• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 10:43:26 följande:

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

Känns som att du skapar hinder i onödan här. Ni gillar sol alla tre, jättebra. De verkar mest vilja slappa i solen hela tiden men inte du, inga problem! Du kan gå och upptäcka stället på egen hand, gå på muséer, shoppa eller vad du nu tänkt göra. När det gäller var ni i så fall ska resa måste ni kompromissa om. Det finns gott om länder som är varma men ändå erbjuder en del kulturellt. Både Turkiet och Italien borde funka för alla tre.

Om det är så viktigt för dig att resa som par varje år, han har bara råd med en resa per år men nu vill han åka med sitt barn så får du fundera på om det här är bara i år och att ni oftast kan resa som par, eller om han oftast vill ha med barnet, och bestämma dig för om det är så här du vill ha en relation eller om du kan omvärdera dina egna prioriteringar.
  • Anonym (H)

För mig är det naturligt att alla hemmaboende barn hänger med på semestern. Sen har det funnits gånger när jag och min man åkt själva på weekend, men är det resa på semestern då åker alla med - ibland har det hänt att de äldsta inte vill och hellre stannar hemma, men alla är välkomna att hänga med

• Jemp
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 10:43:26 följande:

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

En utlandsresa om året är ju rätt frekvent och det är klart det blir problem om du begär att årets enda resa alltid bara ska ske med dig? Låter ju väldigt logiskt att slå ihop det, egentid kan ni väl ha närmre hemmet?
  • Anonym (Hmmm.. ...)

Det vuxna barnet kanske kan ta med sig en kompis? På så vis kan ni få "egentid" och tid tillsammans med barnet.

• Tecum
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-13 11:19:55 följande:
    I det här fallet verkar det inte bara vara att partnern vill ha med sitt barn på resan utan också att TS och partnern inte har några gemensamma intressen på en resa, vill inte samma saker. Det är säkert därför partnern inte vill resa med TS bara, för att då får partnern lägga pengar på en resa han inte vill ha och måste avstå en resa som han vill ha.

Detta att TS och partnern saknar gemensamma intressen och vill olika saker ( på resan eller i allt?) är troligen ett större problem än bara barnets närvaro på resan eller inte, men istället för att inse det så vill TS lägga det på barnet och låtsas att det är det som är problemet. 

Om partnern ville resa med TS och utan barnet så skulle han säkert ordna så att det blev möjligt på något sätt. 
    Det ligger säkert en del i det, men jag tror knappast att de vill olika i allt, då hade de inte blivit ett par. 
    Jag förstår bägge parter, det är naturligt att han vill resa med sonen om de bara har råd med en resa. Samtidigt är det lite konstigt att TS aldrig fått/kunnat åka på en resa bara med partnern? Att de har lite olika syn på vad resan ska innehålla är naturligt och det går att lösa. Även om barn kommer först håller det inte att alltid sätta barn före partner. Då är det bättre att han lever ensam.
  • Anonym (handlar)
    Tecum skrev 2022-06-13 12:54:18 följande:
    Det ligger säkert en del i det, men jag tror knappast att de vill olika i allt, då hade de inte blivit ett par. 
    Jag förstår bägge parter, det är naturligt att han vill resa med sonen om de bara har råd med en resa. Samtidigt är det lite konstigt att TS aldrig fått/kunnat åka på en resa bara med partnern? Att de har lite olika syn på vad resan ska innehålla är naturligt och det går att lösa. Även om barn kommer först håller det inte att alltid sätta barn före partner. Då är det bättre att han lever ensam.
    Min poäng är att det är partnern och TS gemensamhet som är nyckeln i det här - och att de vill olika, både om vad de ska göra, vart de ska åka och vem som ska vara med är hinder i att de ska gå till en gemensam resa som båda är nöjda med. 
  • Kvittning

Har han verkligen inte råd att åka på en weekendresa med dig om han åker med barnet på solresa först? När jag och min man åker iväg utan barnen på cityresor har vi betalat kanske 5-8000 för flyg + hotell för två personer. Om barnet kan betala halva sin resa själv så borde det betala hans del av er resa senare.

• Studentpappa

En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.

Ride it like you stole it
  • Jemp
    Studentpappa skrev 2022-06-13 16:41:25 följande:

En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.

Själv är min ena förälder fortfarande en av mina vanligaste reseparters... 
    Så inget fel alls skulle jag säga.
  • Anonym (Lui)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 09:57:55 följande:
    Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

Jag tycker att han gör rätt. Relationen med sina barn är de viktigaste relationen man har.
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?