• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Ess
    Studentpappa skrev 2022-06-13 16:41:25 följande:

En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.

Håller med dig, ville inte heller åka med från högstadiet. 
    Jag tycker alltför många behandlar sina vuxna barn som småglin och daddar dem långt upp i ålder.
  • Anonym (Inte alls samma sak)

det går ju inte att jämföra en resa på tu man hand med sin partner med en resa inklusive partners vuxna barn. Om partnern inte fattar och prioriterar egentid med mig och att göra en resa bara vi skulle jag bli riktigt besviken och undra om förhållandet var rätt.
    kan tillägga att jag har 5 barn själv och skulle känna samma inför om mina skulle med.

• Studentpappa
    Tecum skrev 2022-06-13 18:57:08 följande:
    Men det är andra tider nu, generationsgränserna är inte så skarpa. Man umgås på ett annat vis och den äldre generationen är ungdomligare. Vi var på konsert med vår son härom året, det hade varit uteslutet på 70-talet när jag var ung.
    Så är det väl, ett 20-årigt barn i bäddsoffan får man ju räkna med som bonusmorsa under 1-2v på Mallis idag. Inga konstigheterSkål
    Ride it like you stole it
  • Anonym (xxx)
    Studentpappa skrev 2022-06-13 20:35:16 följande:
    Så är det väl, ett 20-årigt barn i bäddsoffan får man ju räkna med som bonusmorsa under 1-2v på Mallis idag. Inga konstigheterSkål
    Ja, här på FL kommer barnen alltid först i alla lägen. Inte konstigt att så många skiljer sig, när man inte prioriterar sin parrelation.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 09:57:55 följande:
    Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

Varför kan ni inte åka alla nu och så åker bara du och pappan till hösten istället? Klart att pappan vill resa med sitt barn om det nu var ett tag sen och om nu tonåringen faktiskt VILL åka med sin pappa tycker han väl att det är extra roligt att få passa på nu.
  • Gameofthrones
    Anonym (xxx) skrev 2022-06-13 21:02:40 följande:
    Ja, här på FL kommer barnen alltid först i alla lägen. Inte konstigt att så många skiljer sig, när man inte prioriterar sin parrelation.
    Så behöver det inte vara 

När man har vuxna barn kan dom ha eget på samma hotell det behöver inte bo brevid  varandra. Vuxna barnet tar med dig en polare eller åker själv med.

Vill vuxna barnet va hemma varsågod. Men man ska väl alltid se till att man känner sig tillfrågad? Ha en gemenskap? 
  • Anonym (Varför?!)
    Bibbidi skrev 2022-06-13 18:54:20 följande:
    Själv har jag och mina syskon fortsatt att åka på semestrar då och då med våra föräldrar trots att vi nu är vuxna, har partners, bor i olika städer och har egna ungar. Vi ser det som tillfälle att umgås hela familjen. Ser inget konstigt med det. Ibland åks det utomlands, ibland hyrs ett hus/stuga någonstans osv. På samma sätt åker jag med sambon och hans föräldrar ibland när de drar ut med båten. Vi umgås. Glad
    Jag hade hellre dött. 
  • Anonym (E.)

Jag reste mycket med min mamma både i den åldern och några år till upp i åren. Men det var inget problem, eftersom min pappa inte var intresserad av att resa (han var bland annat flygrädd), och någon styvförälder som kunde ta illa upp fanns ju inte.

Så jag tycker inte I SIG att det är konstigt, men jag tycker inte heller att det är konstigt om du och din nye kan få åka på en resa ensamma tillsammans, som ett par. "Barnet" är ju faktiskt myndigt och vuxet, och han eller hon kan tjäna ihop till en egen resa nu, och även resa utan någon av sina föräldrar. Och nu hade vederbörande redan precis fått två resor, så det är inte ett dugg synd om honom eller henne. 

Jag tycker att du har mest rätt, och ska det vara så här så kanske din nye inte är rätt för dig? Han måste ju fatta att det inte är lika roligt och självklart för dig att ha hans vuxna barn med, som det är för honom. Det blir inte riktigt semester när man måste tänka på vad man säger och hur man uppför sig hela tiden, inte riktigt kunna vara sig själv, ge pedagogiska svar på alla frågor, låtsas vara intresserad av några gamla ruiner fast man kanske hellre skulle vilja dricka drinkar vid poolkanten...

• Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-13 21:18:14 följande:
    Så behöver det inte vara 

När man har vuxna barn kan dom ha eget på samma hotell det behöver inte bo brevid  varandra. Vuxna barnet tar med dig en polare eller åker själv med.

Vill vuxna barnet va hemma varsågod. Men man ska väl alltid se till att man känner sig tillfrågad? Ha en gemenskap? 
    Det här låter ju bara ännu märkligare, menar du att det finns unga vuxna idag som följer med en polares familj utomlands istället för att åka själva? 

Jag hade seriöst trott det var ett skämt om jag fått den frågan. Möjligtvis om det var gratis och man hade varit arbetslös.   
    Ride it like you stole it
  • Gameofthrones
    Studentpappa skrev 2022-06-14 06:13:04 följande:
    Det här låter ju bara ännu märkligare, menar du att det finns unga vuxna idag som följer med en polares familj utomlands istället för att åka själva? 

Jag hade seriöst trott det var ett skämt om jag fått den frågan. Möjligtvis om det var gratis och man hade varit arbetslös.   
    I vilken värld kommer du ifrån?
    Självklart så finns det familjet som gör så. Tradition det finns träffa släkt, ha semestrar tillsammans.
    Det beror på hur sammansvetsad familj, släkt man har.

Men vi har släkt i USA och Asien. Så det kommer bli så om mina barn väljer och följa med i vuxen ålder. 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?