• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (vill resa med barnen)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 08:30:39 följande:

Skönt att höra att där finns andra "normala" människor här och inte bara curlande föräldrar som tycker att deras barn fortfarande är små barn när de är 19 år!!

Jag bokade resa för mig själv igår och det kändes bra. Han får ta det som han vill. Han kallar mig för egotrippad som bara tänker på mig själv, men jag har frågat honom så många gånger om an vill med. Han kan åka med sitt barn och jag kan möjligtvis följa med kanske till hösten på någon billigare charter resa eller nåt. Men nu i sommar så kostar deras typ av charter resor med all inclusive i juli runt 20.000 per person, och jag känner inte för att spendera så mycket pengar på att vara 5:e hjulet på en resa igen. Han får göra resan ensam med sin lille unge.

Varför han har så dåligt samvete och vill resa med detta vuxna barn är för att mamman var iväg på en liten resa tidigare i år och för att senaste resan för ett år sedan gjorde vi ensamma. Men detta barn har varit på 2 resor redan i år, även om det var utan papsen, så jag förstår inte problemet.

Dessa skilsmässo föräldrar har ständigt dåligt samvete för att inte göra tillräckligt för sina redan bortskämda barn. De gör dem en björntjänst. Låt ungen jobba istället och umgås med andra i samma ålder, så hade det blivit något av ungen istället.

Som sagt, jag har gjort som ni skrev, bokat egen resa. Han vet bara inte om detta ännu.

Bra att du bokade en egen resa! Orimliga förväntningar från din partner att du ska lägga ut en massa pengar på en resa som är helt annan än den som du själv vill göra.

Men jag håller inte alls med om din definition på "normal". Globalt sett är det normala att man umgås mycket, och ofta även bor ihop, över generationsgränserna.
  • Anonym (bonus)

Min partner VILL resa med mig, helst med hans barn, pga att han inte har så bra ekonomi att resa mer än en gång per år. Därför vill han slå två flugor i en smäll så att säga. Han vill inte resa ensam med sitt barn, så nej han utesluter inte mig på något sätt. Men han känner att de senaste två åren har han rest bara med mig pga coronan etc och då är det barnets tur. Jag känner att det inte är några problem om vi sedan hade åkt ensamma igen på någon resa, men så blir det troligtvis inte pga ekonomin.

Han ser inte att en bonusmamma inte uppskattar en resa för 20.000 kr lika mycket som han och tonåringen gör. Han har aldrig varit i min sits, som faktiskt har testat detta två gånger med barn och det fungerade inte alls.

Jag är inte bitter eller avundsjuk. Har bara lite svårt att förstå att ens en så stor tonåring VILL åka med mig och pappan, när man borde ha roligare med vänner tex. 
    Sedan pushar jag för att DE ska åka tillsammans och jag åker själv, men det vill inte min partner. Han vill att jag ska med på alla resor.

Att träffa vuxna barn på middagar eller göra någon kortare resa ihop och andra saker är inga problem, men en charter resa med en tonåring och 2 förälskade vuxna är ingen hit i min värld.

• Anonym (tonårsmamma)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 15:46:50 följande:

Min partner VILL resa med mig, helst med hans barn, pga att han inte har så bra ekonomi att resa mer än en gång per år. Därför vill han slå två flugor i en smäll så att säga. Han vill inte resa ensam med sitt barn, så nej han utesluter inte mig på något sätt. Men han känner att de senaste två åren har han rest bara med mig pga coronan etc och då är det barnets tur. Jag känner att det inte är några problem om vi sedan hade åkt ensamma igen på någon resa, men så blir det troligtvis inte pga ekonomin.

Han ser inte att en bonusmamma inte uppskattar en resa för 20.000 kr lika mycket som han och tonåringen gör. Han har aldrig varit i min sits, som faktiskt har testat detta två gånger med barn och det fungerade inte alls.

Jag är inte bitter eller avundsjuk. Har bara lite svårt att förstå att ens en så stor tonåring VILL åka med mig och pappan, när man borde ha roligare med vänner tex. 
    Sedan pushar jag för att DE ska åka tillsammans och jag åker själv, men det vill inte min partner. Han vill att jag ska med på alla resor.

Att träffa vuxna barn på middagar eller göra någon kortare resa ihop och andra saker är inga problem, men en charter resa med en tonåring och 2 förälskade vuxna är ingen hit i min värld.

Men vill hans barn åka på charter tillsammans med er två eller är det din partner som vill göra det?

Hans barn har ju åkt på resa med vänner skrev du tidigare så det verkar ju inte vara något problem.

Om din partner rest med dig ensam tidigare verkar ju inte det heller som något problem för hans barn.

Så hans barn verkar ju inte curlad och bara ska hänga med er.
    Kanske hans barn vill göra pappan glad om hans barn rest med andra de senaste gångerna och inte rest med sin pappa på ett tag.
    Har han redan frågat om hans barn vill resa i hop med er?
  • Anonym (bonus)
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2022-06-15 15:56:31 följande:
    Men vill hans barn åka på charter tillsammans med er två eller är det din partner som vill göra det?

Hans barn har ju åkt på resa med vänner skrev du tidigare så det verkar ju inte vara något problem.

Om din partner rest med dig ensam tidigare verkar ju inte det heller som något problem för hans barn.

Så hans barn verkar ju inte curlad och bara ska hänga med er.
    Kanske hans barn vill göra pappan glad om hans barn rest med andra de senaste gångerna och inte rest med sin pappa på ett tag.
    Har han redan frågat om hans barn vill resa i hop med er?
    Jag sa först att det är ok att vi reser en gång med hans barn om han och jag sedan åker själva. Trodde aldrig att detta vuxna barn skulle vilja åka med mig och pappan. Men det ville han, trots att det inte varit roligt tidigare. Pappan vill och barnet vill. Det är jag som tycker det är helt meningslöst att slösa 20.000 kr på en resa som jag redan vet att jag inte kommer njuta av pga dels charter och bara solande, men även att vi är 3 personer som bor i samma rum.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (E.) skrev 2022-06-15 10:32:12 följande:
    Men SINA FÖRÄLDRAR, ja. Men knappast med pappa och hans nya tjej, väl?
    Exakt.
  • sextiotalist
    Anonym (Helene) skrev 2022-06-15 14:24:53 följande:
    Fast det är ju dock skillnad på ett vuxet barn som är 19 och på ett vuxet barn som är t.ex. 30. En 19-åring kan ju nyss ha gått ut gymnasiet och även om hen är myndig är man ju sällan helt ute i vuxenlivet i den åldern. Kan ju vara trevligt med en resa med föräldrarna då, men inget säger ju att det kommer vara en regelbunden grej varje sommar resten av livet.

Att "ha någon i ens liv" kommer ju se olika ut beroende på var man är i livet. När "barnet" är 19 kan det vara att hen hänger med på semester, när hen är 30 kan det vara något helt annat.
    Det verkar vara olika, när sonen var 19. inte en chans, men nu när han är äldre, så skulle han verkligen uppskatta det. 
    Jag ser inga problem med att man åker iväg med sina barn, absolut inte, att man gör förälder/barn-saker tillsammans oavsett ålder.
    Men nu verkar det mer vara "barn ska vara med på semester" än "nu gör vi något trevligt ihop".  Har en kollega som ska åka iväg med sin pappa och titta på motortävlingar, för att det är ett gemensamt intresse. 
    Jag kanske är fördomsfull, men jag ser inte att en far och son skulle ha något gemensamt att åka på en charterresa typ sol/bad. Det känns mer som att det är något en sådan grabb gör med sina kompisar.
  • Anonym (bonus)
    sextiotalist skrev 2022-06-15 16:13:27 följande:
    Det verkar vara olika, när sonen var 19. inte en chans, men nu när han är äldre, så skulle han verkligen uppskatta det. 
    Jag ser inga problem med att man åker iväg med sina barn, absolut inte, att man gör förälder/barn-saker tillsammans oavsett ålder.
    Men nu verkar det mer vara "barn ska vara med på semester" än "nu gör vi något trevligt ihop".  Har en kollega som ska åka iväg med sin pappa och titta på motortävlingar, för att det är ett gemensamt intresse. 
    Jag kanske är fördomsfull, men jag ser inte att en far och son skulle ha något gemensamt att åka på en charterresa typ sol/bad. Det känns mer som att det är något en sådan grabb gör med sina kompisar.
    Som jag skrev innan så tycker jag inte alls att det är konstigt att pappan åker med sitt barn eller att jag åker med mitt vuxna barn. Men att ta med sin bonusmamma eller pappa är ändå annorlunda. Varken jag eller barnet uppskattar det.
  • sextiotalist
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 16:18:45 följande:
    Som jag skrev innan så tycker jag inte alls att det är konstigt att pappan åker med sitt barn eller att jag åker med mitt vuxna barn. Men att ta med sin bonusmamma eller pappa är ändå annorlunda. Varken jag eller barnet uppskattar det.
    De flesta unga vuxna är nog inte helt bekväma med att vara femte hjulet. 
  • Anonym (Lizzie)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 16:18:45 följande:
    Då borde du vara nöjd nu då. Eftersom du inte kommer att följa med.
  • Anonym (Lizzie)
    sextiotalist skrev 2022-06-15 16:50:25 följande:
    De flesta unga vuxna är nog inte helt bekväma med att vara femte hjulet. 
    I det här fallet är det ju TS som är femte hjulet. Och det är hon som är "hjulet" som föll av och inte följer med. Mannen och hans son kommer ha en fin semester utan henne. Nästa år är det hennes tur och sonen får hitta på något annat. 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?