• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (vill resa med barnen)
    Anonym (Aurora) skrev 2022-06-15 05:19:37 följande:
    Glömde!

Nej, de flesta 19-åringar skulle nog inte åka på semester med styvmor och pappa. Det är jag helt ening med dig om.
    De flesta i den åldern vill nog knappast åka med mamma och pappa heller, som ett småbarn. 

Möjligen om ungdomen har en partner och dessa har ett eget rum på hotellet, det vore i såfall tänkbart.

------------

Kan inte sonen ta med sig en polare eller flickvän (om han har en)?
    Det vore väl uthärdligt?

Förstår att du inte vill semestra med en halvvuxen ung man och hans far. Det är bara på FL som det ses som något normalt.
    Här på FL ska styvmödrar bara hålla käft och lyda sin partner och dennes avkommor.
    Vadå som ett småbarn? De föräldrar som har en bra relation med sina barn hittar ett nytt sätt att umgås när barnen blir större. Som sagt, en mycket stor del av mina vänners (självständiga, ansvartagande) unga vuxna barn semestrar ofta med sina föräldrar, och jag hoppas att mina barn kommer att vilja detsamma när de är vuxna (men självklart deras val).
  • Anonym (bonus)

Skönt att höra att där finns andra "normala" människor här och inte bara curlande föräldrar som tycker att deras barn fortfarande är små barn när de är 19 år!!

Jag bokade resa för mig själv igår och det kändes bra. Han får ta det som han vill. Han kallar mig för egotrippad som bara tänker på mig själv, men jag har frågat honom så många gånger om an vill med. Han kan åka med sitt barn och jag kan möjligtvis följa med kanske till hösten på någon billigare charter resa eller nåt. Men nu i sommar så kostar deras typ av charter resor med all inclusive i juli runt 20.000 per person, och jag känner inte för att spendera så mycket pengar på att vara 5:e hjulet på en resa igen. Han får göra resan ensam med sin lille unge.

Varför han har så dåligt samvete och vill resa med detta vuxna barn är för att mamman var iväg på en liten resa tidigare i år och för att senaste resan för ett år sedan gjorde vi ensamma. Men detta barn har varit på 2 resor redan i år, även om det var utan papsen, så jag förstår inte problemet.

Dessa skilsmässo föräldrar har ständigt dåligt samvete för att inte göra tillräckligt för sina redan bortskämda barn. De gör dem en björntjänst. Låt ungen jobba istället och umgås med andra i samma ålder, så hade det blivit något av ungen istället.

Som sagt, jag har gjort som ni skrev, bokat egen resa. Han vet bara inte om detta ännu.

• Plupp73
    Vi åker på semester med alla våra barn varav ett är 20, ett 18 och ett 13 år. Ingen blir utesluten för att man är över 18 år. Dessutom tycker jag att det är genuint roligt att resa med mina barn. Kostnadsmässigt betalar de vuxna för sig själva helt eller delvis 

Sedan åker vi också på egna resor utan barnen. Oftast över en lång helg eller liknande. Döttrarna har inga problem med att vi reser själva.
  • Gameofthrones
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 08:30:39 följande:

Skönt att höra att där finns andra "normala" människor här och inte bara curlande föräldrar som tycker att deras barn fortfarande är små barn när de är 19 år!!

Jag bokade resa för mig själv igår och det kändes bra. Han får ta det som han vill. Han kallar mig för egotrippad som bara tänker på mig själv, men jag har frågat honom så många gånger om an vill med. Han kan åka med sitt barn och jag kan möjligtvis följa med kanske till hösten på någon billigare charter resa eller nåt. Men nu i sommar så kostar deras typ av charter resor med all inclusive i juli runt 20.000 per person, och jag känner inte för att spendera så mycket pengar på att vara 5:e hjulet på en resa igen. Han får göra resan ensam med sin lille unge.

Varför han har så dåligt samvete och vill resa med detta vuxna barn är för att mamman var iväg på en liten resa tidigare i år och för att senaste resan för ett år sedan gjorde vi ensamma. Men detta barn har varit på 2 resor redan i år, även om det var utan papsen, så jag förstår inte problemet.

Dessa skilsmässo föräldrar har ständigt dåligt samvete för att inte göra tillräckligt för sina redan bortskämda barn. De gör dem en björntjänst. Låt ungen jobba istället och umgås med andra i samma ålder, så hade det blivit något av ungen istället.

Som sagt, jag har gjort som ni skrev, bokat egen resa. Han vet bara inte om detta ännu.

Vad då" normala "har du aldrig hört talas om familjesemester? Vill man inte åka stanna hemma.? Herregu, ska jag be min syster, bror stanna hemma för ni är för vuxna och följa ned på semester. 
    Du borde kolla upp vad curlad betyder. 

Asså du är lite konstig tycker jag dock, du inkluderar inte ditt bonusbarn som familj? 
  • Gameofthrones

Blir så förbannad på människor som inte kan åka på familjesemester. Även med vuxen som vill åka med eller väljer stanna hemma?

Vad då kvalitetstid får du inte det henna av din man eller? Ni har all tid i världen på hotellet? Gå eran väg? Han ska väl inte vara i samma rum som er? Hoppas att ni har två hotellrum om han nu väljer åka ned er? Har ni brevid varandra så får ni sktlla6er själva. Om ni vill ha kvalitéstid ned sex, champagne? Eller hur du tänker. 

• Anonym (bonus)
    Plupp73 skrev 2022-06-15 08:35:18 följande:
    Vi åker på semester med alla våra barn varav ett är 20, ett 18 och ett 13 år. Ingen blir utesluten för att man är över 18 år. Dessutom tycker jag att det är genuint roligt att resa med mina barn. Kostnadsmässigt betalar de vuxna för sig själva helt eller delvis 

Sedan åker vi också på egna resor utan barnen. Oftast över en lång helg eller liknande. Döttrarna har inga problem med att vi reser själva.
    Detta barn måste han betala för, och ska bo tillsammans med oss. Varsågod och åk du med dina om du vill. Detta är ingenting som jag föredrar att betala 20.000 kr för. Vi behöver tid för oss själva, inte bara för att vi är styvföräldrar, utan för att alla föräldrar behöver egen tid och egenresor ibland för att fungera bra. Om vi fungerar bra och är lyckliga så blir vi också bra bonusföräldrar.

De som vill ägna hela sitt liv och tid åt redan vuxna barn får naturligtvis göra det. Det är uppenbarligen något som inte passar vissa av oss. Det kommer att skapa irritation hos mig när de två ska göra saker tillsammans och jag känner mig utanför. Bättre då att de åker ensamma och jag ensam på annat håll. Men min partner vill ha med mig överallt och blir arg om jag inte följer med eller åker själv.
  • Anonym (H2O)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 08:48:20 följande:
    De som vill ägna hela sitt liv och tid åt redan vuxna barn får naturligtvis göra det. Det är uppenbarligen något som inte passar vissa av oss. Det kommer att skapa irritation hos mig när de två ska göra saker tillsammans och jag känner mig utanför. Bättre då att de åker ensamma och jag ensam på annat håll. Men min partner vill ha med mig överallt och blir arg om jag inte följer med eller åker själv.
    Bra att du bokat en egen resa TS. Men har inte du skrivit trådar förut? Du har vuxna barn, han har vuxna barn, du prioriterar relationen, han prioriterar hela tiden barnen? Tycker jag känner igen situationen. Om ni har alltför olika syn /värdering på vad som är viktigt och vad man ska lägga sina pengar på så kanske ni inte passar ihop?
  • LaFontaine
    Anonym (H2O) skrev 2022-06-15 10:16:26 följande:
    Bra att du bokat en egen resa TS. Men har inte du skrivit trådar förut? Du har vuxna barn, han har vuxna barn, du prioriterar relationen, han prioriterar hela tiden barnen? Tycker jag känner igen situationen. Om ni har alltför olika syn /värdering på vad som är viktigt och vad man ska lägga sina pengar på så kanske ni inte passar ihop?
    Exakt samma tanke! Ts, ni hade väl gjort slut?
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Aurora) skrev 2022-06-15 05:19:37 följande:
    De flesta i den åldern vill nog knappast åka med mamma och pappa heller, som ett småbarn. 
    Fast en 19-åring som hänger med på en semester gör det ju knappast "som ett småbarn"? Det blir ju en vuxensemester där de kan göra sånt de tycker är roligt i den fasen av livet. I den åldern har man ju självklart även ett eget rum om man bor på hotell och både förälder och det vuxna barnet kan sköta sig själv i viss mån. 

Kände många under universitetstiden som reste med sina föräldrar. Det är knappast ett ovanligt koncept eller något som enbart förekommer "på FL". 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Helene) skrev 2022-06-15 10:31:05 följande:
    Kände många under universitetstiden som reste med sina föräldrar. Det är knappast ett ovanligt koncept eller något som enbart förekommer "på FL". 
    Men SINA FÖRÄLDRAR, ja. Men knappast med pappa och hans nya tjej, väl?
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?