• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (vill resa med barnen)
    Studentpappa skrev 2022-06-13 16:41:25 följande:

En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.

Inget fel alls skulle jag säga. Många av mina vänner har vuxna barn som följer med på resor nästan varje år. Barnen läser på universitetet och har fullt upp med egna aktiviteter, men de har en bra relation med sina föräldrar.
  • Anonym (Lui)
    Kvittning skrev 2022-06-13 16:32:22 följande:

Har han verkligen inte råd att åka på en weekendresa med dig om han åker med barnet på solresa först? När jag och min man åker iväg utan barnen på cityresor har vi betalat kanske 5-8000 för flyg + hotell för två personer. Om barnet kan betala halva sin resa själv så borde det betala hans del av er resa senare.

Alla normalt funtade människor har rå äd att åka på många resor . Men om man är vettig väljer man att spara pengarna till något viktigare.
  • Anonym (Varför?!)
    Studentpappa skrev 2022-06-13 16:41:25 följande:
    En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.
    Kan bara hålla med. Slutade följa med mina föräldrar på helgresor vid typ 12 och veckolånga resor vid 14. Flyttade f.ö hemifrån när jag var 17. Så semester med föräldrarna vid 20 låter mycket märkligt. 
  • Bibbidi
    Anonym (Varför?!) skrev 2022-06-13 18:37:06 följande:
    Kan bara hålla med. Slutade följa med mina föräldrar på helgresor vid typ 12 och veckolånga resor vid 14. Flyttade f.ö hemifrån när jag var 17. Så semester med föräldrarna vid 20 låter mycket märkligt. 
    Själv har jag och mina syskon fortsatt att åka på semestrar då och då med våra föräldrar trots att vi nu är vuxna, har partners, bor i olika städer och har egna ungar. Vi ser det som tillfälle att umgås hela familjen. Ser inget konstigt med det. Ibland åks det utomlands, ibland hyrs ett hus/stuga någonstans osv. På samma sätt åker jag med sambon och hans föräldrar ibland när de drar ut med båten. Vi umgås. Glad
  • Bibbidi
    Bibbidi skrev 2022-06-13 18:54:20 följande:
    Själv har jag och mina syskon fortsatt att åka på semestrar då och då med våra föräldrar trots att vi nu är vuxna, har partners, bor i olika städer och har egna ungar. Vi ser det som tillfälle att umgås hela familjen. Ser inget konstigt med det. Ibland åks det utomlands, ibland hyrs ett hus/stuga någonstans osv. På samma sätt åker jag med sambon och hans föräldrar ibland när de drar ut med båten. Vi umgås. Glad
    Kan tillägga att vi sedan vi blev vuxna har betalt för oss själva givetvis. Glad

Oh, det kan inte vara en lösning ts? Kan inte din sambos barn betala för sig själv? Eller i alla fall kunna bidra lite grann till sin egen biljett? När man är 20 borde man ju i alla fall kunna bidra lite grann även som arbetslös?
  • Tecum
    Anonym (Varför?!) skrev 2022-06-13 18:37:06 följande:
    Men det är andra tider nu, generationsgränserna är inte så skarpa. Man umgås på ett annat vis och den äldre generationen är ungdomligare. Vi var på konsert med vår son härom året, det hade varit uteslutet på 70-talet när jag var ung.
  • Anonym (MR klister)

Tycker faktiskt att du är gnällig, som en tonåring i princip...

Åk med på resan och slappa lite i solen och be dem följa med på någon utflykt en annan dag?
    Varför ska dina intressen väga tyngre än deras?
    Varför kan du inte kompromissa och försöka få dem, eller iaf din partner, att kompromissa? 
    En 20 åring klarar sig utmärkt vid poolen på ett all inclusive kan jag lova dig, alla hotell är fyllda med ungdomar som klarar sig fint med lite godsaker vid poolen, looovar diiig...

• Anonym (xxx)

Jag tycker inte heller det är konstigt att åka på semester med sina vuxna barn, det har vi också gjort och kommer att göra i framtiden.

Men jag skulle inte uppskatta att inte kunna på semester själv med en ny man, om jag skulle skilja mig och träffa en ny. Precis som att jag idag inte skulle vilja tillbringa alla mina semesterresor med mina barn. 

• Ess
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 10:43:26 följande:

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

Klart det är viktigt att kunna göra saker på egen hand. Har bara åkt en enda gång med särkullarna, och skulle definitivt inte göra om det nu när de är vuxna.

Vi kommer göra en kort resa själva, jag och maken. De gemensamma barnen kommer va hemma.
  • Studentpappa
    Anonym (vill resa med barnen) skrev 2022-06-13 17:00:15 följande:
    Inget fel alls skulle jag säga. Många av mina vänner har vuxna barn som följer med på resor nästan varje år. Barnen läser på universitetet och har fullt upp med egna aktiviteter, men de har en bra relation med sina föräldrar.
    Det har jag också, men en smula skilda intressen i den åldern. Att resa ihop idag med egna barn känns rimligare och sånt som händer, men nu är jag 40+. 
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?