mina medelklasskollegor och något jag roas att förfasas över.
  • LaFontaine
    Studentpappa skrev 2022-06-14 08:27:43 följande:
    Precis därför, kan inte du vara så snäll att förklara? Du som är en bildad medelålders tant.

Givetvis därför att de som har den relationen ofta har rätt osjälvständiga vuxna barn. Väldigt vanligt bland mina medelklasskollegor och något jag roas att förfasas över.
    Så du menar att en god relation med ursprungsfamiljen, innebär att man är osjälvständig? Du har en ganska snäv och fattig världsbild! Och verkar besitta ett oerhört behov att hävda dig.

Din bild av mig är för övrigt delvis rätt. Bildad är för övrigt korrekt. Medelålders är jag inte än.
  • Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-14 08:21:45 följande:
    Du är omogen person som har problem med andras val

"Studentpappa" har du också svårt att släppa din nick?

Du har verkligen problem. Hur andra har ett i sitt liv.

Skrev klart och tydligt 20 åringen har val. Stanna hemma eller följ med.
    Ja det blir ju så när man en gång skaffade det och det var relevant och inte orkar göra ett nytt konto.

Man vill ju inte tappa sitt omogna trademark Skål
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?