Anonym (bonus) skrev 2022-06-14 15:57:41 följande:
Ni som reser med era barn som inte är en bonusfamilj behöver ju inte svara. Det är ju en helt annan sak att åka med sitt bonusbarn som man lärde känna när han var 13-14 år gammal.
Normala 19 åringar borde inte vilja resa med sin styvmor och pappa som femte hjulet. Men alla är olika.
Det hänger väldigt mycket på min partner som har svårt att slita sig från sina barn. Har väl dåligt samvete eller Gud vet vad. Men en vuxen person förklarar för sina barn att en partner är en partner och den måste man vårda, liksom man måste vårda sina barn så länge de behöver. När man är 19 så behöver man inte resa med sina föräldrar eller umgås hela tiden.
Men sant, det är jag och min partner som har olika värderingar.
Vad som är normalt och inte är väl svårt att uttala sig om, många familjer kan ju resa ihop även efter barnen är vuxna, får egna barn osv. Det viktiga här är väl att din partner inte prioriterar dig och fattar att det är en stor skillnad på en familjeresa och en resa med bara sin partner, som dessutom inte ens är mamma till barnet.
Jag har själv egna barn, bonus samt gemensamma barn. Jag skulle inte välja en resa som var tänkt som en resa med min partner om han bjöd in sina vuxna barn från tidigare relation. Det skulle vara en klar deal-breaker för mig.